Nieuwe update van de Korg Kronos (generatie 3)

Van de officiële US KORG site: de derde generatie van de Kronos: KRONOS - MUSIC WORKSTATION | KORG (USA).

1737015048018.png

Op zich lijkt er niet zoveel veranderd te zijn t.o.v. de Kronos 2 maar mijns inziens is dat ook niet echt nodig omdat na meer dan 10 jaar in productie dit workstation nog steeds staat als een huis (het is nog steeds mijn goto synth boven de Montage of de MPC's).
Voornaamste is een herwerkte systeemarchitectuur waardoor hij sneller opstart.

En heel leuk om te lezen is dat ook de oudere modellen compatibel blijven met deze nieuwe versie (het OS gaat van 3.1.x naar 3.2).

Wel jammer voor zij die in een Nautilus hebben geïnvesteerd :erm:.

$3,599.99 voor de 88 keys versie (Korg Kronos 3 88-Key Music Workstation)
$3,299.99 voor de 73 keys versie (Korg Kronos 3 73-key Music Workstation)
$2,999.99 voor de 61 keys versie (Korg Kronos 3 61-key Music Workstation)

Laatst gewijzigd:
Ze moesten stoppen met de oude kronos, omdat er geen componenten meer waren (chip tekort e.d.). Bij deze is de OS opnieuw herschreven zodat ie wat sneller werkt en nu ook wat meer patches heeft.
Waarschijnlijk klinkt ie wel nog hetzelfde.

Aan de klank zal inderdaad niets veranderd zijn. De Nautilus en Kronos bezitten allebei dezelfde engines dus zelfs die klanken zijn dezelfde. Op zich vind ik dat ook helemaal niet erg omdat het concept van de Kronos voor velen voldoende interessant is. En ik begrijp nu waarom de Kronos een tijd lang niet meer gemaakt kon worden (componentprobleem).
Zijn er verbeteringen mogelijk? Altijd. Maar voor mij persoonlijk blijft het een super workstation waar je alles mee kan doen als je je er maar in wil verdiepen 😉 .

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Ik heb de Nautilus nooit als volwaardige opvolger gezien van de Kronos. Blijft apart dat ze de Kronos nu weer van stal gehaald hebben. Misschien omdat de opvolger voor de NAMM niet op tijd klaar was?
Denk dat het gaat afhangen van de verkoopcijfers of dat er vlug een opvolger gaat komen.

Ik heb de Nautilus nooit als volwaardige opvolger gezien van de Kronos. Blijft apart dat ze de Kronos nu weer van stal gehaald hebben. Misschien omdat de opvolger voor de NAMM niet op tijd klaar was?
Als Rick Wakeman op zijn nieuwe tournee met Nautilus speelt(2)is het een goede synth.

Krijg veel goesting, zeker met die karma engine erbij, je kunt er toch serieus creatief mee bezig zijn, al vraagt het wat enige studie, zeker met de FX.Ik weet niet of Stephnen Kay er nog veel mee bezig is.
Al enige ervaring opgedaan met de oasys die tijd.Ik weet niet of die karma software erbij is om eigen ge's te maken.
De Montage M op de schop?Als ik he minimalistisch wil houden, theoretisch ja, zodat ik in mijn studio kruip en direct met de hoofdzaak kan beginnen...Muziek.🦦

De Kronos is het instrument dat ik zou houden als ik alle andere weg moest doen. Maar Korg heeft inmiddels zo veel nieuwe varianten op bestaande synthesevormen in hun Wavestate, Modwave, Opsix en Multi/Poly op de markt gebracht dat deze erom vragen om in een nieuw werkpaard te worden opgenomen. Zo'n nieuw instrument kan naast de Kronos bestaan. Of vraag ik erom? Dat zal het zijn. Ik had wel verwacht dat Korg zoiets zou doen, omdat ze dat altijd hebben gedaan.

De druk om weer met een nieuw platform te komen lijkt me niet zo hoog, het is niet zo dat de concurentie veel beter te bieden heeft dan de Kronos.
De Kronos (1) zal hier nog wel even blijven Persoonlijke smaak en miereneuken even daar gelaten is er niet veel beters op de markt.

Back