nieuw reverb pedaal voor live setup

SlaveoftheWave

Ouwe rot
De afgelopen maanden heb ik eindelijk weer lekker gesleuteld aan een nieuwe liveset met hardware.
Als reverb send op de mixer gebruik ik een oude alesis picoverb (1 van de 2 hall settings) om de synth parts een beetje ruimtelijkheid mee te geven.
het is een preset bakje, verder is er niets aan in te stellen.

Nu heb ik al een tijd je het idee dat de reverb beter kan en ben ik eens gaan orienteren op een nieuwe. Het zou zijn zijn als ik het laag tot finetunen (HPF) en op sommige pedalen zit een hold/freeze optie wat me voor live ook soms handig lijkt. Al reviews kijkend kom je van het een in het ander en uiteindelijk bij de duurste pedalen uit zoals een eventide space, strymon big sky/night sky... Maar ergens vermoed ik dat dit overkill is voor mij.

Ik ga niet uren lang diep in de menus van een reverb bak duiken, dus redelijke gebruiksvriendelijkheid met wat hands on knoppen is wel gewenst. Een rack unit valt dan af denk ik evenals iets als een H9 (tenzij er supergoede argumenten voor zijn). Ik wil vooral reverb als send effect die zo goed mogelijk klinkt met synths, die de mix niet te snel dicht smeert. Bij voorkeur ook wel wat verschillende karakters om mee te experimenteren voor als ik een keer een andere stijl van house/techno wil maken, van mooi zijdezacht tot duister, en iets als een blackhole is dan te eenzijdig lijkt me. Ambient settings met eindeloze tails zal ik niet heel snel gebruiken denk ik.

Willen jullie eens meedenken wat volgens jullie mooie opties hiervoor zijn?

De Boss RV-6 is wellicht een mooie middenweg. Mooie reverb in verschillende soorten met tone regelaar.

Als je meer functionaliteit wil dan kom je al snel bij de duurdere uit. Je zou Zoom cdr 70 kunnen overwegen want daar valt redelijk wat in te stellen (wel menu) maar in die prijsklasse vind ik die Boss wel boss ;)

Ik heb alleen een UAFX Golden en gebruik die op gitaar en synths.
Heb ook niet veel met eindeloze ambient reverb ed... vind dat inmiddels al bij de kaas horen.

De UAFX heeft maar een paar knoppen en dus goed live te tweaken.

Voor minder dan 300 op marktplaats te vinden.

Zou ook niet delay vergeten.

Mijn advies zou zijn:

UAFX Golden Reverberator - Goede (klassieke) sounds, makkelijke bediening, wat presets, betaalbaar
Erica Synths / 120dB Nightverb - Erg toffe en creatieve reverb, heel veel hands on control, klinkt wat abstracter.
Meris MercuryX - De daddy. Wel veel menu's (of een editor), maar deze algoritmes klinken hemels en zijn zeer diep te bewerken. Je kunt 99 presets kwijt en er zitten real time controls op voor tweaks.

Ook mooi: Chase Bliss CXM 1978. Ook van Meris (de algoritmes), maar dan heel erg hands on. Wel duur.

Die uafx golden reverb heb ik meer goede dingen over gehoord inderdaad. Lekker overzichtelijk en compact doosje ook. Neunaber immerse is een andere van vergelijkbare prijs en formaat waar veel mensen lyrisch over zijn. Die golden spreekt me wat meer aan denk ik

Heb een tijdje naar wat demos van die nightverb zitten luisteren.. aanvankelijk dacht ik van meh een groot grainy reverb tapijt. Maar vervolgens kwamen er ook mooie meer realistische reverbs langs van groot tot klein, en ook nog reverbs die inderdaad abstract sferisch, of een duistere sound van brute saus voorziet. Super veelzijdig en handson en tegelijkertijd toch wel overzichtelijk. Deze is toch ook heel verleidelijk zeg

Het leuke van de Nightverb is dat je iedere parameter onder een knop hebt zitten. En de range is heel breed. Daarom vind ik hem heel creatief. Maar als je even snel een realistische 'room', 'plate' of 'hall' wil is het misschien niet de beste keuze.

Ik ben uiteindelijk voor de golden reverb gegaan omdat die me bruikbaarder lijkt voor wat ik zoek en inderdaad super klinkt.
Blijft een tof apparaat die nightverb, maar voor een dergelijk bedrag een beetje te veel voor wat ik er mee zal doen.

Bedankt voor het meedenken!

Ah ik zie nu dit draadje pas… ik ben wat dat betreft heel tevreden over de Source Audio Collider (mocht je ooit nog eens wat zoeken). Heeft verschillende parameters, ook voor high-/lowpass, is hands-on (al is het wel mogelijk om onder de motorkap nog wat verder te tweaken). Dual engine, reverb/delay die serieel en parallel geschakeld kan worden, reverb in reverb kan bv ook.

Ah ik zie nu dit draadje pas…
Ik ook anders had ik nog wel gereageerd.
Ik zocht iets in de buurt van een Bluesky indertijd en een Neunaber vond ik ivm de Strymon heel mooi klinken dus voor mij is het dat merk geworden.
Keek net even naar een vergelijking met een Bluesky, UAFX, Neunaber en UA en ze hadden allemaal zo hun sterke kanten, welke van de vier je ook kiest is denk ik heel persoonlijk want ik vond ze alle vier heel goed.

Veel plezier met de Golden Reverb in ieder geval!

Back