Long Shot, Ik zoek een (UP)D70325GJ-10 microprocessor.

Dirk_Hendrik

Stamgast
Ik heb hier een dooie Korg 05R/W die op geen enkele wijze op midi data reageert.Wel op knoppen, speelt demo's, prima display info. Factory reset, nope, batterij er ook nog uit, nope. Luistert ook niet naar any vorm van sysex. Oscilloscoop er bij en de data gevolgd tot op de RxD pin van de microprocessor. Komt keurig aan maar daarna niks, noppes nadah. Nou heb ik een broertje dood aan de conclusie dat het defect altijd het moeilijkste component is (wat in dit geval nog niet helemaal het geval is...) maar hier lijkt het toch op een dooie serial in pin...

Vervangen? Prima maar waar vind ik z'n chip. Of je loopt tegen brokers aan (call for RFQ....), Russische leveranciers (embargo), Chinese Alibaba verkopers (counterfeits) of, als je dan eindelijk "Ha!" denkt bij 5 dollar op ebay, komen daar nog 70 dollar "verzendkosten" bij (trouwens ook een Chinees dus de nep-optie blijft ook bestaan).

Iemand hier met een tip? Een obscuur linkje van een zaak die niets online heeft oid?

Microprocessors hebben nogal wat componenten nodig om te werken, dus heb je die al gecheckt? Voeding vast wel maar heb je de klok al gemeten? vaak heb je een reset pin die hoog wordt gehouden bij het opstarten tot de processor mag gaan draaien dus misschien is er daar wel iets stuk.

Dank voor de reactie maar ik quote mezelf nog even:
Wel op knoppen, speelt demo's, prima display info.
Het hele apparaat functioneert dus prima, behalve dus dat hij niet reageert op any vorm van midi data terwijl ik op oscilloscoop de data tot op de input pin van de Mpu voorbij zie komen. Nope, ook geen rare soldeerlassen, lekkende elkos en andere smoking guns.

Pfoe, interessant wel. Als je de vervangende chip vind, moet je deze dan niet nog voorzien van de Korg programmering? Om t uit te sluiten had je nog de midi thru/out opties nog gemeten op activiteit ? Groetjes

Midi channel staat goed op de Korg? Midi out doet ook het niet? De testmode van de service manual al doorlopen?

Midi Channel was de motivatie om even met sysex aan de slag te gaan. Dan heb je geen last van kanaalinstellingen. Midi out doet het prima en de testmodus, zo ver als mogelijk, ook. Zo ver als mogelijk omdat die vraagt om een verbinding tussen Midi out en in. En die in werkt dus niet.

Pfoe, interessant wel. Als je de vervangende chip vind, moet je deze dan niet nog voorzien van de Korg programmering? Om t uit te sluiten had je nog de midi thru/out opties nog gemeten op activiteit ? Groetjes
Nee de firmware zit in een externe otp prom. OUT doet het , thru is irrelevant want dat is een gebufferde kopie van het in signaal wat dus tot op de mcu aanwezig is.

Nee de firmware zit in een externe otp prom. OUT doet het , thru is irrelevant want dat is een gebufferde kopie van het in signaal wat dus tot op de mcu aanwezig is.
Daarvoor had ik idd ff de thru ook vermeld.

Ik ga toch de China route maar weer eens proberen. De ebay Chinees met 70 dollar verzendkosten blijk, als je wat dieper graaft, ineens een 2e optie aan te bieden waarmee de verzendkosten maar 5 dollar zijn. Dan kom je op een bedrag waar je je , als er iets niets goed gaat, niet zo hard aan "brandt". Daarna nog maar hopen dat het dus geen counterfeit is. Ik zal de resultaten hier posten.

thru is irrelevant want dat is een gebufferde kopie van het in signaal wat dus tot op de mcu aanwezig is.
Hmmm, dan weet je wel zeker dat de opto echt werkt en niet iets vreemds doet. Opto's gaan stuk en dat hoeft niet altijd even transparant te zijn als in de zin van er komt geen signaal meer door denk ik dan ...

een uP heeft zoiets als een VMA (valid memory address)
Meet die eens.
De VMA is zoiets als een aftakas van de processor en zorgt ervoor dat alles tegelijk op de juiste momenten samenwerkt.
Geen VMA, ga eerst naar klok.

