renepela

Ouwe rot
Al jaren gebruik ik een Behringer DDX3216 en ondanks dat het inmiddels een oud beestje is en ik de voeding ooit al een keer heb moeten vervangen is het een geweldige compacte en betrouwbare digitale mixer.
Een aantal maanden geleden heb ik voor mijn laptop een UMC1820 geluidskaart gekocht en ook daar ben ik best tevreden mee.
Ik wil e.e.a. echter iets anders aan sluiten dan ik voorheen deed.

Allereerst heb ik de monitors nu rechtstreeks aangesloten op de UMC1820 i.p.v. op de main out van de DDX3216.
De totale output van de DDX3216 komt binnen op twee analoge inputs (vanwege stereo) op de UMC.
Vanuit de DDX3216 gaat tevens een toslink kabeltje (adat out) naar de adat in op UMC1820. Op deze manier kan ik dus het geheel horen (mix van de computer en de DDX3216) en kan ik als ik wil 8 kanalen van de 3216 in 1 keer opnemen op aparte tracks via adat. Worse case moet ik dan als ik alle 32 kanalen wil opnemen dat dus in 4 opname takes doen. Op zich geen ramp, ik kan de kanalen die via adat worden uitgespuugd door de DDX3216 kiezen in de mixer.
Op zich ben ik dus al redelijk flexibel en ik ben eigenlijk ook best tevreden met hoe het zo werkt. Maar toch.... Ik zou de totale uitgang van de ddx3216 liever digitaal de UMC1820 in willen hebben en volgens mij kan dat ook gewoon.
Ik heb dus een tulp stekker in de s/pdif uitgang van de DDX3216 gestopt en in de s/pdif ingang van de UMC1820 geprikt. Helaas heb ik dan geen geluid. Wel van de computer, maar niet van de DDX3216. Ik krijg het simpelweg niet voor elkaar. Weet iemand wat ik hier vergeet? Iets met een clock of zo wat ik nog moet instellen. Ik snap dat namelijk niet helemaal.
Ik vraag me ook af of ik de s/pdif in en de adat in op de UMC1820 nog wel tegelijk kan gebruiken als ik het zo aansluit. Ik wil namelijk tijdens het opnemen in de pc nog wel de totale output kunnen horen als ik 8 sporen via adat aan het opnemen ben.

Een tweede, wat geavanceerder dingetje wat ik wel zou willen is dat ik het output volume van de computer kan regelen met een schuif op de DDX3216. Ik vind het namelijk heel onhandig dat ik dat volume nu steeds via de computer moet regelen. De DDX3216 heeft midi en de UMC1820 ook. Weet iemand of het mogelijk is via midi out een schuif toe te wijzen in de DDX3216 en daarmee het volume van de laptop te regelen? Wellicht is het op dezelfde manier ook mogelijk een tweede schuif toe te wijzen waar ik het totale output volume van de UMC1820 mee kan regelen? Of kan dat echt alleen met de main volume knop op de UMX1820 zelf? Helaas is de documentatie van de UMC echt ontzettend beknopt en ik kan er niks over vinden. Waarschijnlijk kan het dus ook niet wat ik wil.

Ik snap dat het wat rare vragen zijn en de DDX3216 bovendien een heel oud beestje is, maar misschien dat iemand het weet.

Als het goed is moet de UMC1820 dat kunnen, maar je moet de opt I/O switch aan de voorkant op ADAT zetten. De s/pdif komt dan binnen op kanaal 9/10 en 11 - 18 zijn dan adat.

Bedoel je met je 2e vraag het volume van je DAW, of doel je echt op het master volume van windows? In het tweede geval zou je eens naar MIDI Mixer kunnen kijken. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het lijkt precies dat te doen.

Bedankt voor je hulp. Ik had opt i/o switch aan de voorkant al geprobeerd. Zowel met de switch ingedrukt als niet. Helaas in beide gevallen geen geluid. Ik vermoed dat het probleem meer iets is wat ik vergeet in te stellen in de DDX3216, want op de UMC1820 valt eigenlijk niet heel veel in te stellen. Ik snap er gewoon niks van. Die midi mixer zal ik eens gaan bekijken. Het mooiste zou zijn als een schuif op mijn ddx3216 dus midi kan uitsturen zodat ik het volume van windows of Ableton kan regelen. En een tweede schuif via midi het volume van de UMC1820 kan regelen. Maar dat laatste kan denk ik niet. Is ook meer het kersje op de taart en niet super belangrijk.

met midi iets in ableton aansturen moet geen probleem zijn, je mixer moet natuurlijk wel midi kunnen uitsturen.

