notenschrift lezen,,, software om te oefenen?

bobaphat

Ouwe rot
Ik zie hier veel mensen die nog geen noten kunnen lezen maar dat wel willen leren.

Ik kwam een leuk programmaatje tegen waarmee je dat kan leren

http://www.getafile.com/cgi-bin/merlot/get/aha/nc_inst32.exe

Zelf ben ik nog opzoek om goe noten te kunnen lezen in alt en c sleutel. Ook noten met hulplijntjes gaan nog niet echt rap..

Weet iemand hier mischien nog goeie software voor???

peace

Niet primair om noten te lezen, maar meer om noten te leren horen, maar ook lezen dus.
Earpower.

Grandioos, ik heb dit proggie een poos geleden gekocht, en het is heel goed om te leren luisteren naar losse noten, naar ritmes, naar ladders e.d.

Het leukste is nog het ritme horen en daarna moeten natikken met je spatie balk, dit is echt een heel leuke oefening die je best wel helpt.

Linkje van earpower: http://www.earpower.com/

Screenshot:
interfac.gif

Re: notenschrift lezen,,, software om te oefenen?

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik zie hier veel mensen die nog geen noten kunnen lezen maar dat wel willen leren.

Ik kwam een leuk programmaatje tegen waarmee je dat kan leren

http://www.getafile.com/cgi-bin/merlot/get/aha/nc_inst32.exe

Zelf ben ik nog opzoek om goe noten te kunnen lezen in alt en c sleutel. Ook noten met hulplijntjes gaan nog niet echt rap..

Weet iemand hier mischien nog goeie software voor???

peace
geinig programmaatje, zo krijg je 't aardig rap in de vingers :okdan:

dit maar 's ff onder de knie krijgen, dan verder met earpower :)

cool, komt goed uit want ik kan ook echt totaal geen noot lezen, en ook nooit iets naspelen of iets dergelijks...

ga er straks ff naar kijken :) :okdan:

Wel grappig om te zien dat iedereen maar software wil voor zo'n dingen. Wat is er mis met partituren lezen en naspelen? Dat is volgens mij de enigste manier om snel vertrouwd te geraken met de bassleutel en c-sleutel. Zo verbeter je ook nog je ritmische kant (nootlengtes en rusten), want dat is ook belangrijk.

Vergeet ook niet om je vingertechniek goed te oefenen. Als dat een beetje ontwikkelt is zul je ook sneller de andere kant van het verhaal leren. Het is onwijs saai om toonladders of iets soortgelijks te oefenen, maar je zult er later absoluut de vruchten van plukken...

Origineel geplaatst door Toon
Wel grappig om te zien dat iedereen maar software wil voor zo'n dingen. Wat is er mis met partituren lezen en naspelen? Dat is volgens mij de enigste manier om snel vertrouwd te geraken met de bassleutel en c-sleutel. Zo verbeter je ook nog je ritmische kant (nootlengtes en rusten), want dat is ook belangrijk.

Als software je die zelfde opties biedt, maar tevens vertelt of het goed of fout was, dan zie ik er wel een voordeel in :)

Met software gaat het 200000 keer sneller dan zonder.

Ik kon nooit echt lekker snel noten lezen, was zelfs na een half jaar ging het nog niet rap genoeg,, daarna heb ik op de muziekschool zo'n parcticumpje gedaan van 3 uurtjes en DISCO, ik lees sneller supersnel nu. (alleen noten ver boven de lijnen worden weleens lastig).

Wist je dat 70% van de mensen die kappen met een instrument bespelen stoppen vanwege problemen met noten lezen???

Software is de beste manier,,, , klaar

Ach wat maakt het uit hoe snel je noten kan lezen, je moet ze nog altijd leren spelen in een werk. Klassieke muziek leren spelen blijft altijd een technische aangelegenheid, elke keer iets moeilijker leren spelen of een nieuwe techniek aanleren. Dan kan het wel handig zijn dat je in 0.5 sec een noot (met veel streepjes ;) ) kan herkennen, ze spelen in bepaalde volgorde en tempo zal altijd wel oefenen blijven. Het komt sowieso met de jaren.

De reden dat veel mensen stoppen ligt volgens mij eerder in het feit dat een instrument goed bespelen oefening baart. Minder dan een uur spelen per dag heeft weinig zin wil je nog maar iets vooruit komen. Hier in België heb je ook veel kindertjes die van thuis uit een instrument moeten gaan bespelen, zoiets werkt ook niet altijd.

Mag hier vast nog wel iets aan toevoegen: Earmaster !

http://www.earmaster.com/

is niet grateloos, maar wel grandioos - het heeft mij veel inzichten verschaft. Gelukkig ook in het Nederlands. Erg handig om te trainen.

Back