Piano of Keyboard ?

Bedankt voor jullie antwoorden, maar ik wil nog ff iets duidelijk maken en dat is.
Als ik piano of keyboard les zou bestellen voor thuis dan zou ik dat dus oefenen op mijn synths.
Want ik heb geen keyboard of piano staan hier.
En ik weet dat je meer leert als je gewoon echte les neemt. Maar ik weet ook dat dat bij mij nix zal worden omdat ik gewoon wil leren wanneer ik zin heb(om 14:00 uur of om 02:00 uur bijv.). Anders ga ik er met de pet naar gooien en zal het waarschijnlijk uitdraaien op nix.
En mijn bedoeling is dat ik uiteindelijk gewoon een beetje alle basis technieken onder de knie heb. Zodat ik iets meer met mn synths kan dan alleen melodietjes tekenen in cubase terwijl ik in loop mode zit :)
En dat ik bijv. leuke basslijntjes en passende akkoorden bij mn melodietjes kan spelen of maken.
Want nu klinkt mijn muziek gewoon erg plat en mager en ben ik erg afhankelijk van arpeggiator patterns etc.

Als j epiano les krijgt en thusi geen piano hebt staan dan zal dat niet werken.
Dan beter keyboard les en een keyboard thuis.

Kan ik niet gewoon keyboard les nemen en mn synths daarvoor gebruiken ? Ik heb trouwens op mn roland mc-505 zat geluidjes die je denk ik op keyboards kan terug vinden als dit nodig is.

ga eens kijken bij de bibliotheek.
Daar hebben ze vanalles, van muziek theorie tot partituren tot cursussen.

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Kan ik niet gewoon keyboard les nemen en mn synths daarvoor gebruiken ? Ik heb trouwens op mn roland mc-505 zat geluidjes die je denk ik op keyboards kan terug vinden als dit nodig is.

Lijkt me wel.

Ik zit met hetzelfde probleem t.t.z. ik ben al heel lang bezig, zonder echt te weten hoe het nu allemaal muzikaal in mekaar steekt. Daarom ga ik vanaf september naar de muziekschool. Ook daar moet je dan je keuze maken tussen keyboard en piano. Hetgeen wat mij verteld is geweest:

Piano is meer gericht op het leren onafhankelijk spelen met linker- en rechterhand. Alles draait om speltechniek, ook met de pedalen.

Keyboardlessen zijn veeleer toegespits op het begeleiden met linkerhand (akkoorden, apreggio's en phrases sturen) en de melodie met rechts. Je krijgt ook ietwat meer uitleg over instrumentenkeuze en -gebruik binnen verschillende genre's.

Dus als het echt aankomt op speltechniek, dan zou ik voor de piano gaan ;) (waar ik me dus ook voor ga inschrijven).

:doei:

Ik loop ook al een poos rond met piano aankoop plannen en lesplannen.

Het schijnt dat als je les neemt bij een muziekschool je vaak de piano voor thuis kunt huren en als je hem wilt houden uiteindelijk de reeds betaalde maandelijkse huurlasten van de nieuwprijs worden afgetrokken. Zo'n constructies. Maar omdat ik zelf katten heb zie ik dat niet zo zitten... ze ZULLEN het ding bekrassen, dus ik koop liever een keer een oude piano. MAAR daarbij weet ik weer niet waarop ik moet letten. Een vriend van me zei een keer dat aan een piano nauwelijks wat kapot of versleten kan raken... als ie maar niet teveel is vervoerd in verband met klimaatwijzigingen... hout werkt.
Toch ken ik legio mensen die een versleten piano hebben staan voor de sier... hoe zijn die dan versleten geraakt?!

Kan iemand hier een boekje open doen over piano-keuze..... waarop te letten bij aanschaf?

Voor iedereen die nog een piano zoekt: Je kunt die van mij gratis af komen halen in Amsterdam... PB maar voor interesse!