Dan een IRQ, die moet hoog staan
Ook een NMA, moet ook hoog staan
RST, ook die moet hoog staan
Deze 3 indien fout terugvolgen naar hun gluelogics

Klok
Indien interne klokgenerator dan moet er ook een pin zijn waar je de werkelijke klokfrequentie op terugvindt.
Indien niet intern dan zit er een klokgenerator ergens extern, check die.
Soms (maar das redelijk antiek) zit er een kristalletje en wat buffermeuk die de klok genereert, checken.
Klokken hebben meestal capaciteitjes in de ordegrootte van enkele puf, vervang ze. (27puf is meestvoorkomend)
Wel klok maar ziet er niet uit, sinus of pieken, ook weer de pF capjes maar kan ook de buffer zijn.
Voor de nietwetenden, puf is Picofarad :-)

als alles vrolijk op en neer hobbelt moet dat ook op die otp te vinden zijn.
adres en data moeten gezellig op en neer hobbelen.
de OTP heeft een chipselect, die moet aktief staan of op een vrij hoge adreslijn op en neer hobbelen.

Mijn ervaring is dat processoren zeer zelden kapot gaan,
de fout zit bijna altijd ergens extern.

Controleer ook weerstandarrays, ook die gaan wel eens kapot en houden dan lijntjes laag.
dito glascondensatortjes die voor hf ontkoppeling zorgen.

als er ook maar 1 adres of datalijntje van de uP beweegt is ie waarschijnlijk NIET kapot.

Sigh. Bedankt voor alle hulp en adviezen maar m'n ego begint een tikkie op te spelen.
Mijn ervaring dat het meestal niet de MCU is is net zo. Maar mijn ervaring met onwillige microprocessorsystemen behelst op dit moment ook al weer een jaar of 30. Ongeveer dezelfde tijd dat ik m'n bammen verdien met met elektronica ontwerp werk. Mijn ervaring met fora is minder groot. Da's pas een jaar of 25 en op dit forum on and off slechts 21. In die 25 jaar heb ik echter wel geleerd om posts te lezen en daarop te baseren of ik wel, en wat ik voor advies ik geef. Als ik lees dat iemands systeem draait, demo's afspeelt, knoppen leest an correcte displaydata, oscilloscoop activiteit geeft, etc, geeft ga ik dus niet adviseren om te kijken of de reset niet toevallig laag staat, te valideren of het systeem een werkende klok heeft*, of er data staat te klapperen etc. En de kans dat als gevolg van een niet werkende adreslijn het precies stukje firmware wat zorgt voor de Midi recieve niet werkt lijkt me vrij stug.

Maar de essentie van bovenstaand,
Echt, Ik waardeer hulp, ik waardeer advies, maar ik verbaas me over de vraag die ik stelde: Denk es mee voor een source voor een obsolete Japanse MCU versus alle debugging adviezen die voorbij kwamen. Ik heb de vraag "m'n korg is stuk, wat kan er mis zijn?" niet gesteld. Echt, het tracen van fouten in een onwillig (jaren 90) MCU ontwerp gaat me prima af. Verbaast me dat er nog geen soldeeradviezen zijn gekomen voor de LQFP94 behuizing.

*Ere wie ere toekomt,
Ja het kan zijn dat de doro het 20MHz kristal gegenereerde de klok zover afwijkt dat het apparaat geen lock meer heeft op z'n 31k25 baudrate. Dat heb ik idd niet gevalideerd. Lijkt me stug, maar dat zal ik doen.

Ik neem aan dat je de midi thru getest hebt, als je op de scope de output van de inverter die naar de thru gaat vergelijkt met het signaal naar rxd pin dan zijn die hetzelfde? Het is niet heel waarschijnlijk dat de rxd pin niet in orde is maar het kan wel, het kan ook een ander probleem in de processor zijn. Een ander ding om over na te denken is dat als je een fake ic monteert er ook componenten omheen kapot kunnen gaan. Ik heb mijn eeprom programmer gesloopt door fake eeprom te programmeren.

Hmmm, dan weet je wel zeker dat de opto echt werkt en niet iets vreemds doet. Opto's gaan stuk en dat hoeft niet altijd even transparant te zijn als in de zin van er komt geen signaal meer door denk ik dan ...
Zie m'n vorige post ;-)
ik heb het midi sgnaal getraced tot het punt dat het aankomt op de recieve pin van de processor. De opto was op dat moment al lang gepasseerd en werkend bevonden.

. Een ander ding om over na te denken is dat als je een fake ic monteert er ook componenten omheen kapot kunnen gaan. .
Volledig met je eens. Maar ik heb op dit moment een volle "nee" en geen sources voor een gegarandeerde "ja". Samengevat, de keuze voor een mogelijke fake is m'n beste kans op dit moment. En anders; wonden likken en doorgaan met leven.

Back