Ik werk ook vaak zonder daw. Ik wil dan gewoon kunnen spelen op mijn hardwaresynths aan mijn ddx3216 zonder een daw op te starten. Gewoon alleen windows.

wat voor volume niveaus wil je dan aanpassen?
Ik zeg niet dat ik geen daw gebruik. Ik zeg dat ik niet altijd een daw gebruik. Soms wil ik op mijn hardware synths spelen en omdat mijn monitors tegenwoordig niet meer aan mijn mengtafel hangen, maar aan de UMC1820 moet de laptop aanstaan.. Soms wil ik spelen op hardware synths en een standalone softsynth tegelijk. Dan heb ik dus naast de hardware synths ook een midi klavier waarop een standalone instrument draait buiten een daw om, rechtstreeks in windows. Ik ben gewend de volumes op mijn mengrafel te regelen. Voorheen ook het volume van de computer, omdat de computer voorheen ook binnen kwam op de mengtafel. Als ik nu in de nieuwe situatie het computer volume wil wijzigen kan dat niet meer op de mengtafel zelf, maar moet ik naar mijn muis grijpen om van die ene softsynth het volume te wijzigen. Op zich helemaal geen ramp (ik kan volume denk ik ook wel toewijzen op mijn midi klaviertje), maar het is gewoon een nice to have voor mij als ik het computer volume met een shuif op de mengtafel kan regelen. Dus dat de schuif op de ddx3216 midi cc uitstuurt die het volume van de computer / softsynth bestuurt. Alleen geen idee hoe dat moet. De DDX3216 heeft midi, maar de documentatie is zeer beknopt en ik weet dus niet hoe ik midi cc kan toewijzen aan een schuif. Ik weet ook niet of het windows main volume met midi te besturen is, of dat ik dan toch een daw op moet starten.
Vooralsnog ben ik nog steeds aan het worstelen met de s/pdif. Dat is voor nu even belangrijker. De clock van de ddx3216 zie ik ook niet in het UMC control panel overigens. Dus misschien is gewoon die kabel brak. Ik moet alleen even zoeken of ik nog zo'n tulp kabeltje heb liggen om dat te checken (of de kabel even doormeten). Ga ik vanavond doen als ik klaar ben met werken.

Dit is wat ik bij mij zie, zonder dat er ADAT of S/PDIF kabels aangesloten zijn. Volgens mij heeft een ADAT signaal altijd een clock component, dus moet je bij Optical in ADAT/SMUX sowieso een clock zien als deze is aangesloten.
Captu54re.PNG

Stuur je ook ADAT terug vanaf je UMC1820 naar de ddx3216? ADAT is per kabel eenrichtingsverkeer, dus als je alleen ddx3216 ADAT out -> UMC1820 ADAT in hebt aangesloten kan de ddx3216 de clock van de UMC1820 niet zien en moet de UMC1820 dus de clock van de ddx3216 als clock source gebruiken.

Ik zie wel die "Coaxial in spdif" optie, maar daar staat bij mij ook "not valid". Als ik die checkbox kies werkt het ook niet. Het lijkt wel of de ddx3216 helemaal niks uitstuurt over de spdif, maar ik weet even niet hoe ik dat kan testen.

Stuur je ook ADAT terug vanaf je UMC1820 naar de ddx3216? ADAT is per kabel eenrichtingsverkeer, dus als je alleen ddx3216 ADAT out -> UMC1820 ADAT in hebt aangesloten kan de ddx3216 de clock van de UMC1820 niet zien en moet de UMC1820 dus de clock van de ddx3216 als clock source gebruiken.
Even om het verhaal compleet te maken:
In de ddx3216 zitten twee adat in en uit poorten. Op beide adat in poorten zit een ADA8000 aangesloten. Dat werkt ook. Op die manier kan ik dus in de ddx3216 32 kanalen invoeren. 16 rechtstreeks op de mixer zelf en nog 2 x 8 via adat in met de twee ADA8000's.
Op de ddx3216 zit 1 adat out vervolgens gekoppeld met de adat in op de UMC1820. Het is inderdaad de bedoeling dat de ddx3216 de clock is voor adat. Voor spdif heb ik volgens de handleiding van de ddx3216 geen clock signaal nodig, want dat zou allemaal automatisch moeten gaan.
Ik heb beide adat in poorten op de DDX3216 dus al in gebruik om de ADA8000's te kunnen aansluiten. Er is dus geen adat in poort meer over om de UMC1820 op aan te sluiten.
De UMC1820 is dus uitsluitend via de adat out op de DDX3216 verbonden met de ADAT in op de UMC1820. De ADAT out op de UMC1820 heb ik helemaal niet aangesloten.

