Behringer K2 met semi-modulair spul?

LocalTrack19

Stamgast
Ik begreep dat de Mkii van de Behringer K2 gekoppeld kan worden met semi-modulaire gear omdat de voltages aangepast zijn. Ik zou graag een K2 koppelen aan mijn Moog Grandmother voor wat extra attenuators en modulatie, heeft iemand al ervaring met de K2 Mkii en semi-modulair spul?

De VCO 1+2 CV is nu zowel V/Oct als Hz/V (2 aparte jacks). De eerste is gangbaar in (semi)-modulair, dus dat maakt het nu makkelijker om note-cv te sturen vanaf de meeste apparaten.
De andere patchopties blijven een beetje quirky. Initial gain / VCA is 0-5V dus dat zal met de meeste apparaten prima gaan. Envelopes idem.
Filters willen -5 tot +5 volt, maar niet veel apparaten kunnen negatieve CV uitsturen. Je kunt de filters echter gewoon met 0-5V aansturen, maar je hebt dan minder range.
De modulation generator is -2.5 tot +2.5 dus ook daar geldt dat je andere apparaat met negatieve voltages moet kunnen omgaan.
Tot slot de triggerinput, die is nog steeds geïnverteerd ten opzichte van de meeste andere apparaten ("s-trig" ipv "v-trig"), dus in veel gevallen zal dat niet goed werken zonder een apart kabeltje die dat signaal kan flippen.
Je kunt denk ik ook wel een juiste trigger genereren door via de external signal van de K2 te patchen, die heeft daar namelijk een output voor.

Samengevat: er is best wat mogelijk maar de K2 mk2 is zeker niet de beste "teamplayer" in een (semi-)modulaire setup.

Laatst gewijzigd:
De VCO 1+2 CV is nu zowel V/Oct als Hz/V (2 aparte jacks). De eerste is gangbaar in (semi)-modulair, dus dat maakt het nu makkelijker om note-cv te sturen vanaf de meeste apparaten.
De andere patchopties blijven een beetje quirky. Initial gain / VCA is 0-5V dus dat zal met de meeste apparaten prima gaan. Envelopes idem.
Filters willen -5 tot +5 volt, maar niet veel apparaten kunnen negatieve CV uitsturen. Je kunt de filters echter gewoon met 0-5V aansturen, maar je hebt dan minder range.
De modulation generator is -2.5 tot +2.5 dus ook daar geldt dat je andere apparaat met negatieve voltages moet kunnen omgaan.
Tot slot de triggerinput, die is nog steeds geïnverteerd ten opzichte van de meeste andere apparaten ("s-trig" ipv "v-trig"), dus in veel gevallen zal dat niet goed werken zonder een apart kabeltje die dat signaal kan flippen.
Je kunt denk ik ook wel een juiste trigger genereren door via de external signal van de K2 te patchen, die heeft daar namelijk een output voor.

Samengevat: er is best wat mogelijk maar de K2 mk2 is zeker niet de beste "teamplayer" in een (semi-)modulaire setup.
Wijze woorden.
De MS familieleden, cq klonen, vullen vooral elkaar goed aan.
Dat lijkt een beperking, maar dat is niet per sé zo.

Nog wat achtergrondinformatie: de K-2 mkII is gebaseerd op de MS-20M, een reissue van Korg uit 2015 in desktopformaat. Behringer heeft deze, afgezien van het formaat, bijna 1 op 1 overgenomen, met alle features en limitaties van dat apparaat. De V/Oct bijvoorbeeld was daar onderdeel van. Dat hebben we gekregen van Korg, niet Behringer, ere wie ere toekomt :)
De V/Oct kwam in de plaats van een aparte Hz/Volt-aansluiting voor VCO 2, waarmee de MS-20M en dus de K2 mkII (in tegenstelling tot de mkI en de originele MS-20) niet paraphonisch kan worden aangestuurd. De Korg-versie had verder 3 passieve 1-naar-3 mults die Behringer helaas niet naar de mkII gekopieerd heeft. You win some, you lose some...
Maar de MS-20M is verder dus identiek aan de K-2 mkII, dus de documentatie daarvoor kan wellicht ook verdere vragen voor je beantwoorden.

Hmm die minijacks daarentegen

Thanks voor de antwoorden! Ik zou de K2 eerder als bonus inzetten voor de GM voor extra modulatie, naast hem gewoon te gebruiken voor die dirty filter

Back