welke microfoon voor stoere gabber teksten?

D-Joriz-

99% disabled
na een tijdje zoeken besloten dit onderwerp te openen.

ik zoek dus een microfoon voor in mijn thuis studio.
ik wil hem aansluiten op mijn focusrite scarlett 4 solo (xlr/jack)

ik wil hem gebruiken voor die "stoere" teksten die je in hardcore(gabber)muziek hoort zoals: i'am the fuk joe mennn/the one and only dominator/ gimme pain till i die/ here comes te prozac/ bla bla bla..

ik zie een hele hoop microfoons in heel veel verschillende prijsklasses en varianten.

het doel is mijn stem op te nemen in redelijke kwaliteit voor niet al te veel geld.
ik zag dat groot membraan studiomicrofoons aardig betaalbaar zijn.
maar ook daar heb je weer 300 verschillende van

iemand een idee wat zou werken voor mij?

Volgens mij zijn die vocals vaak samples. Maar als je zelf wil opnemen kan je bijvoorbeeld een Shure SM58 kopen. Die is redelijk goedkoop. Na de opname een beetje laag er af en wat distortion toevoegen. Dan kom je in de buurt denk ik. Succes!

Edit: Een simpele dynamic mic zoals de SM58 werkt waarschijnlijk beter dan een condensator mic omdat die veel gevoeliger zijn en ook de ruimte waarin je opneemt mee neemt in de opname. Dan moet je je ruimte weer gaan aanpassen met panelen en demping enzo. Dan is de SM58 een stuk makkelijker.

Maakt niet zoveel uit denk ik, het is niet dat je de nuances of details van een delicate vocale performance probeert te vangen, maar gewoon wat gebrul. Het gaat dan veel meer om de EQ, pitch shifting, compressie en distortion/ saturation die je erachter zet dan om de opname zelf. Ik zou voor een lekker goedkoop offbrand jekkel gaan denk ik.

Ja, een dynamische microfoon om de redenen die @Bathmutz noemt. Heb daarom destijds een AKG D5 gekocht, uitstekende microfoon, niet duur, en is behoorlijk doof naar andere richtingen behalve recht van voren.

Ik lees erg positieve verhalen over deze mic. Lost geen drol:

Als het om "stoer" gaat, zou ik ook es checken welke microfoons worden gebruikt door punkbands of, zeg, Alec Empire. Ik zeg 't even uit m'n hoofd, maar volgens mij worden bassdrum-microfoons bijvoorbeeld nog wel eens ingezet voor gritty vocals. Of simpelweg crappy shit. Of een hoofdtelefoon (en dan in een oorschelp praten, a la Green Velvet).

Hoe beter de microfoon, des te minder stoer de vocals, eigenlijk. Maar hoe beter de microfoon, des te beter kan je het gritty maken met effecten, na een opname. Vooral de comments hierboven meenemen, dus - en tegelijkertijd je ogen open houden op een rommelmarkt of in een kringloopwinkel, zou ik zeggen.

Ik zou een sm58 pf eerder nog een rode nt1a kopen. Ik heb beiden en qua verstaanbaarheid is de rode heerlijk. Wat je erna met de vocal doet maakt een onverstaanbare opname nooit verstaanbaar.

Ik heb geen enkele demping of whatever in de studio en ik verbaas me elke keer weer over die verhalen dat ik dat allemaal wel nodig heb met zo n Rode.

Begin met een nieuwe sm58. Koop m in een degelijke winkel, er is heel veel namaak. Zo n micro houdt ook waarde. Een na maak of budget merk niet.

Ik lees erg positieve verhalen over deze mic. Lost geen drol:

Hetzelfde geldt voor de SM57 van TBone, lees ook veel goede reacties. Maar is dat vooral vanwege de kleine prijsjes of toch ook vanwege de prima kwaliteit (misschien wel hetzelfde als de Shures)
Nu zijn de Shures ook niet heel erg duur, dus ik vraag me wel af of voor de kleine Shure prijsjes je niet beter gewoon die kan kopen.