ik wilde het allemaal even in stapjes werkend zien te krijgen. Dus eerst de totale som van de ddx3216 naar de spdif input van de UMC1820 (analoog werkt dat wel overigens, ik heb het alleen liever digitaal).
Als dat dan werkt wilde ik gaan kijken naar de adat omdat ik dan 8 sporen tegelijk in aparte tracks hoop op te kunnen nemen in mijn DAW. Maar voor mij is dat stap twee.
En tot slot als kersje op de taart eens kijken of ik midi cc en een midi channel kan koppelen aan een kanaal schuif op de ddx3216, maar dat is echt een nice to have, geen must have.

Dus als ik het zo lees en heb begrepen. Hebben we te maken met 3 apparaten en is de DDX3216 voorzien van een enkele adat kaart? (Goed voor 16 kanalen)

DDX3216 > ADAT OUT> 2x ADA8000
2x ADA8000 > ADAT IN > DDX3216
UMC1820 > ADAT OUT > DDX3216

ik heb ook even de handleiding erbij gepakt, want ik ben zelf niet in bezit van deze apparatuur.

Staat alles op de juiste bitrate ingeschakeld, maximaal: 24 bit / 48 KHz?

Uitsluiten:
Geeft de S/Pdif wel signaal als je de ADA8000's loskoppelt? (puur als test)

Staan kanaal 13/14 actief (S/Pdif kanaal)

Mogelijke optie??:
Zou het hiermee te maken kunnen hebben: Multi-MR (Multi-mirror ingeschakeld) Kopie hoofd uitgangen naar digtaal.

Multi mirror zou inderdaad een oorzaak kunnen zijn. Inmiddels heb ik het gevonden in de handleiding en volgens mij staat dat los van de spdif uitgang. Multi-mr vind ik in het i/o menu en heeft volgens mij uitslutend betrekking op adat. Niet op spdif. Maar als ik vanavond gelegenheid heb ga ik het uiteraard uitproberen.

Laatst gewijzigd:
Helaas... spdif out werkt na alle tips nog steeds niet, ondanks alle tips. Ik heb ook de kabel even doorgemeten. Geen kortsluiting of draadbreuk. Alles lijkt gewoon oké te zijn. Hoe zou ik kunnen meten of de ddx3216 überhaupt iets uitsturen over de spdif kabel? Kan ik dat meten?
Moet die kabel zelf nog aan bepaalde specs voldoen? Ik heb nungewoon een oud tulp naar tulp kabeltje gepakt waar vroeger een tape deck aan hing. Zou moeten werken toch?

Volgens mij is een RCA-SPDIF kabel altijd coax en 75 Ohm.

Ik ben er bijna. spdif heb ik maar opgegeven. Wat ik ook doen, dat werkt niet. De DDX3216 hangt nu dus via de monitor out aan de UMC1820 en dat werkt goed. Ook beide ADA8000's die aan de twee ADAT in poorten op de DDX3216 hangen werken. Beide zijn slave en de DDX3216 is de master opn48Khz. Verder heb ik nu een adat out van de ddx3216 verbonden met de adat in op de UMC1820. En dat gaat nog niet goed. Zodra ik dat doe krijg ik namelijk zo nu en dan klikjes in het audiosignaal. De tikjes zijn weg als ik de adat kabel uit de UMC1820 haal. Misschien moet ik de UMC1820 n9g op slave zetten? Maar hoe doe ik dat? Er zit overigens geen adat kabel in de adat out op de UMC1820. Heb ik ook geen adat in meer voor over namelijk om die kabel dan op uit te laten komen.

Bedoel je daarmee dat ik de adat knop in moet drukken aan de voorkant? Dat heb ik namelijk al gedaan. Hoe weet de UMC dat de DDX de clock moet zijn en hoe stel ik de UMC in als slave?

Back