Mijn setup flexibeler maken

Nicolas 2000

It's a household name
Mijn huidige dawless setup:
-MIDI via een Atari, verder niet relevant in deze vraag
-de synths rechtstreeks in de 24 inputs van de HD recorder
-de 24 outputs/throughputs van de HD recorder naar de mixer en FX
-als ik een eindmix wil opnemen, is dat door de mixer main out in een oude PC te trekken.

De beperking: de synths zitten vast op de ingangen van de HD recorder, en die zit helemaal vol. Als ik dus een andere synth, extra synth, microfoon, gitaar...wil opnemen naar de HD recorder gaat dat niet zomaar. De achterkant van de apparaten is ook onbereikbaar.

De oplossing: die vraag ik aan jullie. Ik zie zelf alvast 2 scenario's:
-een mengpaneel(tje) naar 2 kanalen van de HD recorder. Dan kan ik daar mics, gitaren...inpluggen of meerdere synths premixen voordat ze naar de HD recorder gaan. Voordeel: meer dan 24 kanalen op die manier mogelijk, met minder flexibiliteit. Nadeel: andere 22 kanalen liggen nog steeds vast, extra mengpaneel aankopen.

-24 HD recorder inputs naar een patchbay. Alle synth e.d. outputs naar patchbays. En dan kan je dus flexibel patchen wat je naar de HD recorder stuurt. Nog steeds beperkt tot 24 kanalen, maar alle 24 te kiezen. Nadeel: weer een hele hoop kabels bij, sommige huidige kabels zullen te kort zijn, op het eerste zicht 3 patchbays kopen is ook niet gratis...

Graag jullie input over deze 2 scenario's en mogelijke alternatieve scenario's. Ik wil geen PC met DAW voor audio.

Dat gaat moeilijk worden denk ik (en wat gedoe en een niet te verwaarlozen kost) omdat de huidige hd recorder ook al met de Atari moet syncen. De behoefte aan meer dan 24 sporen opnemen is ook kleiner dan de behoefte te kunnen kiezen welke instrumenten ik opneem.

De behoefte aan meer dan 24 sporen opnemen is ook kleiner dan de behoefte te kunnen kiezen welke instrumenten ik opneem.
Dan lijkt me patchbays the way to go.

eerste zicht 3 patchbays kopen is ook niet gratis...
Die drie patchbays is de kost niet
Al de kabels die je dan nodig hebt wel.

Patchbay!

Ik heb er 3 in mijn rack. Alles ins en outs van van synths, drums, preamps compressor, mixer, 8track, 2 track etc komen daar op uit. als je voor de patchbay gaat kan ik wel meer info geven over hoe het aangesloten is hier

Wat patchbays betreft:
Als ik eentje achterstevoren half normaled monteer, heb ik 48 inputs vooraan beschikbaar. Dat is voorlopig wel even voldoende voor alle bronnen...

Een tweede op dezelfde manier geeft me 24 outputs naar de 24 recorder inputs, en nog 24 andere outputs die ik bv naar sampler inputs kan routen.

2 patchbays is zo genoeg. Mazr dan kabels, kaaaabeeeels....
Minsters 24 patchkabels en 24 kabels naar de hd recorder.

Voor zoiets ging ik ooit over naar een work station zodat alles in één apparaat zat. Was het gedoe met vele kabels en mengpanelen zat, dus koos ik voor die oplossing. Wellicht geen oplossing voor jouw, maar geef bij deze gewoon mijn mening hierover.

Dan lijkt me patchbays the way to go.

Die drie patchbays is de kost niet
Al de kabels die je dan nodig hebt wel.
Optie 3:

begin met één patchbay. Dan kan je al een heleboel inprikken. Denk ook aan fx. pakweg 12 keer signaal naar de mixer en de rest voor extra's, zoals fx sends inserts ik noem maar wat. Volstaat vast al n hele poos. Koop snakes van 3 a 6m lang die 8 aderig zijn. Dan loopt t vlot te vullen en als je rondkijkt komen die soms goedkoop voorbij.
Ik koop enkel samson patchbays, de goedkopere prikken niet aangenaam. Bovendien hebben die n schakelaar normal/ half normal thru op de front, wat een luxe. Enige nadeel is dat het een hele uitdaging is om ze te labelen. Ik doe t met kleurtjes en nummertjes (stickertjes) of voorzien er een rack blindplaat boven om daar de labels op te kleven. Ik heb nog 2 neutriks maar die dienen voor vaste routings, niet om dagelijks te verprikken.
Zwijg me over behringer, die 2000 die ik ooit had kraakte en viel uit, zoals ik jaren terug ooit zei, sommige dingen komen hier niet meer binnen, ze hebben hun kans gehad en t verpest.

