Jupiter 6 filter self oscilating

Vic

Soldeerprofeet
Zat ik vandaag te kijken naar een youtube filmpje van Starsky carr over de Jupiter 6

Daarin vertelde hij dat de Jupiter 6 filter in sterke zelfoscillatie kan gaan. Maar dat de jup6 die hij heeft is aangepast in de jaren80 en niet zelf oscilleert.

Nu mijn jup6 filter zelf oscilleert ook niet, hij gedraagt zich net hetzelfde als die Starsky carr gebruikt.

Hoe zit dat nu ? Zelfoscilleert de jup6 filter of is hij meer als de alpha juno2 filter ?

Kan je de origineel afgestelde filter van een jup6 spelen met de keytracking helemaal open ?

Mijn juup staat bij Maarten om eindelijk de evil crackle eruit te krijgen (en dat lijkt te zijn gelukt).
Testen lukt me dus even niet, maar voor zover ik me kan herinneren is er nauwelijks zelf oscillatie in het filter.

Om welke video gaat het?

Hij praat ook over het volumeverlies bij het openzetten van de resonantie.
De mod waar hij het over heeft is best wel ok, het zijn een paar 1Mohm weerstandjes op de summing plaatsten, geen ingrijpende mod en makkelijk terug te draaien.
Veranderd niets aan het karakter en maakt de synth wat bruikbaarder bij hogere resonantie.

Ga dat zo eens doen, is het niets dan knip ik ze er wel weer uit.

ref: Modification No.3: Adoption of the signal level to the resonance

Heb die signal level mod aangebracht, die laat ik er inzitten, is een subtiele verbetering.
Het signal volume gedrag bij meer resonantie is nu beter maar nog steeds een stuk extremer in vergelijking met een Jup8 of juno60, 106

Dat hoort ook natuurlijk, de jup6 is in alles wat extremer.

Vandaag een uurtje patchen maken op de Jp6.
Dan even 7 schroeven ding open en op 1 voice bord mod verwijderd.

Wat wil ik nu...verbeterde versie of originele fucked up versie.

Alle 2 maar ga geen gat boren achterin om een switch of regelpot te plaatsen :doei::frons:.

Mod er maar weer uitgeknipt.
Nu even filtergedrag op z'n fucked up originele, extreme meer unieke, buiten de sweetspot way. Mod kan altijd terug in een gekke bui.

Vermoed dat mn jup6 nu zo origineel mogelijk is afgesteld.

Hij praat ook over het volumeverlies bij het openzetten van de resonantie.
De mod waar hij het over heeft is best wel ok, het zijn een paar 1Mohm weerstandjes op de summing plaatsten, geen ingrijpende mod en makkelijk terug te draaien.
Veranderd niets aan het karakter en maakt de synth wat bruikbaarder bij hogere resonantie.

Ga dat zo eens doen, is het niets dan knip ik ze er wel weer uit.

ref: Modification No.3: Adoption of the signal level to the resonance

Bij mijn Jp-6 gaf die 1Mohm te veel distortion. Uiteindelijk is er 470k in gegaan, dat gaf de beste reso vs signal ratio zonder interne clipping.

Bij mijn Jp-6 gaf die 1Mohm te veel distortion. Uiteindelijk is er 470k in gegaan, dat gaf de beste reso vs signal ratio zonder interne clipping.
Oh, dat was bij mij niet, 1Mohm was perfect en subtiel, geen distortion

De Jupiter 6 is van zichzelf al perfect zoals ie is. Imho de gaafste van de 3.

de Jupiter 4 stipt op 2.
Op dit moment ook de jup6 op nr1, de jup8 op nr2. maar ik heb de JP8 al 15jaar langer in mn bezit, dat speelt mee :biertje:
De Jupiter 4 is een ander type synth, meer de grootvader van de Juno's voor mij 8D

De looks van de jp8 zijn ogen strelend.

Knipoog van de jp4 naar de Juno’s snap ik wel. Het is bij beide gewoon moeilijk om er een slecht geluid uit te halen.

Back