Erica Synths Steampipe

Steampipe is nadat deze al eerder op Superbooth te zien was nu uit.
Een acht stemmige polyfonische hardware synth voor physical modelling ism het Nederlandse bedrijf 112dB
Deze heeft geen oscillatoren maar bootst alerlei instrumenten na van blaasinstrumenten tot strings, kerkorgels en nog meer en bestaat uit drie secties; Stem, Pipe en Reverberator.
Uitgebreide info; SUPERBOOTH23: Steampipe

1733322791483.png

Erica Synths Steampipe; physical modelling desktop synthesizer; ontwikkeld in samenwerking met 112dB.com;
8-voice polyfonie;
physical modelling engine met 32 aanpasbare parameters;
5 toewijsbare LFOs met Delay en Sync;
modulation matrix
64 factory presets;
192 user preset memory;
preset export and import via USB;
Alle parameters zijn aan te sturen met midi CC;
connecties: 1x audio input (6.3mm jack); 1x sustain pedal input (6.3mm jack); 2x line output (6.3mm jack); 1x stereo hoofdtelefoon output (6.3mm jack); 1x MIDI In (5-pin DIN); 1x MIDI Thru / Out (5-pin DIN); 1x USB type B;
Prijs: €1179

Last edited by a moderator:
Ik heb voor mijn gevoel echt jaren gewacht, toen ze de eerste teaser dropte, werd ik helemaal wild. Maar daarna werd het ook meteen doodstil.
Zo tof dat hij nu daadwerkelijk leverbaar is! The Osmose word ook vaak in vergelijking mee gebracht, de eerste demo's van de Osmose klinkt nagenoeg identiek aan de sounds van de Steampipe.

Deze komt vroeg of laat in mijn studio, het is wel mijn eerstvolgende synth die in mijn studio komt. De hand-on knoppen, en het intuïtieve meer muzikale interface past beter in mijn workflow. Dan eindelijk te zitten aan een editor, of menu-diving.

Heb hem net binnen. De presets zijn mwah, wmb vaak niet meer een aardig uitgangspunt. Sommige functies reageren (voor mij dan) totaal onvoorspelbaar, zodat een patch plots volledig ontspoord; vaak opslaan is dan wel belangrijk. Valt me vooral op hoe mooi alles in elkaar valt. De reverb en delay zijn integraal onderdeel van de sound en niet zomaar een nagedachte. GA nu maar eens van scrath iets percussiefs bouwen dat klinkt als met een metalen staaf op een holle buis slaan oid. Volgende stap is dan een track maken met alles uit de Steampipe.

Grootste probleem is dat nu ik met een Erica bezig ben, mijn Syntrx II-flatulentie weer opspeelt....

Ik heb er ook juist eentje binnengekregen. Ik had al wat videos bekeken dus ongeveer een idee hoe hij werkt, meteen toffe sounds eruit. Ben ook erg benieuwd naar de combinatie met MPE controllers maar dat moet ik nog proberen.

Ik heb er ook juist eentje binnengekregen. Ik had al wat videos bekeken dus ongeveer een idee hoe hij werkt, meteen toffe sounds eruit. Ben ook erg benieuwd naar de combinatie met MPE controllers maar dat moet ik nog proberen.
Ik ben nog niet aan de steampipe ondanks dat ik gewoon rook..
Maar MPE ben ik ook erg benieuwd naar, zit nog te wachten op mijn Roli Airwave en heb een Seaboard 25, bedoeling is om dan eens ff te testen hoe dat gaat met de stoompijp en wie weet komt er dan eentje in huis

Ik ben nog niet aan de steampipe ondanks dat ik gewoon rook..
Maar MPE ben ik ook erg benieuwd naar, zit nog te wachten op mijn Roli Airwave en heb een Seaboard 25, bedoeling is om dan eens ff te testen hoe dat gaat met de stoompijp en wie weet komt er dan eentje in huis
Werkt dat op kolen?🦆

Heh de mijne is alweer een tijdje weg. We werden toch geen vriendjes, met name het constant moeten tunen vond ik hinderlijk en de geluiden waren me toch net wat te statisch uiteindelijk. Leuk concept maar net niet helaas.

Heh de mijne is alweer een tijdje weg. We werden toch geen vriendjes, met name het constant moeten tunen vond ik hinderlijk en de geluiden waren me toch net wat te statisch uiteindelijk. Leuk concept maar net niet helaas.

Handig boekje over ontvrienden :-)

Begrijp goed wat je zegt; de onvoorspelbaarheid is soms ergerlijk en je moet je echt overgeven aan het algoritme (en dus bij veranderingen vaak bijtunen idd). Dat maakt hem (haar?) wmb ook een leuke uitdaging om er echt iets bijzonders mee te maken. Zeker om even voorbij de yogasounds en echoputgeluiden te komen. Ben er (ja nu pas) mee bezig om er ook van alles externs doorheen te jagen op zoek naar (on)voorspelbare resultaten. Eerst even kijken hoe hands-on die stereospread is.

ben er nog niet helemaal uit of ik dit aan de tand wil voelen...

aan (ex-)bezitters:

1) Ok, i get it, het spul van erica synths ziet er altijd megatweakable en geil uit en is zeer degelijk gebouwd
2) ok tof, physical modeling met knoppen, er zijn niet veel van dergelijke synths

..maar...

