Wat heb ik nodig voor het maken van goede video/audio opnames als starter?

Hoax 🤬👆🏻

Het syncen kost je misschien 2 seconden.. Maar je telefoon aansluiten moet je alsnog om je videofile er vanaf te krijgen toch? :D Ik vond dit juist veel meer gedoe..

Doe ik via cloud, dat is ook weer werk natuurlijk. Maar uiteindelijk wil ik m’n audio en video eerst bewerken dus heb de multitrack opname nodig.
Wat bij de telefoon methode wel een voordeel is, is dat je misschien niet hoeft te twijfelen aan fanmail van mensen die menen mee te kunnen meekijken met je webcam.. ik kreeg ooit het mailtje hieronder.. eindelijk succes met mijn hobby 'audioterreur maken' dacht ik.. maar het bleek al snel dat hij op ander entertainment doelde. :dubbel:
😂😂

Voor gaande schrijvers hebben gelijk. Maar die gigantische AVI bestanden kan je gelijk wissen als je tevreden bent over het resultaat van een paar minuten.
En zo kun je wat aan elkaar breien.

Toch was ik aan het `gassen` want ik kocht een camera body (Cannon) €500 lens had ik al.
En die neemt 4K met ongelofelijke scherpte op.
Camera die gelijk stereo geluid opneemt.
Met een minuut of wat zit je ook zo op verschillende Gigs aan data ruimte voor lekker lopende Mp4 gesynchroniseerd ondanks de grote compresse en kleinere data bestanden.
Met een camera die overal mee te nemen is.
Zorg wel steeds voor volle oplaad baterijen.
--- Over het --- aan elkaar breien --- Ben daar niet een enorme voorstander van maar zo werkt die techniek nu eenmaal vandaag de dag nog.
Zeker als een reeds compleet gerenderd stuk waar men tevreden over kan zijn is te combineren met andere mooie stukken. Waarvan de `master originelen` niet meer zo makkelijk te vinden zijn

Zo ongeveer als je met supperscherp 4K begint zak je misschien af naar HD kwaliteit en daarna naar DVD en dan naar ouderwetse tv kwaliteit die we nog kennen van de buis tv`s met de lijnen.
Vergelijkbaar op dezelfde manier als wat we nog kennen van het analoog overtapen met twee cassete recorders als je dan steeds van de ene naar de andere gaat opnemen. Kwaliteits vermindering.
Met steeds verplicht afzakken naar een mindere kwaliteit houd je op het laatst niks of weing over.
Maar anderen keren hebben de mensen het niet eens in de gaten.
Als ze geboeid zijn door het verhaal of de snelheid en de infomatie.

Toch zullen de beeld resultaten verbluffend goed zijn als de kleuren helder zijn.
Wat anderen hier ook al benadrukken dat er voldoende licht moet zijn.
Meer licht is mooiere kleuren.

Wilde eigenlijk wegblijven van deze rabbit hole, enerzijds omdat het mogelijk meer verwarring dan verduidelijking gaat opleveren (zeker in context van wat TS vraagt gaat het veel te ver), en anderzijds omdat ik zelf al een tijdje niet meer vuistdiep in video zit dus mijn kennis ook niet geheel up to date is. Maar in bovenstaande post van @jserle worden naast terechte punten ook wat dingen genoemd en aannames gedaan die niet helemaal kloppen. Dus hier een poging een kleine intro digitale video te geven.

Allereerst moet, zoals eerder al opgemerkt door iemand, onderscheid gemaakt worden tussen een container format en een codec.

Een container format is, zoals de naam eigenlijk al zegt, de verpakking waarin een video zit. In het containerformat zit informatie die de mediaspeler kam gebruiken om de video correct weer te geven (en bijvoorbeeld de audio en ondertiteling), maar zegt in principe niets over de kwaliteit van de video en audio zelf. Voorbeelden van container formats zijn AVI, MOV en MP4.

Een codec is een algoritme om video (en audio) te comprimeren en decomprimeren. De kwaliteit van de video (en audio) wordt enerzijds bepaald door de kwaliteit van het algoritme en anderzijds door de hoeveelheid data (bitrate) die de codec mag gebruiken. Voorbeelden van codecs zijn h.264, h.265 of DivX.

