Automatische mastering tools

Rvooh

Gepokt en gemazeld
Tegenwoordig wordt op platformen zoals bandlab en soundcloud automatische mastering aangeboden.

Soms als ik snel iets wil doorsturen (hardware jam) of gewoon wil verwerken in een djset maak ik gebruik van bandlab omdat dit sneller werkt dan zelf te prullen met een mastering stack in de DAW. Ik ben ook helemaal geen mastering engineer. Ik ben ervan bewust dat het resultaat niet ideaal is natuurlijk. Ik merk wel dat de kwaliteit van masters uit dergelijke websites er enorm op vooruit gegaan is.

Zou veel liever een plugin of app hebben die iets soortgelijks doet, zonder cloud / uploaden welteverstaan.

Bestaan er zo’n automatische tools die ook een minimum aan tweaken toelaten?

Last edited by a moderator:
Gewoon niet of
O Z O N E :dj:

Ik heb een vaste masterchain, met een opwarmplugin, Shadowhill Compressor, een mastercompressor van Softube en daarachter Ozone. Die doen allemaal zo weinig mogelijk en Ozone heb ik vooral voor de maximizer. De resultaten vind ik eigenlijk altijd mooier dan een online alles-in-1-oplossing.

Ik gebruik ozone maar doe enkel wat stereo beeld ermee. En misschien wat loudness. Versie 9 denk ik. Of zou t 10 zijn. Anyway. Was n gratis update van 7 die ik 2ehands kocht. (Klinkt onlogisch he? Is het ook)Het kan veel meer maar ik ga t niet leren. Soms na maanden luister ik een eerdere versie en denk ik “die klinkt minder luid maar was veel beter” - moraal: proceed with care.

Voor wat basic mastering gebruik ik ableton hun standaard prik. En ik ga dat zou houden. Ik update die ozone ook niet meer

Als ik het zo hoor heeft Ozone een monopolie?
Er was ooit een test van een gozer die dezelfde track naar een stuk of 3 online diensten stuurde en door Ozone haalde. 1 van die diensten klonk exact als Ozone, dus zijn conclusie wa dat die dienst zelf Ozone gebruikte...

Als je er echt geen minuut zelf aan wilt besteden is Ozone een goede optie.

ik geloof dat je hier ook genoeg aan hebt: Brainworx bx_masterdesk PRO
Hoewel ik geen Izotope fan ben heb ik toch voor een prikkie de complete music producer suite gekocht onlangs, en in principe is deze ideaal om snel te masteren.

Zelf gebruik ik losse plugins in de chain, voornamelijk: BX Digital, FF pro-mb, FF Pro-L en shadow hills compressor. Maar ik laat al mijn tracks masteren.

Al deze tools zijn op zich prima - zaken die véél belangrijker zijn: Wat heeft de track überhaupt nodig? En hoe neutraal is je afluistering (je beoordeelt namelijk op wat je hoort)

Zelfs de meeste mastering bundels met “AI” kunnen nog steeds niet goed beoordelen wat er nodig is. De “genre” presets zijn gewoon EQ en compressie curves, die misschien voor jou track helemaal niet nodig zijn of hem zelfs de verkeerde kant uit duwen. Mastering is dus echt een Cook en een Kitchen ding.

dus ik moest vrijdagnacht op de radio spelen. Heb een 25 tal tracks van mezelf door Ozone gehaald (trial versie, niet gedacht dat deze volledig functioneel ging zijn!). Gezien de tijdsdruk niet veel tijd om meer te doen dan automatisch. En toch behoorlijk tevreden van het resultaat. Soms ietwat te hard naar mijn smaak, maar al bij al klinkt alles beter dan voordien.

Ik heb vroeger nog ozone gebruikt dat ik ergens gratis bijkreeg (versie 8 ofzo?) en vond dat toen een pak minder.

Ik had toen ik net aan de slag was zon ozone pakketje aangeschaft op black friday (maar volgens mij is het zon beetje altijd in de aanbieding, of nie?)

