Hulpverzoek Bachelor Eindproject TU Delft

TomSpreen

Nieuwkomer
Besten, Allen

Mijn naam is Tom Spreen, en ik ben student Technische Bestuurskunde aan de Technische Universiteit Delft. Momenteel werk ik aan mijn bachelor eindproject, waarin ik onderzoek doe naar de perceptie van artiesten en producers rondom de implicaties van ChatGPT binnen de muziekwereld.

Het doel van mijn onderzoek is om inzicht te krijgen in hoe deze technologie wordt ervaren door betrokkenen in de muzieksector en dan specifiek artiesten en producers. Specifiek richt ik me op aspecten zoals authenticiteit, potentiële biases, potentieel misbruik en de mogelijke impact op carrières en banen binnen de industrie.

Deze persoonlijke ervaringen wil ik gaan vergaren door middel van interviews. Ieder interview zal zo'n 30-45 minuten duren. Omdat een ieder op dit forum nauw betrokken is binnen de muziekwereld, wilde ik vragen of iemand mij wellicht kan helpen. Zijn er op dit forum producers of artiesten die het zien zitten, de tijd hebben en de interesse om met mijn een interview te doen? zo ja, dan verneem ik dat graag! Ik zou ook al enorm geholpen worden als iemand op dit forum mij in contact kan brengen met een andere partij of persoon die dit voor elkaar zou kunnen krijgen.

Alvast hartelijk bedankt voor een eventuele reactie. Mocht u meer informatie willen over mijn onderzoek, dan licht ik dat graag verder toe.

Met vriendelijke groet,
Tom Spreen

Leuk onderzoek Tom. Ik denk dat alleen het tekst-gedeelte van ChatGPT voor producers wat beperkt is. Wat meer speelt voor producers zijn echte generatieve AI oplossingen. Of heel specifieke AI toepassingen voor mastering bijvoorbeeld.

Nu staat dit allemaal nog in de kinderschoenen en veel van wat ‘wij’ nu zien loopt ver achter wat allemaal al mogelijk is. 2025 schijnt wat dat betreft het jaar te worden dan meer features echt bruikbaar gaan worden.

Er zijn hier een paar topics waar je al vast veel meningen daarover kunt lezen...

Er zitten hier vooral thuisprutsers/hobbyisten van middelbare leeftijd met een in de vorige eeuw opgedane en vastgeroeste mening over dingen, dus heel representatief voor de professionele muziekwereld is het hier niet, iets om rekening mee te houden misschien.

Er zitten hier vooral thuisprutsers/hobbyisten van middelbare leeftijd met een in de vorige eeuw opgedane en vastgeroeste mening over dingen, dus heel representatief voor de professionele muziekwereld is het hier niet, iets om rekening mee te houden misschien.

Ontdaan van de voor Nap gebruikelijke hatelijkheden is dat wel een puntje van aandacht. Er schrijft hier maar een enkeling die met (synth)muziek zijn brood verdient. Je vindt hier een veel breder palet aan meningen van mensen die op allerlei meer of minder intensieve manieren met synths in de weer zijn.

Hatelijkheden? Feiten! Uiteraard reken ik mezelf daar ook gewoon onder, daarom voel ik me hier ook zo thuis ❤️

Maar het punt dat ik wilde maken is dat de impact van AI op muziekgebied voor de grote meerderheid hier niet veel verder zal gaan dan een al dan niet principiële (en luxe) keuze of ze er wel of geen gebruik van willen maken, zonder dat er echt sprake is van kansen of bedreigingen voor carrière of inkomen.

Laatst gewijzigd:
Wat de feitelijkheid betreft van het lage percentage professionele musici hier heb je ook gewoon gelijk. En dat is inderdaad voor de topic starter van belang om te weten.

Misschien is dit topic dan handig voor hem om door te nemen: Verdien jij geld met je muziek? Maar ik heb dat zelf niet gelezen want ik ben slechts een hobbyist. ;-)

Back