De kwaliteit van het algoritme hangt vooral af van de beschikbare CPU kracht en voortschrijdend inzicht/technologische ontwikkeling. De kwaliteit van een modern algoritme is niet vergelijkbaar met dat van een jaar of 20 geleden. Vroeger moest de CPU vaak struggelen om codecs te draaien, nu is hier vaak een dedicated chip voor die het met 2 vingers in de neus doet om maar iets te noemen.

De bitrate bepaalt hoeveel data van het originele signaal behouden blijft en hoeveel wordt weggekiept in de compressie. De vuistregel hierbij is dat hoe hoger de bitrate is, hoe beter de kwaliteit van de video (of hoe minder het kwaliteitsverlies bij een conversieslag).

Deze laatste 2 punten zijn het belangrijkst om te onthouden en waar bovenstaande post een beetje de mist ingaat: de grootte van het bestand en de extensie achter het puntje zeggen eigenlijk niet zo veel.
Om een voorbeeld te geven: een AVi (of MOV) als container file kan van alles bevatten, van een 30 jaar oude codec tot de modernste variant van nu. Dat betekent dat het heel goed mogelijk is dat een videofile gemaakt door een camera van 15 jaar geleden groter maar van mindere kwaliteit is dan een videofile in een smartphone van nu (ik heb het hier niet over de optische kwaliteit overigens, maar de kwaliteit van de compressie). Ook al eindigen ze allebei op .AVI of .MOV.

De heilige graal is natuurlijk totaal geen kwaliteitsverlies, maar dit is praktisch gezien meestal niet realistisch. Zeker niet omdat de hoeveelheid data in video alleen maar meer wordt. Zo zijn we afgelopen jaren van resoluties van 720 x 576 pixels in 25 frames per seconde (SD, PAL) naar 3840 x 2160 pixels (4k) in 30 of soms 60 frames per seconde gegaan. Hoger (8k) is ook mogelijk maar nog niet zo ingeburgerd. Naast het aantal pixels is er ook nog extra informatie mogelijk zoals HDR (high dynamic range) voor extra contrast in de beelden. Video kan wel RAW worden opgenomen voor nabewerking (zoals colour grading) zonder kwaliteitsverlies, maar deze files zijn echt enorm. Een alternatief is ook hier een vorm van (hoge kwaliteit) compressie te gebruiken zoals ProRes.

Nu, wat is 'groot'. Om een idee te geven, een enkele frame ongecomprimeerde standard definition is 720 x 576 x 3 bytes per pixel = 1,24MB. Dat is 31 MB per seconde.
Bij 4k HDR gaat dit al naar 3840 x 2160 x 4 bytes per pixel = 33,18MB. Dat is 995.4 MB per seconde (bij 30fps). Bijna 1GB! Dus op een standaard SD kaartje van 64GB zou je net iets meer dan een minuut video kwijtkunnen. Da's geen doen natuurlijk :)

Tot slot degradatie - iedere compressieslag betekent kwaliteitsverlies. Maar bij gebruik van goede codecs en fatsoenlijke bitrates is het verlies lang niet zo dramatisch als @jserle beschrijft. Zo blijft de resolutie gelijk (en is er dus geen stap van 4k > bluray > DVD of iets dergelijks) en kun je best een paar keer re-renderen zonder dat je echt verschil gaat zien. Maar hoe minder hoe beter natuurlijk. Het eerste zul je kwaliteitsverlies zien in lage contrast beelden. Hier had DVD van zichzelf al last van, de 'blokjes' die je soms zag in gezichten met heel fijn kleurverloop, of 'banden' in grijze luchten bijvoorbeeld. Ook dit kun je redelijk voorkomen met goede belichting.

Enfin, het is vrij complexe materie maar ik hoop met bovenstaande wat nuttige info te hebben gegeven :D

Laatst gewijzigd:
Ik neem video op met een GoPro Hero 7, voor een leuk prijsje op marktplaats te vinden. Prima video als je het mij vraagt onder verschillende lichtomstandigheden en via het sd kaartje zet je de video makkelijk op je computer. Audio opnemen via de geluidskaart en dan vervolgens beiden bij elkaar zetten in een edit programma. Inderdaad aan het begin ff een duidelijke klap of iets dergelijks opnemen om makkelijk video en audio te syncen.