Origineel geplaatst door hansbakker
ik heb 13 jaar pianoles gehad, en ik merk dat ik veel meer expressie in mijn spel heb op een piano, of een keyboard met gewogen toetsen...

verder hoor je vaak dat de overstap van piano naar keyboard makkelijker is dan andersom..
Dit ligt er helemaal aan op wat voor manier je keyboardles gehad hebt. Ik zou best kunnen overstappen naar piano.
En een pianist kan lang niet altijd goed accoorden spelen.(Op een piano worden deze meestal gebroken gespeeld en op een keyboard gewoon samen)

dikke bulllshit....

meestal altijd gebroken? misschien bij klassiek..maar bijv. met jazz, en de meeste pop-soorten zeker niet...

feit is dat je met gewogen toetsen veel accurater de "velocity" kan krijgen, je kan met veel meer gevoel spelen. het bereik is gewoon groter

Ik wil gewoon afentoe lekker live op mn synths kunnen jammen straks. En makkelijk melodietjes die in me opkomen, inspelen of kunnen tekenen in cubase zonder dat ik uren zit te puzzelen of geen idee heb met welke noot ik moet beginnen. Ik wil akkoorden leren en andere combinaties. Melodietjes en daarbij passende bass lijntjes etc.

Hier zou ik geen (dure) piano of keyboardles voor nemen. Beide zijn erg gericht op techniek, maar ik zou je eerder meer theorie aanraden. Toonladders oefenen tot je er bij neervalt! En als je alle toonladders kent weer van voor af aan beginnen!

Ik ben zelf bassist, maar op basgitaar/contrabas kan (eigenlijk: kon) ik elke toonladder van voor naar achter en weer terug spelen. Hierdoor leer je heel veel over welke toonladders bij welke accoorden passen, welke melodielijnen bij een bepaalde grondtoon klinken etc. Toen ik synthesizer ging spelen duurde het even voor ik hetzelfde gevoel voor toonladders op het toetsenbord had, maar dat gaat nu heel aardig. Bij een compositie ga ik uit van een bepaald accoordenschema, speel daar eerst een melodielijn bij, en verzin er later een baspartij bij (alhoewel... meestal gaat dat andersom).

Dus nogmaals: toonladders oefenen. Kun je vast wel ergens een boekje over vinden. Vind je het spelen op de toetsen dan leuk, kun je altijd nog les nemen om je techniek te verbeteren.

Origineel geplaatst door hansbakker
ik heb 13 jaar pianoles gehad, en ik merk dat ik veel meer expressie in mijn spel heb op een piano, of een keyboard met gewogen toetsen...

verder hoor je vaak dat de overstap van piano naar keyboard makkelijker is dan andersom..

In Piano spelen zit meer gevoel dan in een keyboard/orgel spelen in beginsel. En technisch is piano ook moeilijker in de meeste gevalen.

Het ligt vooral aan je eigen instelling en talent in hoeverre je er uit haalt wat je in je hebt.

Ik heb bijvoorbeeld 6 jaar orgel les gehad (vergelijk het een beetje met keyboard). Ik speel sommige piano stukken alsof ik piano speel...
Dus zwart wit kan je het neit bekijken

Uiteindelijk gaat het jou om acoorden kennis en om simpel speel gemak, wat jou een basis geeft om meer met een nummer te doen. Dan zou ik zeggen neem keyboard les of inderdaad. Koop een goe boek over acooorden die zijn er zat.

Goed eren spelen duur zo enzo jaren, piano of keyboard.

Succes!!!

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Bedankt voor jullie antwoorden, maar ik wil nog ff iets duidelijk maken en dat is.
Als ik piano of keyboard les zou bestellen voor thuis dan zou ik dat dus oefenen op mijn synths.
Want ik heb geen keyboard of piano staan hier.
En ik weet dat je meer leert als je gewoon echte les neemt. Maar ik weet ook dat dat bij mij nix zal worden omdat ik gewoon wil leren wanneer ik zin heb(om 14:00 uur of om 02:00 uur bijv.). Anders ga ik er met de pet naar gooien en zal het waarschijnlijk uitdraaien op nix.
En mijn bedoeling is dat ik uiteindelijk gewoon een beetje alle basis technieken onder de knie heb. Zodat ik iets meer met mn synths kan dan alleen melodietjes tekenen in cubase terwijl ik in loop mode zit :)
En dat ik bijv. leuke basslijntjes en passende akkoorden bij mn melodietjes kan spelen of maken.
Want nu klinkt mijn muziek gewoon erg plat en mager en ben ik erg afhankelijk van arpeggiator patterns etc.

