Arturia JUP-8000 V

Een volwaardige dikke JP 8000 vst clone door Arturia.
Voor 149 euro mag je uren aan de filter cutoff muizen en je een trance god wanen.
Demo versie ook beschikbaar !

1745531992220.png

Ik heb een originele jp8080 en deze arturia versie ervan. Wat jij wil is doodsimpel in die arturia versie, performance mode zit er inderdaad niet op (maar dat kan je simpel oplossen door een 2e te laden), maar is ook helemaal niet nodig door de extra's die op de arturia zitten.

Je kunt gewoon de supersaw laden in osc1, met detune bepaal je de spread en dan heb je in basis al een dikke sound, maar als je nog een stap verder wil gaan, dan open je de advanced mode en dan kun je daar een effect kiezen met de naam super unison, die kun je helemaal instellen van heel dun tot kilometers dik. Ik heb er even een screenshot van gemaakt, in het derde fx slot heb ik even die super unison geladen, met de knoppen eronder kun je hem programmeren.

Bekijk bijlage 3861027
Ik had dat ook al eerder geprobeerd, maar vind dat toch een stukje minder klinken dan wanneer je twee instanties gebruikt.

Ik had dat ook al eerder geprobeerd, maar vind dat toch een stukje minder klinken dan wanneer je twee instanties gebruikt.
Ja, dat zou kunnen want je dubbelt natuurlijk met 2 instanties het effect gebruik, en het wordt allemaal wat luider door het opstapelen van de sounds.

Ik weet niet of je ableton gebruikt, maar je kunt daarin natuurlijk zelf zo die performance layer bouwen door 2 jup8000 vst in een instrument rack te zetten (die kun je ook opslaan), dan heb je in feite die performance layer zelf gebouwd als nieuw instrument, en dan kun je zelfs pannen, volume levels per layer, automation, je midi controllers koppelen, keyzone splits, keyzone crossfading, etc. Dat kost je eenmalig in ableton 10 minuten om dat even helemaal op te zetten en dan heb je voortaan de performance layer of de single layer naar keuze.

Ja, dat zou kunnen want je dubbelt natuurlijk met 2 instanties het effect gebruik, en het wordt allemaal wat luider door het opstapelen van de sounds.

Ik weet niet of je ableton gebruikt, maar je kunt daarin natuurlijk zelf zo die performance layer bouwen door 2 jup8000 vst in een instrument rack te zetten (die kun je ook opslaan), dan heb je in feite die performance layer zelf gebouwd als nieuw instrument, en dan kun je zelfs pannen, volume levels per layer, automation, je midi controllers koppelen, keyzone splits, keyzone crossfading, etc. Dat kost je eenmalig in ableton 10 minuten om dat even helemaal op te zetten en dan heb je voortaan de performance layer of de single layer naar keuze.
Zit helaas in Cubase…

Zit helaas in Cubase…

of

of

waves studiorack:

als toevoeging dat al aangegeven is, in het origineel kan je ook de “parts” een detune geven los van elkaar, voor als je nog meer supersaw wilt.

Volgens mij zijn de part restricties van de plug-in trouwens prima op te lossen met het DAW (meerdere plug-ins tegelijk).

ik mis trouwens de andere oscillator types (waaronder feedback).

als toevoeging dat al aangegeven is, in het origineel kan je ook de “parts” een detune geven los van elkaar, voor als je nog meer supersaw wilt.

Volgens mij zijn de part restricties van de plug-in trouwens prima op te lossen met het DAW (meerdere plug-ins tegelijk).

ik mis trouwens de andere oscillator types (waaronder feedback).

Niet getreurd, want de feedback oscillator zit er in.

1746555988605.png

Dit zijn wel een van redenen waarom ik Ableton live zo handig vind!

J-8086 van de usual suspects is nu ook uit in beta: JE8086 Downloads

Bekijk bijlage 3868745
ik heb hem even vergeleken met mijn echte jp8080, dat is wel indrukwekkend, de sound is identiek voor zover ik dat kan beoordelen. Gebruikt ook nauwelijks cpu hier (6 procent op mijn machine)

toch denk ik dat ik de arturia versie prefereer, die klinkt niet exact gelijk, maar die extra mogelijkheden vind ik wel erg fijn erop. Maar voor een 1 op 1 kopie van de synth is deze gratis versie wel erg interessant.

ik heb hem even vergeleken met mijn echte jp8080, dat is wel indrukwekkend, de sound is identiek voor zover ik dat kan beoordelen.
Ik heb nooit een JP8000 of JP8080 gehad, maar zou heel graag die software versie van de Usual Suspects proberen. Ik heb de vst3 in Cubase ingeladen, maar hij vraagt om een bin file. Vooralsnog heb ik geen idee waar ik die vandaan moet halen. Kennelijk heb je de firmware van de originele hardware nodig of zo?

Ik heb nooit een JP8000 of JP8080 gehad, maar zou heel graag die software versie van de Usual Suspects proberen. Ik heb de vst3 in Cubase ingeladen, maar hij vraagt om een bin file. Vooralsnog heb ik geen idee waar ik die vandaan moet halen. Kennelijk heb je de firmware van de originele hardware nodig of zo?
Inderdaad. Maar we zitten in de verkeerde thread. Er is hier ergens ook een Usual Suspects thread en daarin heb ik een link geplaatst naar een site met firmware van 100e synths. Ik ben nu op het werk en kan die niet zomaar vinden.

Edit: lol firmware synths op google was genoeg: Synthesizer ROM archive

klopt, die heb ik van de originele roland site gedownload, gewoon de laatste firmware en dan die 8 midi files uit die zipfile in de rom folder zetten van die plugin, dat is alles.

Ah oke. Thanks. Ik dacht dat ik 1 file van 512kb nodig had.

ik heb hem even vergeleken met mijn echte jp8080, dat is wel indrukwekkend, de sound is identiek voor zover ik dat kan beoordelen. Gebruikt ook nauwelijks cpu hier (6 procent op mijn machine)

toch denk ik dat ik de arturia versie prefereer, die klinkt niet exact gelijk, maar die extra mogelijkheden vind ik wel erg fijn erop. Maar voor een 1 op 1 kopie van de synth is deze gratis versie wel erg interessant.
Als ik het goed begrijp wordt het cpu gebruik van de DSP chip emulaties van the Usual Suspects niet goed weergegeven in je DAW doordat ze de chip emulatie zelf op een aparte core uitvoeren dan de ROM applicatie (of zoiets - weet niet precies de technische details), waardoor het in je DAW lijkt dat hij amper iets bijdraagt.

Je kan de VST ook instellen dat hij 0 latency heeft (staat standaard volgens mij op 1 ms ofzoiets?), om de 1 of andere reden zou hij dan wel het cpu gebruik correct rapporteren. Ik weet het fijne er niet van, maar ik vermoed dat dan alles op dezelfde core wordt uitgevoerd. Je merkt dan ook dat hij ineens flink CPU verbruikt binnen je DAW.

Punt wat ik wil maken: ook met 1 ms latency gebruikt hij waarsch meer cpu dan het lijkt, maar hier heb je pas last van wanneer je een groter project hebt met veel verschillende plugins die samen uiteindelijk meer vragen van alle beschikbare cores van je processor. Zolang je pc nog een core beschikbaar heeft die toch niets uitvoert, zul je er niks van merken.

Back