van +-25vcd naar regulated +-15vdc

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
hoe kan ik dit aanpakken?
mijn amplifier board gaat 230v in en die heeft een +-25vdc unregulated output.

het actieve crossover van zinamp werkt op max +-15vdc

amp:

crossover, en delay

kan ik gewoon een lm317/337 gebruiken?
ik begreep dat je normaal moet zorgen voor 4v meer unregulated/ac. maar met +-25vdc word dat 10v.
kan er anders een zener diode tussen?

Je kunt uitrekenen hoeveel Watt warmte je gaat stoken. Dan kijken of je dat kunt afvoeren met een koellichaam

De eerste vraag is hoeveel A stroom er door de regulator moet. Stel het is 0.8A en je hebt 10V voltage drop. Dan is dat 8W warmte.

(Kort door de bocht want voltage drop is niet constant bij ongereguleerde input.)

ah ok duidelijk. hoe meer wat eruit de regulator word getrokken hoe warmer.

ik heb zinamp gemaild wat de powerconsumptio van het 2weg crossover met delayline is.
maar verwacht dat het hooguit 20ma of zo is.

bedanks voor de input

• Duimpje
Duimpjes: jvq
Ja en de regulator kan best veel voltage drop aan (meer dan die 4V) maar de prijs die je betaalt is meer warmte die afgevoerd moet worden.

Bash:
         +25VDC Unregulated
               │
               R1 (100Ω)
               │
              C1 (1000µF)
               │
          LM317 (U1) ──── +15VDC Regulated
               │
              R3 (240Ω)
               │
              R5 (2.2kΩ)
               │
              GND

-25VDC Unregulated
               │
               R2 (100Ω)
               │
              C2 (1000µF)
               │
          LM337 (U2) ──── -15VDC Regulated
               │
              R4 (240Ω)
               │
              R6 (2.2kΩ)
               │
              GND

hier komt chatgpt mee. mocht het crossover iets van 30ma trekken moet het lukken.
ChatGPT

You said:​

yes

ChatGPT said:​

Here's a simple schematic for regulating your ±25V unregulated DC down to ±15V regulated DC using LM317 and LM337.

Schematic Explanation

• C1, C2 (1000µF - 2200µF, 35V): These smooth out the input voltage.
  • R1, R2 (100Ω - 220Ω, 1W): These reduce the voltage slightly before the regulators, helping with heat dissipation.
  • LM317 (U1): Regulates +15V.
  • LM337 (U2): Regulates -15V.
  • R3, R4 (240Ω): Standard resistor for setting voltage.
  • R5, R6 (2.2kΩ - 3kΩ trim pot): Adjust output voltage to exactly ±15V.
  • C3, C4 (0.1µF): Stability capacitors to prevent oscillation.
  • C5, C6 (10µF, 25V): Improve transient response.
  • D1, D2 (1N4007): Protect regulators from reverse voltage.

Je moet even goed kijken hoeveel stroom je moet leveren want die 100ohm weerstand dropt je voltage ook al. Bij hoge stroom kan dat zomaar meer dan 6v zijn en dan heb je niet voldoende spanning op de ingang van je regulator. (6v/100=60mA, hierboven heb je een probleem). Pieken zal C2 opvangen maar continue meer dan dat leveren gaat een issue zijn.

En reken even uit hoeveel watt die weerstand verstookt. Het kan zomaar zijn dat een standaard 1/8W metaalfilm weerstand daar niet genoeg is. (Ik zie dat je daar al 1W rekent dus dat zit bij nader inzien wel goed)

Hello

The current consumption of the crossover with phase shifter is rated at about 40mA for a stereo pair. We recommend you allow for 80mA so that large bass transients don’t cause your supply rails to dip. We don’t generally measure it in watts because the crossover can be run at a range of voltages from -/+10v up to -/+15v.

You LM217/337s are ok for this. They will need a heatsink as you will be dissipating 10v at 80mA which is 0.8W so they will get quite hot without a heatsink and probably fail.

Back