Dan is pianoles inderdaad te veel van het goede. Het heeft allerlei voordelen, maar zonder piano thuis wordt het al een tikje onhandig (understatement...) en als het niet je doel is geschoold toetsenist te worden dan is het ook vrij overbodig. Dan werkt het inderdaad beter keyboardles te nemen om de techniek te leren (nog steeds: ga er niet vanuit dat dit een kwestie van een paar weken is!) en dan aan de hand van een theorieboek (harmonieleer, toonladders, jeweetwel) en gewoon ontzettend veel proberen (lees: jammen tot je erbij neervalt) zelf erachter te komen hoe wat jij wilt en mooi vindt gespeeld kan worden op een synth.

Oh, trouwens: synth of keyboard maakt niks uit. Als je wilt leren spelen gaat het om het soort toetsen (gewogen of niet), niet om de geluiden en knopjes naast je toetsen. En sowieso kun je natuurlijk alles zelf maken met je synths.

Misschien heb je ook iets aan deze thread.

Ik ben gisteravond ff bezig geweest met het kennings makings pakketje wat ik aangevraagd had:
Leren Keyboard spelen van uitgever Educatief. http://www.uitgeverijeducatief.nl/
En ik moet zeggen dat de 1e les al erg leerzaam voor me was en ook erg leuk. Heb onder andere geleerd al een beetje noten te leren lezen en heb moeten oefenen door wat volksliedjes te spelen die alleen uit CDE bestaan.
En dat vond ik eigenlijk wel erg leuk :) Dus ik denk dat ik hier maar mee door ga. En ik denk dat het inderdaad slim is als ik eens een goede boekenwinkel binnenstap en wat theorie boeken meeneem.
Bedankt voor al jullie tips :) De lessen zijn trouwens gemaakt door P. van Marle, zegt dit iemand wat?

Ik denk dat je deze cursus hebt ontvangen.....

Attachments

• dsc01511.jpg
    dsc01511.jpg
    41,7 KB · Bekeken: 200
Fuck the rules , doe wat je zelf mooi vind .
Zowiezo is het raar , als je muziek als kunstvorm neemt , dat je daarvoor geschoold zou moeten zijn . Denk eerder dat het je beperkt in kaders regeltjes en structuren . je kan best zelf uit maken wat mooi is of niet .
je wordt meer een soort van NA-speler met opleidingen ben ik van mening.

Visie van een autodictaat

Origineel geplaatst door bassio
Fuck the rules , doe wat je zelf mooi vind .
Zowiezo is het raar , als je muziek als kunstvorm neemt , dat je daarvoor geschoold zou moeten zijn . Denk eerder dat het je beperkt in kaders regeltjes en structuren . je kan best zelf uit maken wat mooi is of niet .
je wordt meer een soort van NA-speler met opleidingen ben ik van mening.

Visie van een autodictaat

Deels mee eens, alleen kan het zijn dat weinig muzikale achtergrond een beperking is voor het maken van je eigen nummers.

Origineel geplaatst door Slipperman
er is GEEN maar dan ook GEEN verschil tussen piano of keyboard les... )

Grootste onzin...

Met keyboardles speel je op een keyboard manier, dus met de akkoord begeleiding mogelijkheden van het apparaat.
DWZ akkoorden met de linkerhand en melodietjes met je rechterhand...

Pianoles is totaal anders en over het algemeen ook meer klassiek gericht en heel anders dan met keyboard...
om van aanslag, expressie en pedaalbediening nog maar te zwijgen

Back