Zo'n gopro kan je ook nog eens makkelijk overal plaatsen waar je wilt, zelfs op je hoofd ;) Mijn YouTube kanaal: Paul Hellings

Heb toch ff een vraagje nog voor dit topic.. Ik maak al sinds 2016 gebruik van een Logitech C920 HD webcam, maar wat is nu een goede upgrade? Deze is nog steeds te koop maar ik ben er niet echt tevreden over. (zie hieronder), het beeld wisselt soms nogal van focus.
Ik maak via OBS en de mixer als audiosource heel makkelijk videootjes maar de resolutie mag wel wat hoger dan standaard HD.
Oh.. het krakende geluid komt uit in de synthesizer.. ;)

Heb toch ff een vraagje nog voor dit topic.. Ik maak al sinds 2016 gebruik van een Logitech C920 HD webcam, maar wat is nu een goede upgrade? Deze is nog steeds te koop maar ik ben er niet echt tevreden over. (zie hieronder), het beeld wisselt soms nogal van focus.
Ik maak via OBS en de mixer als audiosource heel makkelijk videootjes maar de resolutie mag wel wat hoger dan standaard HD.
Oh.. het krakende geluid komt uit in de synthesizer.. ;)

gewoon je telefoon, met VDOninja(gratis app) kun je direct wireless via je eigen netwerk naar obs streamen dit gebruik ik voor al mijn filmpjes
ff een mic stand met telefoon houder erbij en je bent klaar

Thanks!! Dat zou heel fijn zijn als dat werkt. Al is mijn rock 'n rommelhut wel erg geïsoleerd. De WiFi doet het daardoor ook slecht. ff testen..
Het moet geen stotterend beeld worden maar ik kan het ook misschien in de keuken doen, daar is de Wifi top! Moet ff een paar videootjes doen met Xsynth het ding uit die video hierboven..

gewoon je telefoon, met VDOninja(gratis app) kun je direct wireless via je eigen netwerk naar obs streamen dit gebruik ik voor al mijn filmpjes
ff een mic stand met telefoon houder erbij en je bent klaar
Nog niet helemaal duidelijk hoe ik de VDOninja integreer in OBS.. maar ik heb nu gewoon het beeldscherm gepakt. De browser waarop de telefooncamera binnenkomt in full screen gezet. Dat werkt.. Verder wel fijn dat je gewoon de microfoon van je telefoon ook kunt gebruiken en uitzetten.. :) Het beeld is iig vele male beter met de mijn telefoon.. :okdan:

Nog niet helemaal duidelijk hoe ik de VDOninja integreer in OBS.. maar ik heb nu gewoon het beeldscherm gepakt. De browser waarop de telefooncamera binnenkomt in full screen gezet. Dat werkt.. Verder wel fijn dat je gewoon de microfoon van je telefoon ook kunt gebruiken en uitzetten.. :) Het beeld is iig vele male beter met de mijn telefoon.. :okdan:
je maakt in obs een browser scene aan en in de url zet je dan die VDOninja link, makkelijkste is om die op whatsapp ff naar jezelf te sturen

als je je telefoon op je scherm richt kun je trouwens leuke live looping effecten maken

1783097182941.png

Dit had ik dus.. :D hahaha.. ESI XSynth bekend?
met je scherm filmen wel opletten trouwens want iedereen met die link kan dat openen/live mee kijken

als er bij je webcam een tripod zat kun je met iets als dit je telefoon daar op zetten (mogenlijk tussen schroef nodig)

gebruik zelf een mic stand samen met die ik linkte, wat daar wel fijn aan is is dat je aan 3 kanten houders hebt zodat ik in elke houding kan filmen met toch net iets meer zekerheid dat mijn telefoon niet op de grond flikkert van 2 meter hoog ofzo :P

als je van iets verderaf je synth schermpje wil filmen helpt het trouwens ook vaak om de light intensity iets lager te zetten alhoewel het in je filmpje nu redelijk goed te zien was

Ik wilde net wat opnemen en heb ineens dikke latency.. geen idee.. maar zal wel door de Wifi komen.. Ik wil ook boven, in mijn Rock 'n rommel hut kunnen opnemen waar Wifi helemaal niet werkt.

Dilemma.. misschien toch 'n router waar ik met mijn telefoon op kan inloggen?? Of gewoon een webcam?

Back