Clankwork.music

Clankwork.music

Nieuwkomer
Dag iedereen!

Gekke Belg hier... 43 jaar - en complete NOOB in de muziekwereld.
Het doel is om techno te maken (deep, raw hypnotic)
DAW keuze is Reason Studio omdat dit 20€ per maand is en binnen mijn budget past
Ik hoop dat het me lukt om alle info te verwerken, alleen zie ik niet waar ik beginnen moet!!!
Er is zoveel te leren muziek theorie, synth, ritme, structuur enzo verder.

Ik heb 3 uur per dag en wil dit op een zo efficiënt mogelijk manier aanpakken.
Alle tips zijn welkom!

Ik bezoek regelmatig eens een feestje

Welkom en super tof dat je muziek wilt maken!

Wat ik zelf zou doen als ik aan het begin zou staan, is een aantal tracks die ik leuk vind namaken. Beginnen met de drums. Daar zal ik dan tegelijkertijd wat tutorials over kijken. De track gebruik ik dan als referentie hoe het moet klinken en hoe de track opbouwt. Wanneer gooi je nieuwe elementen (drums) er in/uit, hoe creëer je een ritme en welke ritmes werken goed.

Als ik dat begrijp zou ik wat meer gaan focussen op de baseline, wat ook een belangrijk element is om ritme te krijgen. Ik denk, en dan vooral in techno, dat dit een belangrijke basis vormt (drums en bass). Als ik dit wat meer beheers kijk ik naar andere elementen die een track een track maken. Denk aan de effecten en geluiden die ze gebruiken bij overgangen, melodie en ander dingen die een track een track maken.

Ik zou effecten toepassen vanuit de tutorial’s die ik zie, en dan vooral de focus op volume (ducking) en eq. Dingen zoals compressie, limiters, masteren (dit is geen effect by the way) zou ik pas wat later gaan leren. Dit is in het begin niet zo heel belangrijk.

Alles stap voor stap en hou de lat vooral laag.

Een referentie track is ook super handig om te zien hoe een song in z’n totaal op en af bouwt. Dit is een snelle manier om deze structuur te begrijpen. Wanneer je dit wat beter begrijpt kan je langzaam beginnen zelf dingen te gaan creëren.

Succes met alles! Het is echt een super leuke hobby, die af en toe wat frustratie met zich meebrengt (althans, dat is mijn ervaring), maar zo veel voldoening en lol met zich mee brengt.

Welkom, nooit te laat om te beginnen met muziek maken (zeg ik ook om mezelf te overtuigen, want ik ben ook pas 3-4 jaar bezig en na mn 40e begonnen).

Goede tips laat ik over aan de experts op dit forum over, maar ik kan wel aanraden om ook van het leerprocess zelf te genieten... Er is zoveel te doen en te leren en soms kom je van die eye-openers tegen, eureka-momentjes... Die zijn heel leuk.
Ik ben niet zo ambitieus, maar vind het leerprocess en de technieken van sound design, mixen, liedjes bouwen rete-leuk om mee bezig te zijn.

Hoe ambitieus je ook bent... Het is sowieso een super leuke hobby.
Ambitie is altijd goed natuurlijk, maar moet niet ten koste van t plezier gaan. Have fun!

Back