In t begin haalde ik zonder echt te weten wat ik deed alles door de automatische master tool. Met wisselend resultaat. Soms klonk het best aardig (vergelijkbaar of beter dan ik tegenwoordig zonder hulp doe).

Maar soms was het ook crap. Maar ik wist toen echt nog niks en je kan okm de automatische tool tweaken voor beter resultaat (wellicht dat ik er nu meer uit zou halen, misschien moet ik het weer eens installeren).

Maar na een poosje vond ik het eigenlijk niet zo leuk om alles door een soort magische master tool te halen en besloot dat het leuker was om dat zelf te snappen/kunnen, en ben me er in gaan verdiepen... op amateur level.
Veel leuker (maar voor mij nog niet direct een verbetering in resultaat... maar ik hoop natuurlijk op termijn wel!)

Dus mjah... ik denk dat ozone wel iets voor je zou kunnen zijn, maar ik vond het resultaat niet altijd heel mooi. Misschien dat een beetje tweaken nog steeds nodig is.

Dit is ook een optie... klinkt best goed, vind ik. En makkelijker om te tweaken dan Ozone.

Maar na een poosje vond ik het eigenlijk niet zo leuk om alles door een soort magische master tool te halen en besloot dat het leuker was om dat zelf te snappen/kunnen, en ben me er in gaan verdiepen... op amateur level.

Met Ozone heb je alle losse modules in een plugin, en kun inzetten wat je wilt. Dat doe ik vaak. Ik maak een automix en zet dan de verschillende effecten aan en uit om te horen wat ze doen, en of ik dat een verbetering vind. Meestal houd ik alleen de Dynamic EQ en de Maximizer over.

Die online mastering tools kan je het best vermijden.
Als je de mogelijkheid hebt om het zelf te doen is dat altijd beter.
Masteren is luisteren en AI kan dat nog niet zo goed als een mens want AI doet enkel wiskundige berekeningen

Nog beter is om het uit te besteden aan een professional
Masteren is een vak apart en kan je als artiest / producer / muzikant beter aan vakmensen overlaten.
Die luisteren met een heel ander oor naar jouw muziek.

Ik heb een paar eigen nummers zelf gemasterd om bugetaire redenen.
Ik gebruikte daarvoor ook Ozone alleen de maximizer van iZotope gebruik ik niet
Daarvoor gebruik ik FabFilter L2. Die doet net even iets beter wat ik wil.
En de AI functie van Ozone gebruik ik ook niet. Klinkt ook beter als ik het zelf doe vanaf scratch
(of een preset gebruik en die uitbouw)

Ter vergelijking heb ik die zelfde songs ook via online mastering gedaan: AI Mastering - automatic online audio mastering service
Met wat trial en error kwam ik toch aardig in de buurt maar het komt er op neer dat je een nummer 100 keer moet doen met verschillende settings om te krijgen wat je wilt. Wat er onder de motorkap gebeurt is me nog niet helemaal duidelijk.. welk gedeelte geautomatiseerd is en welk gedeelte AI algoritme zeg maar.

Wat ik zelf doe klinkt in elk geval nog steeds beter dan AI en wat mijn vaste mastering guy doet klinkt nog eens veel beter

Laatst gewijzigd:
Hierin tipt ie een open source mastering auto ding.
Matchering 2.0 dus

ga ik eens bekijken zodra mijn Trial van Ozone verloopt haha

Verder begrijp ik uiteraard heel goed dat niets beter is dan mastering door een echte mastering engineer. Maar ik ga geen probeersels laten professioneel masteren om eens te draaien op een feest voor 50 man :) En tot dus ver is de kwaliteit van mijn eigen masters nog niet goed genoeg (al wil ik daar volgend jaar wel aan werken eens mijn studio deftig afgeregeld is qua monitoring)

Traktor Pro 4 heeft Ozone Maximizer op de master. Samen met de eq moet je dan ook een eind komen. Dan Kan je realtime "masteren".

Back