[House, Reggae, Dub, Ska] Out Of The Blue

Nightly Build

Go for what you know
Weer eens wat anders:

Lekker met space echo, spring reverb en reggae sounds aan de gang geweest.
Gemaakt toen ik op vakantie was (zie foto).

Ik hoor graag weer opmerkingen, tips en helemaal graag hoor ik dingen die beter kunnen.

klinkt wel lekker! Ik mis wel op z'n minst af en toe een dikke snare hit op de derde tel (er vanuit gaande dat er nu de hele track op de 2 en 4 een snare hit zit, gelijk met de chops), dat zou de dubby reggae vibe wel ten goede komen en daar houd ik van.

klinkt wel lekker! Ik mis wel op z'n minst af en toe een dikke snare hit op de derde tel (er vanuit gaande dat er nu de hele track op de 2 en 4 een snare hit zit, gelijk met de chops), dat zou de dubby reggae vibe wel ten goede komen en daar houd ik van.

Super tip! Dank
Aangepast. Swingt ook meer zo

Heb het toch weer terug gedaan zoals het was.
Het idee is goed alleen moet ik er even beter naar kijken eerst

Doet me denken dat ik binnenkom in de Mississipi, de weedboot langs de kant van de Maas in Maastricht. Altijd zo van die chille muziek, hij is echt wel lekker hoor. Top.
(en dan had je beneden waar ze EDM draaiden, maar daar zat ik niet zo vaak)

dit heeft alles wat een goede dub track nodig heeft en toch mis ik een beetje ; soul/leven // misschien omdat die andere dub artiesten in zo'n houten schuurtje (met bijhorende kwaliteit) opnemen/opnamen?

misschien omdat die andere dub artiesten in zo'n houten schuurtje (met bijhorende kwaliteit) opnemen/opnamen?

De apparatuur van de vroege reggae producers was van hoge kwaliteit hoor.
Deze apparatuur is nu geëmuleerd en virtuele versies zijn (bijna) niet meer van echt te onderscheiden dus daar zou het niet aan mogen liggen.

Het is nog altijd wel een house track met reggae invloeden dus er zit wel iets van moderniteit in.

Ik heb nog een stukje melodica toegevoegd aan het begin.
Een hele verbetering (al zeg ik het zelf)

Miischien zou vocalen nog een goede toeveoging zijn en wat meer 'soul' kunnen brengen maar ik vind de blazers en melodica al wel genoeg.

Laatst gewijzigd:
Lekker man. Inderdaad nog een beetje... klinisch? Dunno..

misschien omdat die andere dub artiesten in zo'n houten schuurtje (met bijhorende kwaliteit) opnemen/opnamen?

En de effecten werden live gejamd, alsof het instrumenten waren. Effe een snare in volle feedback, dat soort dingen. Kan je misschien nog overwegen. Sowieso big fun om te doen.

Lekker man! Inderdaad mss een beetje te clean maar ik heb ervan genoten :okdan:

Lekker man! Inderdaad mss een beetje te clean maar ik heb ervan genoten :okdan:

Lekker man. Inderdaad nog een beetje... klinisch? Dunno..

Dank voor de feedback.. dus hoe krijg ik het minder 'klinisch'?

En de effecten werden live gejamd, alsof het instrumenten waren. Effe een snare in volle feedback, dat soort dingen. Kan je misschien nog overwegen. Sowieso big fun om te doen.

Dat precies had ik al gedaan :)

Dat precies had ik al gedaan :)

Oei, haha... shit. Misschien wat opzichtiger doen? Echt effe uit de bocht vliegen, voor je gevoel?

dus hoe krijg ik het minder 'klinisch'?

Lastig man. Want dan moet je misschien tegen je instincten in gaan. Dingen met opzet slordig en vuig maken, kan ook totaal niet werken.. moet ineens denken aan de get-out-of-bed-look destijds.. urenlang tweaken om er nonchalant uit te zien.. tja..

