Soundsystem kroeg..

Ok, dat ziet er goed uit. Ik zal vanmiddag eens overleggen met ze

Laat maar weten.. als ik kan helpen of advies moet geven.. (belangenloos ;)) Heb al aardig wat geluidssysteempjes versleten. en van jongs afaan al met bandjes aan het kutten en ergens in de 90s gaan DJen. Al die tijd geleerd dat je gewoon een set moet hebben die genoeg vermogen heeft, en beter wat reserve over hebt. Diverse luidsprekers moeten laten reconen omdat de amps toch iets teveel op hun tenen moeten lopen.. dat vind een spoel in een luidspreker niet fijn, dan gaat ie aanlopen en het begint bijgeluiden te veroorzaken, en kan zelfs helemaal vastzitten in de magneet.. Vooral mijn laatste EV set was een ramp. Na 2 kapotte woofers ben je er ook wel klaar mee en wil je gewoon dat het blijft werken. :D

Geluid waarbij een versterker tegen zijn limiten aanzit.. en er dus vervorming optreedt, lijkt harder dan wanneer een amp halverwege z'n vermogen zit.. bij dezelfde geluidsdruk. Maar voldoende sub is over het algemeen een prettige basis in geluidsbeleving.. daar stel je wat je voor de rest hoort (mid-hoog) op af. :)
De subs van RCF zijn ook krachtig (indien op voorraad).
RCF is een van de weinige luidsprekerfabrikanten.
Er zijn vele merken die klankkasten maken doch weinige die speakers maken.
RCF is er een van en hun speakers vind je in tal van pro merken o.a. EAW (Eastern Acoustic works).

Cheers,
Exo. :mega:
Ik had eerst de RCF ART 905as mkII in bestelling.. maar moest heel lang wachten en was toen ineens niet meer leverbaar. Een tijdje later was daar ineens de MKIII. Toen ik het bericht kreeg dat mijn bestelling (4x 905as) niet meer leverbaar was, de subs van Yamaha in voorraad gevonden bij Bax. En het prijsverschil was niet eens zo groot. Geen spijt van. Ik wilde stiekem ook 18" woofers maar die zijn vaak een stuk groter en het is altijd maar wachten hoe dit in een kleine ruiimte uitpakt. Tot nu toe helemaal geweldig dus.

Wellicht dat er goedkopere alternatieven zijn met installatie. Thomann heeft ook een redelijk professioneel huismerk met Thebox Pro. Ik las ooit dat in een van de kasten ook 18sound in zat..

Laatst gewijzigd:
Het is natuurlijk een kleine kroeg maar omdat het geluid niet zo goed is gaan de mensen hard schreeuwen en gaat dat geluid ook weer harder en oversturen.
Draaide op ade en zelfs de monitoren ed waren zo zuiver dat ik geen eens oordoppen in had en mensen kon horen praten. Daar moet het dan naar toe.

Denk dat een goeie sub ook al een wereld van verschil zal zijn. Weinig laag ook daar.

Het is natuurlijk een kleine kroeg maar omdat het geluid niet zo goed is gaan de mensen hard schreeuwen en gaat dat geluid ook weer harder en oversturen.
Draaide op ade en zelfs de monitoren ed waren zo zuiver dat ik geen eens oordoppen in had en mensen kon horen praten. Daar moet het dan naar toe.

Denk dat een goeie sub ook al een wereld van verschil zal zijn. Weinig laag ook daar.
Denk eraan, subs hoor je minder ter plaatse maar meer verderaf dus de buren of op straat...
Laag is zeker voldoende frequenties, sub is te diep als het om een ingesloten ruimte/woning gaat.

Cheers,

Denk eraan, subs hoor je minder ter plaatse maar meer verderaf dus de buren of op straat...
Laag is zeker voldoende frequenties, sub is te diep als het om een ingesloten ruimte/woning gaat.

Cheers,
Sub moet je voelen..:D

Ik had voor de Yamaha 18" woofers de RCF 705as. Gaven aardig wat laag met z'n vieren maar waren volgens mij geHPed ofzo.. deden niets onder de 40hz. De 905as had meerdere instellingen hiervoor. Boost. HP30hz en 40hz geloof ik. Maar een 15" heeft gewoon minder rendement beneden de 40hz.

Zelfs in mijn kamer, die toch redelijk klein is, hoorde (en voelde ik vooral) een wereld van verschil. Tracks die ik dacht te kennen, maar niet dus. Van 30 tot 40hz is een half octaaf.. en dat is ook waar juist die energie of rumble eigenlijk zit, die sommige producties hebben meegekregen maar je doorgaans niet waarneemt op een sub die dit niet kan vertalen. Conquest of Paradise is bv heel extreem.. ik wist niet wat me overkwam toen ik het uit die Yamaha's hoorde.. :{

Maar de ene of de andere ruimte is idd totaal anders. Altijd als ik mijn setje ergens opstel, heb ik een paar tracks om vooral de sub een beetje te beoordelen.. de ene zaal kan het extreem zijn, terwijl er in een andere ruimte niets gebeurd. Hout of steen, is een wereld van verschil. En ook als het vol staat met publiek, dan is het beeld in het laag ook weer anders..
Mid-hoog boxen kan je het beste wat hoger opstellen.. als het te laag staat en een zaal vol is, klinkt het achterin alsfof er een Low pass filter op staat. :D

Back