Midi vraagje percussie.

Grumble

Happy Nerding
Ik weet dat bij het starten van een noot (geldt voor alle noten) er eerst een note-on midi message komt met een byte die het instrument aangeeft en een byte die het velocity aangeeft.
Daarna volgt een note-off message (of een note-on met velocity = 0).
Maar hoeveel tijd zit er tussen de note-on en note-of midi messages voor percussie?
Volgt dat elkaar direct op of is er een ongeveer standaard tijd ertussen?
En wordt de note niet afgekapt als er te weinig tijd tussen de twee instructies zit?
Wie kan me daar meer over vertellen?
Bijvoorbaat dank 😁👍🏻

Dat hangt toch ook van de implementatie in het betreffende instrument af? Bv een simpele sample player schiet gewoon zijn one shot sample af bij note on en kijkt verder nergens meer naar in het tijdsdomein.

Enkel als note-on en note-off verstuurd worden is het volledig correct. Met note-off kunnen, op de betere instrumenten, de klanken gestopt worden voordat deze (ADSR) beëindigt zijn. Als er geen note-off in een drumtrack aanwezig is kan dit erg gaan verschillen bij het afspelen op een ander toestel. De tijdsduur is dan niet bepaald... Probeer eens wat uit met de cimbalen, je hoort direct het resultaat en de kwaliteit van het gebruikte apparaat.

Laatst gewijzigd:
Ga ik doen, bedankt.
Even wat meer info:
Ik wil drumtracks kunnen inspelen met stokken en een drumpad die niet alleen note-on en note-off genereert, maar ook velocity.
Arduino based (daarvoor gebruik ik hiduino) die dan zowel midi over usb als over din genereerd.
Met hiduino kan je een Arduino Uno ombouwen tot een midi native device.

Back