Betaalde opdracht soundtrack project: tegen welke licentie/prijs?

Droomsfeer

Stamgast
De maker van de Steam Early Access videogame “Out of Orbit”, heeft mij persoonlijk gevraagd om muziek aan te leveren voor de game.

Mijn eerste album “Unity”, bevat een hele bundel tracks die zijn uitgegeven onder de meest vrije vorm van de Creative Commons licentie. Hiervoor heb ik al toestemming gegeven, dat al deze tracks gebruikt mogen worden in toekomstige releases van de game. Echter is de maker ook nog zoekende naar meer unieke Droomsfeer werken als soundtrack voor de game. Hier zou dan een betaling tegenover staan. Echter is hij zelf ook nog zoekende naar hoe dit vorm te geven qua licentie en betaling.

Nu ben ik zelf ook zoekende naar wat een realistische benadering is voor de licentie en de betalingsvorm. De meeste tracks ben ik 10 tot maximaal 40 uur mee bezig, van experimentele fase tot afgerond iets. En dat naast een fulltime baan en enkele andere hobby’s. Mijn tijd, moeite en skills, mag dus best iets tegenover staan. Zeker als ik alle rechten uit handen ga geven. Verder zou ik de nieuwe tracks met redelijk professionele gear gaan maken, en dat was ook allemaal niet gratis. :D

Laten we stellen dat ik qua naamsbekendheid nog altijd zoekende ben naar meer publiciteit. Dit videogame project, lijkt dus een leuke kans. Geld is niet het belangrijkste in de huidige fase. Maar ik ga het ook niet voor een habbekrats doen allemaal: dan blijf ik liever volledig solo.

Zijn er andere forumleden die soortgelijke opdrachten hebben gekregen in het verleden?
Hoe hebben jullie dit aangepakt onderling?

het ziet er volgens mij uit als een solo project of misschien een aantal net afgesudeerde studenten dus ik zou niet op een vette hap rekenen.

ik zou kijken of je iets kan regelen dat jij de rechten houd maar zei het een jaar lang exclusief(binnen games dus niet je streaming) mogen gebruiken, mocht de game dan echt van de grond komen kun je na een jaar verder kijken zeker gezien het nog in early acces is

dit is misschien ook nuttig voor je

Dagprijs van €250 is gangbaar. Voor “nieuwe makers” is €125 wel de bodemprijs. Maar in dit geval zou ik gewoon een royalty percentage vragen van 5% van de omzet van de game (dus voor kosten, dat is hun zaak). Dan loopt niemand risico.

Dagprijs van €250 is gangbaar. Voor “nieuwe makers” is €125 wel de bodemprijs. Maar in dit geval zou ik gewoon een royalty percentage vragen van 5% van de omzet van de game (dus voor kosten, dat is hun zaak). Dan loopt niemand risico.
Prima suggestie en met een royalty afspraak wordt iedereen er beter van als de game toch een succes(je) wordt.

Bedankt voor alle tips tot dusver. Het royalty percentage van 5% klinkt inderdaad als de beste optie. Ik ga eens vragen of dat ook voor de developer(s) een optie is.

Bedankt voor alle tips tot dusver. Het royalty percentage van 5% klinkt inderdaad als de beste optie. Ik ga eens vragen of dat ook voor de developer(s) een optie is.
In de jaren 90 heb ik muziek gemaakt voor TV in opdracht ik heb dit toen laten lopen via auteursrecht ( buma.stemra ) , als je muziek maakt exclusief dus dat deze muziek alleen mag worden voor deze game dan vind ik 5% wel erg laag.

In de jaren 90 heb ik muziek gemaakt voor TV in opdracht ik heb dit toen laten lopen via auteursrecht ( buma.stemra ) , als je muziek maakt exclusief dus dat deze muziek alleen mag worden voor deze game dan vind ik 5% wel erg laag.
Wat zou realistisch zijn volgens jou? Per 1.000 verkochte exemplaren is het natuurlijk nog steeds niet veel qua inkomsten, zolang het 5% is. En voordat de game dat soort verkopen raakt per maand, zijn we zeker een jaar of twee verder.

Back