Juno 60 brom vanuit synth

vintageboy

Ingeburgerd
Mijn Juno 60 heeft een constant hum/brom geluid vanuit de synth zelf. Het gaat alleen over wanneer ik hem uit zet. Ook wanneer ik hem direct in het stopcontact doe of in verschillende stopcontacten blijft de hum er. Iemand hier toevallig bekend mee? Is hij nog veilig te gebruiken ondanks de hum of moet hij een service beurt hebben?

Best niet meer gebruiken, heel veel kans dat de voeding nieuwe condensatoren nodig heeft (recappen).
Service beurt nodig dus.

Mvgr,

Je hoort een brom uit de synth zelf komen, dus niet uit de audio output? Vrij grote kans dat dat gewoon een op de 50Hz netfrequentie meetrillende transformator is en er verder niks aan de hand is. Aan zo'n brommende trafo valt ook niet veel te doen, tenzij hij half los zou hangen in de behuizing. Dan kan het wel gevaarlijk worden. Kapotte condensatoren in de power supply van Juno's zijn zeer zeldzaam en heb ik in de +100 geservicede exemplaren echt maar heel weinig aangetroffen. Dat het soms lonend kan zijn voor de betrouwbaarheid en wellicht klank om ze te vervangen dat zal best, maar dat gaat dan meestal over de kleine condensatortjes die op de +/-15V rails zitten en die geschikt zijn voor maximaal 16V: erg krap bemeten dus.
Tsja, zonder hem open te maken en enkele dingen te controleren en door te meten valt er geen harde conclusie uit te trekken nu.

D20 van een maat van me heeft ook zoiets. De synth trilt vanuit de trafo, naast de on/off knop, maar alleen als die aan staat.
Heb hem ook altijd verteld dat dit komt door ouderdom, maar verder niet erg is.

Kan een voeding/trafo gaan brommen/trillen door kapotte of bijna versleten condensatoren?

Bedankt voor de extra input, erg waardevol! Het brommen is mij opgevallen nadat de stekkerdoos begon te knetteren en het lampje van de switch aan en uit begon te gaan. Daarbij viel de stroom ook weg en kwam weer terug, een paar keer achter elkaar, terwijl ik de Juno aan had staan. Vandaar mijn extra zorg, liever te voorzichtig dan dingen alsnog kapot maken door door te blijven prutsen (ik ken mezelf). De brom komt bij mij trouwens ergens tussen de Filter panel en het preset panel vandaan. En inderdaad geen brom in de audio output.

Daarnaast kreeg hij last van "hanging notes". Dit kan echter (waarschijnlijk) ook komen door de Kenton Pro DCB die ik er aan had hangen en de midi in en out tegelijk aangesloten had.

Al met al, zoals hierboven gezegd, alleen te checken als die open gemaakt wordt. De laatste service beurt is denk ik al circa 10 jaar geleden (als ik de vorige eigenaar mag geloven) en de LFO trig button werkt niet meer, dus een grote check is sowieso niet verkeerd :)

Daarnaast kreeg hij last van "hanging notes". Dit kan echter (waarschijnlijk) ook komen door de Kenton Pro DCB die ik er aan had hangen en de midi in en out tegelijk aangesloten had.
Als de hanging notes met enkel MIDI IN blijft duren: dit kan komen door een versleten logic IC in je Juno (bij mij kreeg ik onterecht getriggerde noten via MIDI). Ik kan bij gelegenheid wel eens uitzoeken welke het was. Nog volop goedkoop verkrijgbaar, dus geen stress.

Oke top bedankt voor de tip! Ik breng hem over een week weg voor een service beurt, zal het meegeven aan hem. Mocht het nodig zijn, stuur ik je even een bericht voor meer info!

Als het een technisch probleem is en geen midi conflict: in het dcb circuit (wat midikits vaak deels gebruiken) zitten deze ic's:

IC24: muPD8251AC ; programmable communications interface
IC25: 74LS14 ; hex schmitt trigger inverter
IC26: TC40H393P ; 4 bit binary up counter
IC27: TC40H002P ; quad 2 input NOR gate

Hiervan is de 74LS14 "vaak" stuk. Bij mij genereerde hij dan dus random noten tussen je gespeelde noten door, maar enkel bij midi.

Ter update voor wanneer meer mensen tegen dit probleem aanlopen.

