Erica Synths & 112dB Echolocator delay

De samenwerking tussen het (Nederlandse) 112dB en (Letse) Erica Synths gaat verder met de Echolocator.

De Nightverb en onlangs de Steampipe, die ook door Erica en 112dB zijn ontwikkeld, vielen bij mij goed in de smaak. De eerste demo's van de Echolocator zorgen ook al voor GAS.

1741889688749.png

Een unieke stereo-delay met een algoritme ontwikkeld door 112db.com. De Echolocator is een hands-on precisie-instrument waarmee je op een muzikale manier kleine nuances kunt beheersen.

Met 12 parameters voor gedetailleerd sounddesign, opslag- en recall-functies voor alle parameters, MIDI-bediening en een strak aluminium ontwerp dat past bij onze compacte desktopapparaten, tilt de Echolocator je setup naar een hoger niveau—of het nu gaat om live-optredens, studiogebruik of sonische experimenten.

Kenmerken

✅ Uniek stereo-delay-algoritme ontwikkeld door 112dB
✅ Selecteerbare delay-, filter- en shimmer-modi
✅ 12 parameters voor gedetailleerd sounddesign
✅ Freeze-functie
✅ Configurabele voetschakelaar-ingang
✅ 30 fabrieks-presets en 70 gebruikerspresets
✅ Preset-export via USB
✅ Volledige MIDI-integratie
✅ Afmetingen: 23 cm x 14,5 cm x 7 cm (inclusief knoppen)

Bij Erica te preorderen voor €490 excl BTW en shipping, lever.ing vanaf 17 maart.

Ik heb de Echolocator en Nightverb ook na een tijdje weer weggedaan. Ze klinken prima, maar voor dat soort effecten vind ik plugins uiteindelijk toch ook fijner in gebruik.

hands on controls voor meer speel plezier en live performance, daarnaast zijn er soms ook nog steeds analoge fx. ik ben zelf altijd blij als ik ff niet naar mijn pc/muis hoef te staren dat doe ik al de hele dag
ik kan me voorstellen dat als je minder vaak achter je pc zit en je al je effecten toch automatiseerd dat vsts wel zijn voordelen hebben zeker kwa kostenplaatje

wat dat betreft volgens mij precies het zelfde verhaal als synths dus..

Tot 15 jaar geleden deed ik alles in the box, op een pc. Toen was er opeens een omslagpunt en kon ik dat niet velen en doe ik alleen nog maar losse kastjes. Maar sinds m’n vrouw in 2025 is gestopt met werken om er te zijn voor de kids voel ik plots weer wat voor een Apple laptop, ofzo. Kan m’n hardware habit niet meer zo goed verantwoorden…

hands on controls voor meer speel plezier en live performance,
Klopt, maar bij reverbs en delays heb ik dat niet zo, want in de praktijk stel ik die effecten meestal 1x in en kom er dan eigenlijk niet meer aan. Uitzondering is de Zen Delay waarbij ik graag real time met het filter en de drive speel.

Klopt, maar bij reverbs en delays heb ik dat niet zo, want in de praktijk stel ik die effecten meestal 1x in en kom er dan eigenlijk niet meer aan. Uitzondering is de Zen Delay waarbij ik graag real time met het filter en de drive speel.
ik speel zelf juist meer met mijn filter op de echolocator (in post mode niet in pre) dan ik op de zen delay deed omdat je op de zen delay in de hogere frequenties meer noise krijgt
zeker in combinatie met de shimmer kun je wel mooie resultaten krijgen met de filter voor wat meer ambient dingen, ik kan me voorstellen als je meer clasieke electronische geluiden wil dat de zen wel een stuk handiger is

aan het experimenteren geweest om te kijken of ik mijn echolocator in een soort soma cosmos kan veranderen, met de nieuwe dub functie en een midi controller kun je een record knop maken en door de midi clock synch van de echo aan een hele lage bpm te hangen (laagste wat mijn gear kon is 40bpm) krijg je ~11s loops waar je dan weer modulatie aan kan hangen

best geslaagt experiment!

vond het alleen wel raar, ik had verwacht dat 40bpm 2:1 een 12sec loop zou geven
40 1/4 =1.5
40 1/2 = 3
40 1:1 = 6

Laatst gewijzigd:
Back