Roland Aira S-1 vs Korg Volca Keys vs Behringer Crave

Futilie_Soundscapes

Ingeburgerd
Hoi allen.

Ik ben toe aan uitbreiding van mijn setup, en ben op zoek naar een klein en makkelijk te hanteren sequencer synth, eenvoudig mee te nemen op reis etc.

Ik zie drie opties:

-Roland Aira S-1

- Behringer Crave (of soortgelijke uit deze familie die aansluit op de mogelijkheden van de Roland)

- Korg Volca Keys

Welke zouden jullie me aanbevelen en waarom?

Attachments

• IMG_9925.jpeg
    IMG_9925.jpeg
    45,1 KB · Bekeken: 150
Ik zou diegene pakken die je het tofst vind klinken. Nogal verschillende bakjes. Zelf zou ik voor de Roland gaan, voor de sh-101 sound.

Ik heb zelf alleen ervaring met de Rolland Aira S-1 en Behringer Crave.

Mijn voorkeur gaat zelf uit naar de S-1 om de volgende redenen:
- Accu, formaat en gewicht. Ideaal om overal te kunnen spelen
- Veel tweakmogelijkehden en ingebouwen effecten
- Uit te breiden met de andere Aira compact kastjes

Nadeel van de S-1 is dat je wat tijd moet investeren om een beetje wegwijs te worden in alle functies.

De Crave is een toffe betaalbare syntesizer maar je bent afhankelijk van een stopcontact en hij is wat zwaarder. Ik was persoonlijk snel uitgekeken om de Crave. Ik draai liever aan knopjes dan dat ik overal kabels in moet pluggen.

Heb zelf de Volca Keys gehad, dat was ook een fijn apparaat die niet te moeilijk is.

Nadeel van de S-1 is dat je wat tijd moet investeren om een beetje wegwijs te worden in alle functies.
Ik heb zelf een Elektron Digitone II, maar daar mijn ADD en een spanningsboog van een garnaal, betrap ik mezelf erop niet uren te willen gaan zitten om alles te leren over alle ‘deep-dive’ menu’s.

Heb ik diezelfde uitdaging dan ook bij een S-1?

Je kunt prima out of the box overweg met de S-1. Maar voor meer geavanceerde edit mogelijkheden moet je of het menu in of wat toetscombinaties gebruiken. Ik probeer het spelende wijs te ontdekken in plaats van alles doelbewust uit te proberen. Maar als ik de s-1 even niet meer heb gebruikt dan moet ik weer de online gebruiksaanwijzing erbij pakken.

Ik heb zelf een Elektron Digitone II, maar daar mijn ADD en een spanningsboog van een garnaal, betrap ik mezelf erop niet uren te willen gaan zitten om alles te leren over alle ‘deep-dive’ menu’s.

Ik kan je enkel vertellen dat er niet een volca is die ik ooit had die ik geleerd heb… ik was er nt voor te motiveren en had ook die keys

Ik vind die S1 ook de meest interessante Sowieso al voor de veel betere sequencer.. maar dat is persoonlijk natuurlijk. (Behringer ken ik niet maar heb een Volca Keys).
Ik ben ook wel Elektron fan om de werkwijze.. Nootjes (inclusief parameters) pasten naar een andere step is zo intuïtief op die dingen..

Ik snap bij de Roland S1 niet helemaal de keuze waarom er eerst steps naar een clipboard gepaste moeten worden.. beetje omslachtig. Op een MC707 werkt het veel simpeler bv.. maar goed. Het kan wel op de S1.. alleen het zal in de beginfase wel een instant rtfm momentje worden.. hehe..

Het meest complete dingetje van de laatste tijd vind ik deze nog steeds.. alhoewel er een keyboard aangehangen moet worden.. maar misschien ook beter gezien de nogal brakke bouwkwaliteit.. Meibergen verkocht deze ooit voor 199.. was tijdelijk en zit nu weer hoger.. maar kan ook zoveel meer..

Als je van jezelf al weet dat je je niet teveel wil verdiepen en menudiven neem dan iets wat één knop per functie heeft, lekker hands on en geen gedoe wat je keuze ook zal zijn.

Moet het battery powered zijn?

Back