3) vergis ik me of kan dit ding (soundgewijs) niet veel meer dan een (doorsnee) rompler met een leuke reverb eraan? soundgewijs heb ik nog niets speciaals gehoord. en kunnen zeggen dat ik het 'zelf bijeen heb gedraaid' zegt me weinig (sounddesign an sich is minder mijn ding) je kan dan wel zeggen dat je zelf alles 'hebt gemaakt', maar als het resultaat een fluit is zoals op een rompler, is er (voor mij) geen meerwaarde
4) is het niet quasi onmogelijk (door de onvoorspelbaarheid) om hier live iets zinnigs mee te doen?
5) ik lees problemen met tuning indien tweaken; voor mij een onmiddellijke no-go. Ik hoorde wel in de review van Starsky Star dat er een soort 'tuning compensatie' is in de globals, of werkt dit niet goed?

6) waarom houden jullie deze bak of waarom weggedaan?

ben er nog niet helemaal uit of ik dit aan de tand wil voelen...

aan (ex-)bezitters:

1) Ok, i get it, het spul van erica synths ziet er altijd megatweakable en geil uit en is zeer degelijk gebouwd
2) ok tof, physical modeling met knoppen, er zijn niet veel van dergelijke synths

..maar...

3) vergis ik me of kan dit ding (soundgewijs) niet veel meer dan een (doorsnee) rompler met een leuke reverb eraan? soundgewijs heb ik nog niets speciaals gehoord. en kunnen zeggen dat ik het 'zelf bijeen heb gedraaid' zegt me weinig (sounddesign an sich is minder mijn ding) je kan dan wel zeggen dat je zelf alles 'hebt gemaakt', maar als het resultaat een fluit is zoals op een rompler, is er (voor mij) geen meerwaarde
4) is het niet quasi onmogelijk (door de onvoorspelbaarheid) om hier live iets zinnigs mee te doen?
5) ik lees problemen met tuning indien tweaken; voor mij een onmiddellijke no-go. Ik hoorde wel in de review van Starsky Star dat er een soort 'tuning compensatie' is in de globals, of werkt dit niet goed?

6) waarom houden jullie deze bak of waarom weggedaan?
Als je geen grote fan bent van sounddesign: niet doen. De Steampipe is zo'n beetje een sounddesigners droom, zowel voor lange pads als snappy percussieachtige sounds. Probeer hem wat meer te zien als een complexe fx-unit die zn eigen geluid creërt dan als doorsnee synth met kant en klare geluiden.

De SP is ook verre van een doorsnee physical modelling synth (als bv de vl70) De reverb is integraal onderdeel van het sounddesign, niet een galmpje dat dat je er aan het eind nog even aanplakt. In de fabrieksgeluiden zitten wel pogingen voor 'echte' geluiden (wind, wat orgeltjes, Aziatische percussie) maar die zijn wmb weinig indrukwekkend.

De UI is knop-per-functie, maar de SP is geen doorsnee synth waar je eventjes snel het geluid mee maakt dat in je hoofd zit. Alles reageert op elkaar. bv de attack veranderen kan zo een totaal ander geluid opleveren. Dat maakt hem onvoorspelbaar en spannend., maar soms ook frustrerend. Af en toe bijtunen is onderdeel van het sounddesign, maar daarvoor is er idd een eenvoudig tooltje in het menu. Live tweaken kan een risico zijn omdat de resultaten steeds kunnen wisselen.

Ik gebruik hem regelmatig in ambienteachti te tracks meestal voor in de mix voor lange pads of drones of voor een laagje ergens onder, met sounds die wmb niet met enige andere hardware synth (in mijn setup) gemaakt kunnen worden. Van ijl en dromerig tot hard en metalig Lijkt me ook geen synth waar je een doorsnee fluit uit wil halen. Kan me heel goed voorstellen dat hij absoluut niet in je setup of workflow past. Als je op zoek bent naar 'natuurlijke geluiden' zijn er vast veel betere (physical modelling) opties.

Laatst gewijzigd:
1) Ik hoor vaak over het 'verrassende en frustrerende' effect: wat bedoelen mensen hiermee? Is het dat er - ik zeg maar wat - ineens onaangename feedback door je speakers knalt? Of veeleer dat je geluid gewoon om zeep is en dat je het niet terug vindt?

2) werkt die tuningtool dan of moet je toch constant hertunen? zelfs als ik 'experimentele' muziek maak, heb ik graag dat alles mooi getuned is. Bv een soma lyra vind ik mooi, maar enkel als die haarfijn getuned is. alles slecht getuned en dan zeggen dat het mag omdat het 'experimenteel' is, is niet mijn ding :D

Back