Tips pedalen voor ambient idm elektronics

Adjust

Ouwe rot
ik wil mijn pedalen collectie gaan uitbreiden en zoek iets waarmee je fijn kan noodlen en trippy of glitch sounds of bijv. dark layers etc kan maken en tweaken. Ik heb al de Mood mk2 en Microcosm waarbij de vooral de Mood lekker is om real time knoppen te draaien. Maar goed, ik ben benieuwd naar ervaringen met andere pedalen voor deze genre.
Zag een video van de Zoia maar dat is nogal een studie voordat je die onder de knie hebt. Meris lvx en red panda pedalen ben ik te weinig video’s van tegengekomen waar ze in combi met synths goed lieten horen (dry/wet) wat ze werkelijk doen. Line 6 iets? Of andere opties…

Laatst gewijzigd:
zelf ben ik weg gebleven van glitch pedalen.
De microcosm beviel me niet. tonesuck en te weinig controlle over de sound.
Snap dat mensen hier wel warm van worden.
ik denk dat ik al heel lang itb dezelfde soort fx maakte die gewoon beter klonk en daarom was het voor mij niet verassend vernieuwend.

Heb daarom een eurorack fx rack gemaakt met MI Beads, Databender en een aantal filters, pams workout, midiclock etc. Nu heb ik totale controle over de sound en glitches.
Kan bv ook makkelijk feedback loops maken.
En met 4 doepfer fx sends pedalen integreren.

Je kan ook pedalen toevoegen die een feedback loop aanbieden. bv de memory boy deluxe maar ook ander ehx pedalen.
als je dan pitch shift of granular fx in het feedback pad zet krijg je hele toffe dingen.
Bij de memory boy gaat dan iedere repeat door de loop.

Heb zelf voor teveel geld een stereo klein bottle besteld. Daarmee kun je next level feedback patches maken. maar heel duur...
Maar ken geen andere pedalen die dit kunnen. 3 stereo fx loops die feedback tussen elkaar kunnen met lpf/hpf.

zelf ben ik weg gebleven van glitch pedalen.
De microcosm beviel me niet. tonesuck en te weinig controlle over de sound.
Snap dat mensen hier wel warm van worden.
ik denk dat ik al heel lang itb dezelfde soort fx maakte die gewoon beter klonk en daarom was het voor mij niet verassend vernieuwend.

Heb daarom een eurorack fx rack gemaakt met MI Beads, Databender en een aantal filters, pams workout, midiclock etc. Nu heb ik totale controle over de sound en glitches.
Kan bv ook makkelijk feedback loops maken.
En met 4 doepfer fx sends pedalen integreren.

Je kan ook pedalen toevoegen die een feedback loop aanbieden. bv de memory boy deluxe maar ook ander ehx pedalen.
als je dan pitch shift of granular fx in het feedback pad zet krijg je hele toffe dingen.
Bij de memory boy gaat dan iedere repeat door de loop.

Heb zelf voor teveel geld een stereo klein bottle besteld. Daarmee kun je next level feedback patches maken. maar heel duur...
Maar ken geen andere pedalen die dit kunnen. 3 stereo fx loops die feedback tussen elkaar kunnen met lpf/hpf.
Dat klinkt als een lekkere setup. Op zich zoek ik niet perse een glitch of granular pedaal. Allerlei ambient effects zijn welkom. Textures kunnnen ook wel vet zijn. Modulair is leuk maar ik ga het voorlopig bij gewone pedalen houden.

Met modulars kom je hier het verst mee. Nog wat ideeën voor het geval je geen modulars hebt:
  • Als je je effecten op aparte in/out kanalen op je mixer aansluit, kun je ze de FX send/return in een willekeurige volgorde zetten. En je kunt het resultaat dan weer terug sturen. Kost je wel een hoop kanalen per pedaaltje (2 voor mono, 4 voor stereo).
  • Voor de 1ste optie zijn er loop switchers uitgevonden. Hiermee kun je via software en patches de volgorde van FX pedaaltjes veranderen. Het audio signaal blijft analoog trouwens. Ik gebruik een Morningstar ML10X. Serieel, parallel etc, kan allemaal.
  • De Prophet 12 feedback loop (heel gaaf). En de Pro 2 ook dacht ik. Super voor ambient drones.

Ik gebruik een Black Hole en Night Sky en DD200 (delay). Ik zou nog wel wat Chase Bliss willen, zoals Onward en Generation loss. Maar omdat het (pedals) weer een bodemloze put is, probeer ik me vaker te "redden" met VSTs op een tablet. Veel makkelijker voor super gekke routings (ook feedback) en neemt weinig ruimte in.

Dit is mijn favoriet:

man man, wat een vet ding. echt een cool pedaal. bedankt voor de tip.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
man man, wat een vet ding. echt een cool pedaal. bedankt voor de tip.
Kijk ook even naar de Eventide H9 Max. Dan heb je ook alle algoritmes van o.a. de time factor, de space etc. Goede prijs/pret verhouding.
1736376082895.png

de pitchFactor heeft meer knoppen en is echt een cool pedaal.
En ook de leukste uit die serie.

Die andere fx hoef ik niet want daarin ben ik voorzien van andere pedalen ook met meer knoppen.

Is verkrijgbaar in plugin ook dacht ik, maar voor mij ook liever de pitchfactor met de 11 pots voor on the fly banging jaming fun 8)

Niet mijn advertentie, maar deze heb ik een hele tijd geleden ook aangeschaft voor een (toekomstig) ambientproject.

Bedankt allen, goeie tips. Die Pitchfactor lijkt me leuk. Zag in een ander topic nog zo’n pitchshift sequence pedaal van Bananana die me nog leuker lijkt alleen die heeft als nadeel dat die mono is. Anyway, genoeg materiaal om eens op youtube te gaan checken. 👍

Back