Voor als je echt goedkoop wilt gaan, dan maakt het ook niet uit dat ie niks meer waard is, zodra je hem binnen hebt ;)

Samson R21S, mét kabel voor 18,95

thanks mensen. ik denk dat ik er zo wel uitkom.
Ik moest aan dit filmpje denken. Daarin processed hij de hel uit zijn stem. Dat is volgens mij belangrijker dan de microfoon zelf.

dit is idd wat ik wil bereiken . gekke vocals, duister, testosteron up100% stijl gekke stemmetjes

Hetzelfde geldt voor de SM57 van TBone, lees ook veel goede reacties. Maar is dat vooral vanwege de kleine prijsjes of toch ook vanwege de prima kwaliteit (misschien wel hetzelfde als de Shures)
Nu zijn de Shures ook niet heel erg duur, dus ik vraag me wel af of voor de kleine Shure prijsjes je niet beter gewoon die kan kopen.
Heb wel eens vergelijkingen gezien tussen die SM58 en de Behringer kopie (die nog 2 knaken goedkoper is dan die van Thomanns huismerk). De verschillen zijn ontzettend klein. Ook met die goekope dingen kan je prima klinkende opnames maken en dat voor een kwart van de prijs van een merkexemplaar.
Normaal ben ik niet zo heel enthousiast van Behringer klonen maar die Shure is een relatief simpel ontwerp uit 1966 wat ze nog steeds flink uitmelken. Feitelijk betaal je 4x zoveel voor het merkje.

Heb wel eens vergelijkingen gezien tussen die SM58 en de Behringer kopie (die nog 2 knaken goedkoper is dan die van Thomanns huismerk). De verschillen zijn ontzettend klein. Ook met die goekope dingen kan je prima klinkende opnames maken en dat voor een kwart van de prijs van een merkexemplaar.
Normaal ben ik niet zo heel enthousiast van Behringer klonen maar die Shure is een relatief simpel ontwerp uit 1966 wat ze nog steeds flink uitmelken. Feitelijk betaal je 4x zoveel voor het merkje.
Ik heb die Behringer omdat in allerlei reviews hij aardig scoorde en kost (bijna) niets.
Het klinkt natuurlijk heel anders dan m'n condensator mic die voor zang is of hele gevoelige opnames, dan hoor je alle nuances terwijl deze meer een beetje bread and butter is.
Als het gaat om woest gebrul en over de top geschreeuw enz dan denk ik dat je aan deze Behringer genoeg hebt, je kan 'm altijd weer terugsturen als ie niet bevalt en dan voor een originele Shure gaan.
Volgens mij is het vooral belangrijk welke fx je bij je zang gebruikt en bijv een formant shifter om gekke stemmetjes te krijgen.

Hier een vergelijking;

Laatst gewijzigd:
ik heb eens horen vertellen dat t merk van de micro de zanger(es) al dan niet gerust stelt. Daarom was het belangrijk: omdat je dan easy of mind krijgt bij onzekere mensen: aan de microfoon kan t niet liggen.

ik heb eens horen vertellen dat t merk van de micro de zanger(es) al dan niet gerust stelt. Daarom was het belangrijk: omdat je dan easy of mind krijgt bij onzekere mensen: aan de microfoon kan t niet liggen.

Dat geloof ik meteen 😀 Geld communiceert heel veel. Bij een duur product: "Dan moet het wel goed zijn."

Dit is een interessant filmpje van Zeeman. Ze lieten 2 paar sneakers maken, een limited edition met een hoop hype en marketing. En een goedkope met wat meer tijd, zonder dure doos en transport per boot. De eerste kostte 200 euro, de tweede kwam uit op 12,99. Je betaalt dus voor heel veel en echt niet alleen het product.

Ik zou voor zoiets eigenlijk eerder naar de Shure SM7b kijken dan naar de SM58. De 58 is een oerdegelijke gooi en smijt mic voor live en klinkt ook in de studio prima. Maar voor gesproken teksten is de SM7 gemaakt. Veel proximity effect (extra laag als je dicht bij de mic praat) voor het in-your-face radio dj geluid. Ingebouwd plopscherm zodat je geen rare ffen en ssen hoort.
En ik zie dat tbone hier ook een kloon van heeft.

Ik zou voor zoiets eigenlijk eerder naar de Shure SM7b
Die heb ik ook. Klinkt prima idd. En inderdaad diepe stem als je er dicht opzit. Maar eelijk is eerlijk, ik heb die alleen maar gekocht omdat ik zag dat veel youtubers die dat ding gebruiken vaak goed klinken (en ik wil goed verstaanbaar zijn tijdens het gamen).

Ik wil eigenlijk ook wel een keer wat met vocals proberen en bewerken (daarom bem ik ook overgestapt van simpel headsetje naar die shure), maar verden dan wat kleine experimentjes ben ik nog niet gekomen.

Back