Juno 60 voor service beurt weg geweest. De brom kwam van de trafo, maar kan verder geen kwaad volgens de service man. Eventueel nog vervanging in de toekomst maar voor nu niet nodig.
De hanging notes kwamen van de Kenton Pro DCB, ook al staat die uit, die kan blijkbaar alsnog gekke dingen doen wanneer hij aangesloten is op de Juno en stekker in het stopcontact zit.

Mochten er meer mensen zijn die het MIDI feedback loop probleem ondervinden met de Kenton PRO DCB, dit is de oplossing in Logic Pro, maar werkt vast in elke DAW.

- Maak twee tracks aan. 1 als "midi send" en 1 als "midi receive".
- "Midi send" track de MIDI input op kanaal 1 in Logic en receive channel op 1 op de Kenton DCB. Hier de MIDI input op OFF.
- "Midi receive" op kanaal 2 in Logic en transmit channel op 2 op de Kenton DCB.

Het verschil tussen brom in het signaal en mechanische brom is makkelijke te bepalen door de luisteren. Echter, als het om mechanische brom gaat die natuurlijk van de transformator afkomt exact te bepalen, is er een instrument dat kan helpen om dat precies te doen. Want, hoewel de trafo kan resoneren, kan het ook zijn dat het versterkt wordt elders in de kast. Het instrument om dat te onderzoeken op de onderstaande foto: me myself as 'doctorofhum' ;-)

Attachments

• doctorofhum.jpg
    doctorofhum.jpg
    76 KB · Bekeken: 74
Als ie ijzer heeft aan de buitenkant warme lijm. En ik dit geval mss een spanbandje zodat ie niet meer zingt er rond? Ik had al succes met warme lijm als ie lamellen rondom heeft

Het verschil tussen brom in het signaal en mechanische brom is makkelijke te bepalen door de luisteren. Echter, als het om mechanische brom gaat die natuurlijk van de transformator afkomt exact te bepalen, is er een instrument dat kan helpen om dat precies te doen. Want, hoewel de trafo kan resoneren, kan het ook zijn dat het versterkt wordt elders in de kast. Het instrument om dat te onderzoeken op de onderstaande foto: me myself as 'doctorofhum' ;-)
Hey marc! Leuk je ook hier tegen te komen, Jilles hier ;) bedankt voor je toevoeging! De brom is eigenlijk pas waarneembaar als je goed je oor bij de Juno houdt, dus het is niet storend, al helemaal niet wanneer je lekker muziek zit te maken. De 501 en 201 space echo's maken eerlijk gezegd nog meer kabaal wanneer die staan te draaien. Mijn service man zei dat het de trafo was die bromde, dus ga er vanuit dat hij het weet. Maar mocht het nog een keer nodig zijn, dan zal ik zeker de synthdoctor met jouw suggestie uithangen :)

is het een idee om een nieuwe plug met netfilter te installeren? Met mn multmeter door het huis gegaan en allen in mn studio is het nu strak 230vac met behulp van directe aarde van stopcontact naar de pin in de grond naast huis. en een filter op mn stekkerblok..

Schermafbeelding 2025-07-18 om 10.40.57.png

directe aarde van stopcontact naar de pin in de grond naast huis
Heb je uitgezocht welke invloed dit eventueel heeft op het functioneren van je aardlekschakelaar?

Nou ik zeg het verkeerd ik heb het stopcontact direct geaard op de algemene strip waar aarde op zit en die geleid richting de paal. Ik heb toen wel ontdekt dat er in het huis iemand een stopcontakt met een aarde draad op een koperen leiding had gezet en die heb ik verwijderd, ik heb alles gemeten en de aardlekschakelaar werkt. Is er nog iets dat ik zou moeten checken?

Ik zou dan vooral checken of er nog stopcontacten "creatief" bedraad waren door een vorige eigenaar. Zoals jij het nu doet, op de aardstrip in de meterkast, hoort het. In BE mag je een beperkt aantal (7 of 8?) stopcontacten (meervoudig telt als 1) aan elkaar doorverbinden en dan als 1 groep naar de meterkast. NL regels ken ik niet van buiten. Die beperking in aantal stopcontacten is er vooral omwille van de voedingslijnen, minder de aarding. Maar in de praktijk maak je dezelfde groepen voor beiden. Al is het maar om er nog iets van te snappen achteraf.

Back