Roland P-6 Creative Sampler

Roland komt met een nieuw instrument in hun Aira Compact serie.

"De P-6 Creative Sampler verpakt de befaamde samplingtechnologie van Roland in een gadget in zakformaat, met geavanceerde gedetailleerde sound design-opties en een krachtige sequencer. Hij is uitgerust met een ingebouwde microfoon, een intuïtieve bediening, USB-C connectiviteit en een veelzijdige verzameling hands-on multi-effecten (MFX).'

p-6_top_angle_gal.jpg

Ik heb er drie en die vind ik prima voor wat ze zijn.
Klankmatig top en qua interface het compromis met het formaat en de mobiliteit en dat is voor mij de hoofdzaak.
Ze paseen in mijn koffertje zodat ik altijd iets te pielen heb onderweg.

De SP404 MK2 heeft een beter scherm, maar vraagt ook de nodige vlieguren om hier alles uit te krijgen.
Ja, het is geen makkelijk apparaat omdat er erg veel verscholen zit achter, veelal ongemarkeerde, shortcuts/toetsencombinaties. Die moet je echt leren. Eenmaal in de vingers wel supersnel. De MPC Sample lijkt wel wat toegankelijker.

Dank allemaal voor jullie commentaar. :)

Ja, het is geen makkelijk apparaat omdat er erg veel verscholen zit achter, veelal ongemarkeerde, shortcuts/toetsencombinaties. Die moet je echt leren.

Niet zo'n groot verschil met de P-6, kennelijk. Wel dat het allemaal wat priegelig is op de laatste.

De SP-404 mk2 is natuurlijk vele malen uitgebreider dan de P-6 :D

Ja, absoluut. Maar om een beginnetje te maken lijkt me de P-6 niet zo gek. Kan alleen wat lastig inschatten of ik na een tijdje knettergek ga worden van al die toetscombinaties en het weinig informatieve display, of dat je inderdaad die muscle memory weet de ontwikkelen en het wel meevalt.

Ja, absoluut. Maar om een beginnetje te maken lijkt me de P-6 niet zo gek. Kan alleen wat lastig inschatten of ik na een tijdje knettergek ga worden van al die toetscombinaties en het weinig informatieve display, of dat je inderdaad die muscle memory weet de ontwikkelen en het wel meevalt.
Het was voor mij een reden om de 404 terug te sturen.
Te veel verstopt wat ik moest onthouden. Ik ken mijzelf, zo vaak gebruik ik hem nu ook weer niet en dan begin je elke keer weer van nul af aan.
Goed voorbeeld van wat wel werkt is de Push 3 (voor mij iig). Bijna alles staat gewoon op de frontplate.
Maar goed, die stop je niet even achter in je kontzak of ongemerkt in je rugzak :P

Ik moet zeggen dat ik de p6 een stuk stuk handiger vind werken dan de sp404. Die laatste ben ik nooit vriendjes mee geworden door de bizarre button combo’s die mij totaal niet logisch over kwamen.

De p6 heeft ook combo’s, maar die zijn makkelijker te onthouden omdat ze of labels op het front panel hebben, of redelijk logisch zijn. Bijvoorbeeld de mfx knop + een van de step sequencer toetsen selecteert een ander effect, dat is te onthouden. Tuurlijk heeft de p6 ook wat gekke quirks maar overall liep ik er zo mee weg en ook goed gebruikt tijdens live optredens. Sowieso vind ik de step sequencer toevoeging op de p6 eigenlijk onmisbaar, dat ontbreekt ook op de 404

Sowieso vind ik de step sequencer toevoeging op de p6 eigenlijk onmisbaar, dat ontbreekt ook op de 404
Een step sequencer is 4 jaar geleden toegevoegd in een van de eerste major updates (2.0) onder de naam "TR-REC". Bij de lancering ontbrak die inderdaad nog wel, was ook veel kritiek op destijds.

Die laatste ben ik nooit vriendjes mee geworden door de bizarre button combo’s die mij totaal niet logisch over kwamen.
Dit vind ik wel grappig trouwens, want ik heb dat met de Octatrack - waar jij dan weer groot liefhebber van ben als ik me goed herinner :D

Het is wel een valide punt. Al die shortcuts en later toegevoegde functies (die dus ook niet aangegeven zijn op de frontend) moet je weten. Op zich pik je dat in het gebruik best vlot op, maar het is wel een flinke drempel in het begin.

Back