O ja: als je pro sssnake koopt, dat werkte niet op de samson, ik heb die terug gestuurd naar thomann. Je wil de cheap ass sssnake. Die pro hun jack is net ietsje anders en dan kreeg ik GEEN signaal. dat was 100 euro voor een snake van 8, goed dat de goedkopere t wel deden. Er zijn btw nog merken zoals STAGG en DEVINE die net t zelfde er uit zijn als SSSNAKE. Happy solden shoppin' (t zijn vast geen solden daar maar goed)

ik koop btw altijd TS jack en geen TRS, die oude bakken zijn toch nooit balanced. fuck it

dit is n prikje, wel TRS (bah) haha

thomann:

Laatst gewijzigd:
Voor zoiets ging ik ooit over naar een work station zodat alles in één apparaat zat. Was het gedoe met vele kabels en mengpanelen zat, dus koos ik voor die oplossing. Wellicht geen oplossing voor jouw, maar geef bij deze gewoon mijn mening hierover.
"Too many options can be a creativity killer".

Mixer met subgroepen, en de subgroepen aan hd recorder hangen (en eventuele overshot aan inputs enkele vaste direct outs). Zo blijf je uitermate flexibel (routings veranderen zonder kabels versteken). Alsook kan je dan dingen groeperen die samen horen, bvb percussie

Bedankt voor alle ideeën iedereen!

Eerst even een paar dingen afschieten: :D:engel:
-workstation: bzgrijpelijk akternatief, maar met meer dan 10 hardware synths niet meer mijn pad.
-mixen in subgroepen: moest ik een grote inputmixer met veel subgroepen hebben ja, maar dat heb ik niet en geen plaats en zou erg ingrijpend in mijn setup worden.
-ik heb momenteel al 1 patchbay voor 24 inserts van de hd outs en 1 patchbay die alle sends/returns met alle fx kan verbinden. Daar heb ik dus al flexibiliteit (en veeeel kabels).

De inputzijde ook uitbreiden met 2 patchbays lijkt dus het minst duur, minst ingrijpend. Ik heb ook nog 3U over in een 19" rack. Bij gelegenheid checken hoeveel van mijn kabels dan te kort zijn...

Ik koop ook the ssnake en ook meestal TS.

-mixen in subgroepen: moest ik een grote inputmixer met veel subgroepen hebben ja, maar dat heb ik niet en geen plaats en zou erg ingrijpend in mijn setup worden.
Hangt er vanaf wat je verstaat onder grote mixer :)
bij mij is het meestal 16 kanaals + direct outs + een tweede submixer+ patchbays + subgroepen.

Leg dat eens uit vd subgroeps. Ik heb er maar 4 en gebruik ze niet maar dat is mss onwetend. Ik gebruik direct outs nu naar 3 audio interfaces. 3 omdat firewire er geen 4 keer 16 aanvaard

Zie post 3: moeilijk met elkaar én de Atari te syncen, kost een hoop geld en wat gedoe omdat ieder project dan over 2 bestanden, schijven, recorders verdeeld is. Liever niet dus.

Patchbay idd als 24 simultane tracks voldoende is. Samson idd owv de redenen hierboven aangehaald.

Indien je meer simultane tracks nodig hebt: een 19” submixer, eventueel met eigen FX loop, om bvb al je poly synths te sub-mixen? Bvb ART MX822 of Tascam LM-8ST. Behringer heeft ook zoiets…

Waarom geen 24 kanaals mixer met op elk kanaal een tape send en return (soundcraft spirit studio, soundcraft ghost, mackie 8 bus etc) en wat patchbays voor flexibiliteit

Omdat mijn kamertje daar veel te klein voor is en ik reeds compacte 24 kanaals mixer met fx loops na de recorder heb voor de mix. Ik wil niet te veel mixen of fxen voor de recorder want dan kan ik achteraf niks meer wijzigen.

Vroeger werkte ik met een Spirit Studio in de config die jij omschrijft. In een groooote kamer...

Laatst gewijzigd:
Back