Podium bloopers of gekke situaties

Tijdens de eerste echte gig van Easily Embarrassed op Houtfestival in 2009 kregen we 5 min voordat we begonnen een BSOD. Uiteindelijk net op tijd kunnen oplossen (het probleem was een vage insteekkaart die los zat). Dat was wel even stressen 😅 dit was ook nog in de tijd waar je computer gewoon crashte als je tegen een usb poort / kabel aanstootte.. ook dat is menig keer gebeurd. We gebruikte toen nog Renoise in de liveset wat echt gekkenwerk was. Tegenwoordig met Ableton is alles een stuk veiliger en stabieler geworden.
Rond 2009-2010 gebuikte ik Logic en MainStage. Ik ben daarna geswitched naar Ableton. Nooit problemen mee gehad qua stabiliteit.

Hola.

Ik gaf als zanger de pianist bladmuziek.
Het bleek dat hij gewoon zijn lied speelde compleet naast de toon.
Ik heb hem verzocht te stoppen
En heb mijn lied zonder begeleiding gezongen .

Groeten van andreos.

Sta je met je halve studio op het podium, hangt er ineens een knakker over je drumcomputer om een plaatje aan te vragen: 'hejje ook de massochis?' :D

Ik herinner mij een uitspraak uit het KLEM blad van een optreden van NOVA op een scholengemeenschap. Toen ze een van de nummers op topsnelheid hadden wist een koelkast in het gebouw het sequencerritme van 140 bpm naar 0bpm te brengen, met natuurlijk de nodige hilariteit erom heen. Uiteindelijk wisten de drie heren van NOVA alles te resetten en opnieuw te starten met het sequencernummer, daarna ging alles goed.

- Een keer gedraaid op een strandtent in Scheveningen, nog voor de cdj tijd, dus sl1200’s (wellicht nog Mk1). Van ongeveer 00.00 uur tot 03.00 een set gedraaid, waarbij elke plaat oversloeg door de dansende massa en de vlondervloeren die niet helemaal stabiel lagen. Das lekker mixen ;)

Toen het licht aan ging kwamen meerdere mensen naar me toe om te zeggen hoe geweldig de set was. Mijn reactie was, Thanks, maar ben je doof? Elke plaat sloeg over ;)

- andere keer in nighttown gedraaid op een gay party. Eerste plaat die ik mixte ging best lekker ondanks de zenuwen. alleen was t een rodec mengpaneel(meen ik), waarvan de knoppen de andere kant op moesten, dus naar links ipv rechts. Ardy Bezemer stond achter me (geen toeval dat ik ook een van zijn platen opzette), en kwam ff uitleg geven over t mengpaneel. Ehhh, de bass zit er nog niet in gozer; draait aan een knop ; en whoomp, whoomp, toen deed de bass t wel gewoon. Vond m al zo platjes klinken. (Stond daar vrij hoog boven de dansvloer, dus hoorde t niet zo goed wat er op de dansvloer gebeurde.)

- andere keer in nighttown gedraaid op een gay party. Eerste plaat die ik mixte ging best lekker ondanks de zenuwen. alleen was t een rodec mengpaneel(meen ik), waarvan de knoppen de andere kant op moesten, dus naar links ipv rechts. Ardy Bezemer stond achter me (geen toeval dat ik ook een van zijn platen opzette), en kwam ff uitleg geven over t mengpaneel. Ehhh, de bass zit er nog niet in gozer; draait aan een knop ; en whoomp, whoomp, toen deed de bass t wel gewoon. Vond m al zo platjes klinken. (Stond daar vrij hoog boven de dansvloer, dus hoorde t niet zo goed wat er op de dansvloer gebeurde.)
Ja, ik ken dat. Je hoort dat er niets klopt, maar wat dan…..😂

Sta je met je halve studio op het podium, hangt er ineens een knakker over je drumcomputer om een plaatje aan te vragen: 'hejje ook de massochis?' :D
Ja, ik heb dat ook exact zo meegemaakt bij de semi finale van de grote prijs van Nederland (bestaat dat nog trouwens?).
Stond een dronken troela ineens naast me op het podium in mijn oor te bleren of ik zus of zo kon draaien.
Ik moest een aantal floppies laden in mijn Akai S01 sampler. Raakte bijna de tel kwijt.
Toen we eindelijk konden beginnen ging het alsnog mis.
Na het intro (die kwam van CD), zouden we erin knallen, maar het bleef toen akelig stil.
De stoney Tony (die was helemaal de weg kwijt) van het geluid had een foutje gemaakt. Na vijf minuten konden we alsnog knallen en ging het verder perfect.
Ben trouwens nooit meer zo zenuwachtig geweest als toen.

Oja, in de 013 ook en keer een dramatisch optreden gehad. Ik had twee sequencers synchroon draaien en wilde voor elke overgang een pattern recorden van de ene sequencer naar de andere. Geen idee meer waarom ik dat zo bedacht had, maar het leek mij toen een goed idee. Thuis ging dat elke keer goed, maar on stage liep hij er bij elke overgang steeds een halve tel naast. Ik kon maar niet bedenken wat er fout ging, maar stoppen kon ook niet. Ik kreeg bijna een black-out van de frustratie. Elke overgang ging dus mis en sommige mensen op de dansvloer vielen dan bijna om, omdat de beat alle kanten opging. Wat een drama was dat. Ik durfde achteraf bijna het geld niet aan te nemen voor het optreden.... :o:

Ik ben eigenlijk een vinyl draaier geweest.. maar in club more Rozengracht herinner ik me dat mp3’s op cdj ‘s afspelen echt verrot klonk.. echt beschamend 🙈 1x nooit weer

Kwam ook een keer aanzetten op een nieuw jaars underground party met een mega grote iMac omdat m’n labtop stuk was.. dus ik leek meer op een boekhouder 😂

Moest een keer in Roemenië draaien en daar stond me toch een klapper van een fucktion one systeem. Hoofdtelefoon was gewoon te zwak hoorde geen moer en draaide vinyl.. moest bedelen bij andere dj om hoofdtelefoon behoorlijk stressvol stond zo hard ik was van slag, draaien ging niet top daardoor.

