Synthesizers 1896-2024: Een dataset en verkennende inzichten

roland kuit

ローランド・クイト:音楽、科学、アートが交わる革新の場
"Deze dataset gaat verder dan een simpele interesse in elektronische muziekinstrumenten. Ik heb gemerkt dat de beschikbaarheid van historische gestructureerde data over muziektechnologie en elektronische muziekinstrumenten vrij beperkt is in bekende databanken zoals Kaggle en andere populaire bronnen. De set bevat hardwaresynthesizers, samplers en drumcomputers. Ook bevat het wat randapparatuur zoals synthesizercontrollers en sequencers. Eurorack, Buchla-modules, FrackRack, 4U, enz. zijn echter niet inbegrepen, omdat ik van mening ben dat dit aparte onderwerpen zijn die apart behandeld moeten worden. Ik heb vele uren besteed aan het samenstellen van deze dataset door middel van een combinatie van geautomatiseerde processen, handmatige werkzaamheden en uitgebreid onderzoek, en ik hoop een nuttige bron te bieden voor onderzoekers, muzikanten en liefhebbers die trends, patronen en de geschiedenis van het synthesizerlandschap willen verkennen."

1748077977919.png

Bron: Synthesizers-1896-2024/Synths_1896_2024_EDA.ipynb at main · iftah-og/Synthesizers-1896-2024

Zo - daar is een boel werk in gaan zitten! Eerste indruk: het ziet ernaar uit dat het begon met analoog, waarna digitaal analoog leek te verdringen, totdat analoog een heropleving doormaakte en analoog en digitaal nu gelijk opgaan.

Indrukwekkend! Gevoelsmatig dacht ik dat de muziek-industrie wel weer op pre-covid niveau opereerde, maar deze cijfers laten toch een ander verhaal zien.

Ik weet niet of je dataset deze informatie heeft meegenomen, maar ik ben wel benieuwd naar het aandeel hybride klankopwekking.

Ik ben geen data-wetenschapper dus ik weet niet in hoeverre dit gaat kloppen, maar ik zie duidelijk wat golven/pieken. De analoge piek aan het begin lijkt me het gevolg van het succes van de minimoog, de digitale piek in de jaren 80 de doorbraak van FM synthese, rond de eeuwwisseling de opkomst van de "bedroom producer" als belangrijke afzetmarkt (of de VA synth trend?), de piek van midden jaren 10 is denk ik grotendeels toe te schrijven aan Behringer die de markt betrad en daarmee de gevestigde merken dwong om hun businessmodel (en daarmee het productaanbod) aan te passen.

Dat is Korg. die is de analog revival begonnen. met de monotribe en daarna de volca's.
Daarnaast is eurorack iets daarna ook heel populair geworden.

De Behrinnger Model D zag pas in 2017 het licht. nog steeds blij mee :)

ja in dat geval ook Moog met de Voyager en wat daarna komt.
Korg volca's waren alleen een stuk goedkoper. lijkt me toch makkelijker om een revolutie te beginnen onder de minder bedeelden :)

Interessant hoor om het zo in beeld te zien. In de verklaring wordt vooral verwezen naar het effect van muzikale stromingen (bv opkomst van grunge begin jaren 90) op dips in synthontwikkeling, maar zou het niet ook kunnen komen doordat technologische ontwikkelingen vaak schoksgewijs gaan. Bv dat het eind jaren tachtig/begin 90 even inzakte totdat de chipindustrie verder was met goedkopere chips om de rompler- en v/a doorbraak mogelijk te maken? De impact van de opkomst van softsynths begin 2000 lijkt dat ook te suggeren

Mooi onderzoek! Ik ben benieuwd hoe de grafiek zou worden als de productie-aantallen er ook in verwerkt zouden zijn, maar die worden helaas vaak geheim gehouden. De algemene analoog/digitaal trend zal wel ongeveer gelijk blijven. Zowel in de jaren '80 als nu zie je ook best wel wat synths met een hybride architectuur zoals de ESQ-1 (toen) of Quantum (nu).

Back