Drum sample VST plugin

Ik ben fan van XO van XLN Audio 👍

Daar kun je al je one shots samples mee beheren en beats mee programmeren. Met een druk op de knop vervangt hij de samples door samples die erop lijken. Of samples uit een bepaalde library. Zo kun je een keer een toffe beat programmeren en die afspelen met samples van een 808, 909, 707 enz. Of je bladert eenvoudig door alle snare samples op je harde schijf, terwijl de beat speelt. Dan hoor je in context welke het beste past.
ik heb laatst findanyfile aangeschaft.. Find Any File
In het kader van file management.

Gisteren de demos van XO en Atlas geprobeerd, beide zijn goede plugins die inderdaad veel op elkaar lijken. Bij XO stap je misschien iets makkelijker door de verschillende samples, bij Atlas vind ik die sample kaart iets nauwkeuriger (samples die dicht bij elkaar liggen lijken ook echt op elkaar, bij XO misschien wat minder?). De sequencer van Atlas is ook intuïtief. Ik betrapte me er wel op dat ik toch naar de interne effecten ging zoeken, kwestie van gewoonte misschien. Ik heb beide ook maar een half uurtje geprobeerd, wellicht later deze week meer.

Bedankt voor de tips zover, ik ga ook nog naar wat andere suggesties uit deze thread kijken.

@ProtoHuman Deze is zeer aan te raden:
BeatBox Anthology 2 - Hardware Drum Machine Tour De Force

Duizenden hoge kwaliteit drum samples van zo ongeveer alle drumcomputers die ooit hebben bestaan, en eenvoudig samples wisselen (+ eventueel tunen / envelopes) tijdens het afspelen, om te luisteren wat het beste klinkt. Er zitten alleen geen akoestische drums in (daar gebruik ik XLN AD2 voor).

AceT 1 • AceT 2 • AceT 6 • AceT 8 • XR Ten • HR Sixteen • HR SixteenB • SR Drums • Amdk 100 • DrumBrute • MatrixBrute • Bhm Drums • D.Rythm 110 • D.Rythm 220 • D.Rythm 220E • D.Rhythm Five • D.Rythm Pad • Clap Machine • PT Seven • RZ One • OMB Two • DST • Dyn ADD1 • Drmlator • AnalogR • EMD • 8 Bit Box • EM7C • Drumstar • OMB Five • Organ Drums • Drumzmo • Transwave Drums • ETI Drum Synth • Drumaker • Drum Performer • Rythm Eighty • DK5S • R Hundred • XD Five • K-DDD One • K-DDM Hundred • K-DDM2 Hundred • KPR Seven 2 • KPR Three 2 • KPR Five 2 • Mini Pops 20S • Mini Pops 7 • K-MR Sixteen • UVS3200 • K-S Three • Gadget Beat • Kick Machine 2 • U1250 • L 9000 • L Drum • LM One • Optigan • Synsonic • Mini Pops • The Kit • TR Clone • Drum MX • P Drum X • P Fight • Concert Mate • Classic R-78 • Classic R-8000 • The 5o5 • The 55 • The 6o6 • The 626 • The 66 • The 7o7 • The 727 • The 77 • The 8 • The 9o9 • Sakata • DR Traks • SCTOM • MPD Forty • SMS Clap • SMS MTX • SMS 400 • SMS 800 • SMS 9 • SMS V • SMS Trix • Arranger Drums • SM305 • Tam Star 200 • Tam Star 500 • Tam Star 204 • Tom ED • Gadget 12 • UniVox • VerDrum One • VermoDrums • Ratck • Wers Drums • Wers Matic • YCS 20m • YDD Ten • YDD Eleven • FM 4OP • YMR Ten • YPT Eight • YQY Ten • YRX Five • YRX Seven • YRX Eight

Ik heb gisteren Triaz 'ns uitgebreid bekeken die door @peterdh werd getipt maar da's een hele mooie uitgebreide drummachine, zoveel opties zitten er in gebouwd, prima ding.
Miste alleen nog wat flexibiliteit van de sequencer, wat dat betreft is Breaktweaker echt uniek met z'n mogelijkheden, alleen die kan weer geen samples sorteren en heeft weer andere dingen die minder zijn.

Dat doe ik wel altijd. XO noemt dat bussen en je kunt in je DAW aanvinken welke bussen je wilt activeren. Vervolgens kun je kanalen (automatisch) toewijzen aan een van deze bussen, en dan heeft elk geluid een eigen kanaal in de mixer van je DAW. En kun je daar plugins op gebruiken.

Trouwens, meelgeleverrde presets lijken me nog wel een overweging bij de aanschaf van een plugin. Een echt goede beat programmeren is nog best pittig, en ik ben blij dat ik regelmatig even kan spieken. Ook in andere genres.
Ik vind het vooral omslachtig dat ik met multi-out minder controle over het geheel heb, ik moet dan toch steeds weer terug de plugin in om de midi data te zien. Ik vind ook drum sequencers wat beperkt in tegenstelling tot de Bitwig pianoroll, ik kan daar layered editing gebruiken zodat ik de drums ook op dezelfde plekken kan positioneren als andere midi data in de track, dat werkt super handig en het werkt zelfs met audio loops. daarnaast gebruik ik ook note fx op drum sounds, dat kan niet met multi-out. Ik had ooit multi-out voor omnisphere en Atlas in mijn template maar om deze redenen er toch weer uit gehaald. Waar ik Atlas (of XO) vooral voor uit vind blinken is de manier waarop het de drums sorteert en dat je alle kanten op kan met drag and drop, zowel in WAV als Midi. Wat ik overigens momenteel ook een toffe VST vind is Rando van MonkeyAudio (zit hier ook op het forum). Niet alleen voor drums maar voor de meest uiteenlopende randomized loopjes is het echt geweldig. En het heeft in de loop der tijd een hoop mooie updates gehad, zie hier een filmpje:

Ik vind het vooral omslachtig dat ik met multi-out minder controle over het geheel heb, ik moet dan toch steeds weer terug de plugin in om de midi data te zien.

Klopt, daarom drag en drop ik altijd de midi naar mijn DAW, naar aparte kanalen. Dan gebruik ik vaak de stepsequencer uit Studio One en die vind ik sowieso wat overzichtelijker.

Wat bedoel je met layered editing en note fx?

Wat bedoel je met layered editing en note fx?
Layered editing is dat als je midi schrijft in een track je ook de midi kan zien van de andere tracks, dat helpt enorm om je drums te positioneren, zeker als je een groove hebt waar alles met elkaar verbonden is. Volgens mij heeft vrijwel iedere daw inmiddels layered editing denk ik.
Note FX zijn allerlei midi tooltjes zoals arpeggiators, bitwig heeft een paar leuke zoals de dribble of de euclid of zelf maken in the grid, zijn tooltjes die ik toch wel vaak gebruik in mijn workflow.

Deze is zeer aan te raden:
BeatBox Anthology 2 - Hardware Drum Machine Tour De Force

Duizenden hoge kwaliteit drum samples van zo ongeveer alle drumcomputers die ooit hebben bestaan.
Nu te koop in de UVI summer sale voor slechts 59 euro.

Back