Verdien jij geld met je muziek?

Wanneer gebrek aan subsidie je tegenhoudt je ding te doen ben je sowieso een emoprutser. De beste muziek is gemaakt door mensen die overdag een baan hadden en ‘s avonds in hun eigen tijd, zonder subsidie, gepassioneerd hun talenten verkenden. Bloed moet kruipen waar het niet gaan kan, al het andere is slappe hap, excuses extern leggen waarom je niet in staat bent iets van de grond te krijgen. You have to bring Things to the right table, that table will come to you.

Haha mooi man, zelfde verhaal bij mij en ik kan er niet wakker van liggen!

480552780_976647574678568_4268860247234884945_n.jpg

Laatst gewijzigd:
Onlangs vond ik iemand die gewoon op zijn zolderkamertje in Rotterdam op een laptopje filmmuziek maakt(trailers)van Hollywood films die door miljoenen mensen beluisterd wordt.Hij zal er wel een zakcentje aan verdienen.(YT Adriaan in Rotterdam).Of dit voor de grap ineengestoken is lijkt me toch waarschijnlijker.

Onlangs vond ik iemand die gewoon op zijn zolderkamertje in Rotterdam op een laptopje filmmuziek maakt(trailers)van Hollywood films die door miljoenen mensen beluisterd wordt.Hij zal er wel een zakcentje aan verdienen.(YT Adriaan in Rotterdam).Of dit voor de grap ineengestoken is lijkt me toch waarschijnlijker.
Ik vondt het heel confronterend. Geen stapels high end effectbakken, geen high end speakers, geen muren vol synthesizers, niks.

Hier nog 1

Ik twijfelde ook eerst of dit echt was maar zag wel een Rhodes staan op zijn kamertje en ik zag op linkdin dat hij ook een opleiding heeft in die richting dus het lijkt me wel echt.

Ik twijfelde ook eerst of dit echt was maar zag wel een Rhodes staan op zijn kamertje en ik zag op linkdin dat hij ook een opleiding heeft in die richting dus het lijkt me wel echt.
Ik zat in het begin te twijfel of het geen sketch was van Van Kooten en De Bie.....

Uiteindelijk heb je helemaal niet zo veel nodig. Verstand van mixen, wat in mijn menig met (bijna) alles kan, veel creativiteit en weten hoe je dit kunt omzetten in muziek.

Ik zag de video ook, heel inspirerend. Volgens mij maken we het hier allemaal veel te ingewikkeld. Het maakt de luisteraar geen 💩 uit wat je gebruikt, als het maar goed klinkt.

Vroegaah, had ik als muziekjournalist een interview met Barthezz van 'On the move'. Wat een geniale track was dat, en is het nog steeds. Ik toog naar Brabant en daar bleek hij een eenvoudige computer, een tuner, huiskamerspeakers van zijn opa en 2 Akai-samplers boordevol niet geclearde sounds te hebben. Meer was het niet en daar had hij dus zijn wereldhit mee gemaakt.

Fun fact: later is hij door alles en iedereen kaalgeplukt. Zelfs de toenmalige keeper van het Franse team Fabien Barthez zat achter hem aan 😅 Hij hield er gelukkig wel een mooie carrière aan over, volgens mij.

Sommige homestudio's kun je met de huble telescope zien vanuit de ruimte,en anderen moet je in de kamer zelfs zijn om te zien of er iets staat.
Maakt niet uit hoeveel je staan hebt voor je brein.Maar ik moet mijn geld wel ergens kwijt geraken.

Sommige homestudio's kun je met de huble telescope zien vanuit de ruimte,en anderen moet je in de kamer zelfs zijn om te zien of er iets staat.
Maakt niet uit hoeveel je staan hebt voor je brein.Maar ik moet mijn geld wel ergens kwijt geraken.
l mijn rekening nummer wel doorgeven voor de gevallen dat je het 'echt' niet weet, waar aan! :D

Wanneer gebrek aan subsidie je tegenhoudt je ding te doen ben je sowieso een emoprutser. De beste muziek is gemaakt door mensen die overdag een baan hadden en ‘s avonds in hun eigen tijd, zonder subsidie, gepassioneerd hun talenten verkenden. Bloed moet kruipen waar het niet gaan kan, al het andere is slappe hap, excuses extern leggen waarom je niet in staat bent iets van de grond te krijgen. You have to bring Things to the right table, that table will come to you.
Survival of the fittest is voor een groot deel mythe vorming. Talent komt alleen bovendrijven als er een infrastructuur is. Nu is tegenwoordig veel te doen online maar zijn zaken als ruimtes zeer belangrijk. Vooral voor mensen die nog aan het begin staan. Oefen ruimtes goedkope locaties om cursussen te geven en ideeen te ontwikkelen. Daarnaast is kunst een noodzaak voor een gezonde open samenleving. Niet alle kunst hoeft en kan financieel uit. Het heeft een veel breder nut. En dat bereikt het alleen als de infrastructuur er is. Onderschat niet wat de impact van een museum kan zijn. In het onderwijs neemt het ook een belangrijke rol in. Het leert vrije idee vorming en creativiteit ook leuk als je later iets heel anders gaat doen. Hoe leuk de DIY movement ook is, stiekem wordt er enorm gebruik gemaakt van openbare ruimte of goedkoop toegankelijke ruimte. In de brede zin van het woord.

ik luister geen podcasts en heb geen abonement dus ben ik wel benieuwt hoe dit zit... zoals hij het uitlegt split je bij een reclame in een podcast de revenue 50/50 met hun

wil dat zeggen dat je bij podcasts altijd reclame krijgt ook met een abonement? of heb je hier geen premium versie voor?
en bij muziek krijg je toch ook reclames (zonder abo) waarom zou het hier anders zijn?

Ik heb geen abonoment, maar krijg bij een podcast die ik luister zelfs helemaal geen reclame.

Voor de rest gebruik ik Youtube Music, omdat ik daar wel een abonoment heb en het op een of andere manier met mijn Sonos speakers ook beter werkt.
Dat was bij Spotify niet het geval. Iedere keer als reclame moest komen stoppen de Sonos speakers met afspelen totdat ik weer op play druk. Niet echt makkelijk dus.

Er is wel een groot verschil in houdbaarheid tussen een podcast of een stuk muziek. Volgens mij wordt een podcast over het algemeen maar 1x beluisterd, en daarnaast haken veel podcasts in op actualiteit waardoor hun economische levensduur ongeveer gelijk is aan dat van een pak melk. Tenzij je tijdloze onderwerpen behandelt of een Joe Rogan bent misschien. Liedjes daarentegen gaan misschien wel 50 jaar mee en worden eindeloos opnieuw afgespeeld.

• Duimpje
Duimpjes: RSB
Back