Fabfilter Pro-Q4

Jason31

Madman J
releasedate overmorgen! Ben benieuwd

Pro-Q 4 is the next major version of one of the most used EQ plug-ins in the industry. This important update brings great usability improvements like the Instance List and EQ Sketch, but also unique new processing advancements with Spectral dynamics, Character modes and much more.

Die Spectral Dynamics functie wordt een concurrent van Soothe? Dat zou enerzijds top zijn, maar ook wel weer balen dat ik net veel geld aan Soothe heb uitgegeven. Dan maar kijken of ik die kan doorverkopen...

Wat kost hij? Kun je alleen de Q4 kopen?

Ik ga hem niet halen maar wel een trial doen.

Voor mij ook een no-brainer, de eq is mijn meest gebruikte plugin
x2 ! :okdan: Ik ben vooral benieuwd naar het upgrade prijs(-je).

Hier ook gekocht voor €59,15. Blijkbaar is de feestdagenkorting van het bedrag af gehaald.

kun je in de Q4 alle kanalen tegelijk zien in de spectrum analyser in een verschillende kleur?

edit: nee, maar je hebt wel de collision feature. en je kan alle tracks in een overview zien.

Laatst gewijzigd:
Heb ook ff zitten spelen met Fabfilter Q4 (ook de upgrade gedaan van 59,-).
Dat Dan Worral filmpje vond ik gaaf. Die optie om bands spectral te maken leek me leuk voor sound design en heb er net wel geinig mee zitten klooien.

Wat ik wellicht in eerste instantie onderschatte was de collision feature.
Ik dacht eerst waarom is dat belangrijk.... ik kan ze nu ook al tegelijk zien.
En er zat toch al een collision feature in Q3? dus ik had er niet direct een enorm gevoel bij.

Ableton tip tussendoor: auto-hide plugins in Ableton plugin-opties uitzetten.
Om een of andere reden is dat "on" by default.

Maar het gemak waar je het nu mee doet is wel echt een flinke QOL change. Ik gebruikte de collision feature in Q3 niet veel.
Hij was me eerlijk gezegd zelfs even ontschoten de laatste tijd.... door dat Q4 filmpje denk ik er ineens weer aan en heb de 2 workflows ff vergeleken vandaag. En dat is echt wel flink makkelijker geworden. Die nieuwe collision feature is echt wel flink toegankelijker en intuitiever.

Dat je kunt zien wat voor soort band je toevoegd voor je klikt (dat dunnen grijze lijntje) vind ik ook wel handig trouwens. ik klikte nog wel eens mis voor een low pass of high pass band... (skill issue... i know, da komt ik zuip nogal veel XD).

Die mode om je banden er snel in te tekenen is volgens mij vooral leuk omdat ie nieuw en anders is.... die feature ben ik vast vergeten tegen de tijd dat ze Q5 releasen XD.

Tot slot vind ik het toevoegen van een "karakter"knop altijd leuk. je kan niet genoeg opties hebben om saturatie toe te voegen aan je sounds ^^. maar goed... dat is denk ik minor (of ik moet om een of andere reden mega fan worden van deze specifieke sound... maar dat betwijfel ik met de vele opties die ik al heb ^^)

Maar wat is precies het idee achter EQ match? Luistert naar het inkomende signaal van de track (of een andere als je die selecteerd) en maakt daar een zootje banden van die matchen aan het spectrum van dat signaal ofzo? Waarvoor zou je dee functie kunnen gebruiken (anders dan gewoon indrukken en kijken wat er gebeurd... want ook dat was best lollig)

Back