Laatst gewijzigd:
Lang, lang geleden ook nog als DJ gedraaid. Thuis een hele set in elkaar gezet en flink geoefend op mijn Technics SL-1200's. Blijk de Discotheek in Groenlo Technics draaitafels met digitale snelheidsregeling te hebben i.p.v. de welbekende schuif, met als nadeel dat er tussen de digitale stappen zoveel ruimte zat in de snelheid dat ik de hele avond met mijn vinger de draaitafel moest afremmen.

Ik draaide een einde schooljaar fuif met n vriend. Op een bepaald moment stond gans t publiek in een kring rond een koppeltje dat op een basskast lag. Dat meisje lag ons ondersteboven strak aan te kijken. Haar vriendje zat met zijn handen in haar broek en dat was totaal zichtbaar. Het publiek stond er in een grote kring naar te kijken en wij stonden er met onze neus vanboven af. Ze deden gewoon verder. Vreemd.

Andere keer solliciteerde ik voor n baantje als resident in n disco. Er stonden pioneers en denon dj cd spelers. Denon was toen nog clubstandaard (we spreken 1996 of zo?) en ik had die zelf. Dus ik wou die gebruiken. Maar die start knoppen waren lam dus beatmixen enz was een gok want je had geen garantie dat ie echt zou starten. Dus ik gebruikte de pioneers dan maar. Bleek dat die pitch fader andersom werkt.
Ik had al een hekel aan pioneer maar dat werd enkel erger sinds - ik kreeg de baan niet trouwens :D En ik heb sindsdien nooit nog een pioneer aangeraakt als dj - en ga dat zou houden ook

Op een verjaardagsfeest van een engelse man kreeg ik een cassette in de handen geduwd van een karaoke opname van een zatte avond van de jarige en wat vrienden. Het was vreselijk kattevals. Men vroeg me gans de avond om het te draaien. Ik zwicht en speel het. De man komt met zijn vrienden op de dansvloer, vraagt de micro en zingt er over. Het werd het hoogtepunt van de avond, de zaal deed uitbundig mee. Later die avond speelde ik t met plezier nog n keer en opnieuw ging de zaak loss. Zo zie je maar... valse shit kan t hoogtepunt zijn van een feestje

Laatst gewijzigd:
Lang geleden tijdens een optreden in het Archeon in Alphen a/d Rijn op de midwinterfair.
De drummer start met 2 maten spelen en daarna val ik in, m'n rechter hand speelt in een compleet andere toonsoort dan de akkoorden die links worden gespeeld, dat klonk uiteraard nergens naar.
Ik schreeuwde maar gewoon door de mic naar het publiek dat dit even opnieuw moest, ik heb het nummer zelf geschreven maar was gewoon helemaal kwijt hoe het nog maar ging, gelukkig wist de rest van de band het nog wel en na een herstart ging het gelukkig goed.

Ik doe al enige jaren het geluid van een lokale Revue. Dit jaar hadden ze bij een van de sketches een deur met een deurbel en die werd vaak ingedrukt gedurende de sketch.
Normaal speel ik dan een geluidseffect af als iemand op de deurbel drukt, maar dat was voor deze sketch zoveel opletten, dat iemand met het idee kwam een echte deurbel te gebruiken.
Helaas is dat in de zaal niet goed hoorbaar, dus dan met een microfoon maar versterken. Werkt prima zo!

1770014726854.png

pfft.... Dat zijn toch meestal gitaar en installatie blunders.

- De gitaarintro hebben en vergeten zijn die capo te plaatsen. Daar kwam de rest van de band dus pas achter toen ze invielen...
- in podium blackout op de Midi footcontroller per ongeluk een patch selecteren waar niets (dan stilte) onder zat.... en toen telde de drummer af...
- Proberen met je geluidsman contact te krijgen omdat je niets van de zang meekrijgt en die alleen maar een duimpje opsteekt dat het echt eel goed gaat allemaal.
- Op zondag in een strandtent aankomen en ontdekken dat je geen netsnoeren voor je actieve speakers hebt. Vind die maar eens op zondag in een badplaats.....
- Met je draadloze set de zaal inlopen om ar op 10 meter van het podium bij het invallen achter te komen dat je volumepedaal dicht staat.
- Je installatie willen aansluiten en ineens in een discussie terechtkomen met een "vaste gast" die de kroegeigenaar een dienst wil bewijzen door kritische vragen te stellen over wie die verbruikte elektriciteit voor de geluidsinstallatie eigenlijk betaald.

Leuk om te lezen al deze voorvallen en vaak ook heel herkenbaar. Instabiele stroom bij een concert op het strand van Hoek van Holland hebben wij ook meegemaakt. De drummer had een elektronisch drumstel en ik met mijn synthesizers. Dat was een absolute ramp. We zijn na het eerste nummer gestopt.

Maar de leukste was een optreden in de Baroeg in Rotterdam. Op het moment dat we het podium op willen gaan stoot ik met mijn hoofd tegen de mechanieken van de hals van de basgitaar. Gevolg was dat ik een grote bloedende wond vlak boven mijn oog had. Dat konden we gelukkig wel verbinden. Er was ook EHBO. Maar ik mocht dus wel met een groot verband boven mijn oog het podium op. En veel verbaasde gezichten in de zaal van mensen die mij kort daarvoor nog gezien hadden.

Back