100 -200 personen is zeker een behoorlijk publiek /zaal!! De Yamaha Stagepas 1k en DLX 1k is een perfect setje in situaties waar een publiek zit, luistert, en niet door de muziek heen praat. Maar voor max 100 mensen.
Is het een publiek waar mensen gaan staan, dansen en meezingen.. dan kom je er amper bovenuit, dan is het hooguit genoeg voor 50 personen.. voor mij ligt de norm qua aantal personen ook wat lager omdat ik het altijd veilig wil laten draaien en laat het nooit in de protect (de bekende rode lampjes) werken. Dan klinkt het vaak ook nogeens vreselijk..
Sowieso is de 1k wel een upgrade op wat je nu hebt maar ik wist niet dat je al een subwoofer had.. Voor grotere gelegenheden draai ik met een aparte sub (18") en daar een top op. En dit per kant.
Is de mixer op de boxen van toegevoegde waarde?
Ik twijfelde bij de aanschaf van de Yamaha 1k een beetje tussen een setje van Evox van RCF en de HK Audio Polar 12. De RCF en de HK gaan nog harder maar bij de RCF's missen de Mid-hoog componenten wat tophoog. Dat is in de HK Polar 12 opgelost met een extra hoog driver. De Yamaha's hebben kleinere drivers met meer tophoog. En wat ook een groot verschil maakt. De mid-hoog boxen komen bij de RCF en HK audio wat beter boven het publiek uit, waardoor het achterin, als een publiek staat ipv zit, ongeveer hetzelfde klinkt. Bij de Yamaha's 1k is dat lastiger omdat je die componenten op elkaar zet en weinig aan de hoogte kan veranderen. De RCF heeft een tussenpaal die tevens in hoogte verstelbaar is.
Er zijn ook 2 varianten bij de RCF. 1 met mixer en 1 zonder die je combineert als een mixer nodig is. Mocht al een mixer hebben, ben je dan wat voordeliger uit.
Wat ook scheelt. Mix je het bovenop de backline van een band? Dan zou ik de systeempjes hierboven niet aanraden maar beter voor de Stagepas 600 gaan. Als de mixer in de Stagepas boxen niet van belang is zijn er tal van betere actieve oplossingen.