Wat nog kan werken: heb je je delay-fx op midi-sync staan? Zo ja, dan dat uitzetten en handmatig instellen. Ben geen connaisseur, maar mij valt het altijd op hoe de delay-staarten totaal uit de maat lopen, na verloop van tijd, in dub(-style) tracks. Wordt het wat rommeliger van.. of "rokeriger" ... ;)

Oei, haha... shit. Misschien wat opzichtiger doen? Echt effe uit de bocht vliegen, voor je gevoel?

Ik ga nog eens kijken maar die effect channels gaan al over de rooie zodat ik er een limiter heb moeten zetten.
Ik vind zelf dat klinische trouwens wel meevallen.. het blijft uiteindelijk een house track met een 'klinische' 4x4 beat

Wat nog kan werken: heb je je delay-fx op midi-sync staan? Zo ja, dan dat uitzetten en handmatig instellen. Ben geen connaisseur, maar mij valt het altijd op hoe de delay-staarten totaal uit de maat lopen, na verloop van tijd, in dub(-style) tracks. Wordt het wat rommeliger van.. of "rokeriger" ... ;)

Ja die delay staat al off-beat

Maar dank voor de tips! Altijd erg tof als er iemand met je meedenkt.

Lekkere track hoor, al die dubby sounds, tof zo!
Als ik die space echo hoor dan krijg ik bijna spijt dat ik 'm een paar jaar terug heb verkocht.
Goeie track, ik had het leuk gevonden als de drums iets meer afwisselend was geweest, bijv soms even alleen de snare en dan de kick er weer bij of zo, of even een accent of de snare af en toe een tel niet en dan weer in het ritme gewoon om iets meer verrassing in de drums te hebben.

Ik zou m trager spelen. Een proberen op de platendraaier met de pitch omlaag voor n luiere vibe. En misschien wat leger soms: geef geluiden hun ruimte. De intro begreep ik biet troiwens. Duurt n poos voor ik de dub ervaarde . Kreeg wel zin om de stems door mijn mixer te sturen om te zien wat dat geeft behalve pret met fader riden en knoppen met sends te draaien 😁

Ik luisterde trouwens vanop de ligstoel in n bos op de telefoon, bioritme fucked na 5 keer nachtdienst

Dat tablaatje (ofzo) doet me prettig denken aan het intro van Spiller - Groovejet etc. De kick kan misschien wat dieper, en iets langzamer zou ook best eens kunnen werken. Nu klinkt het misschien net iets te gehaast voor de sfeer die het heeft. Verder gewoon een heel relaxt nummertje, blazers klinken heel tof. Ook dat offbeat ding is tof (wat het ook is). Je zou de 4x4 ook af en toe wat kunnen afwisselen door in sommige delen wat kicks weg te laten.

@krautrock1958

Ik heb ook een space echo gehad en weg gedaan maar geen spijt van.
gebruik nu een plug-in met hetzelfde resultaat.

Afwisseling drums ga ik nog aan werken.

@klinkske en @Stupide

Hij is nu 4 bpm langzamer. Hij was eerst rond dit tempo maar toen vond ik het te veel loungy inkakken en sneller gaf het meer pit / ska feel.
Toch denk ik idd dt langzamer wellicht beter past. Even aan wennen en zien of ik het zo laat.

Kick wat dieper gemaakt dmv 4 notes gedownpitched

dank voor de goede tips!

Ah oké, en welke plug in gebruik je nu?

De space echo: TAL Dub-X

Spring Reverb: Arturia - Rev SPRING-636
En heb daarbij de Joe Gibbs setting gebruikt (één van mijn favoriete Reggae producers)

Laatst gewijzigd:
Lekker plaatje!

Wellicht zou je het bongo patroontje hier en daar wat afwisseling kunnen geven. Ik speel bongo dus het valt me op haha. Een roffeltje hier en daar, op de vierde bar soms wat anders, zoiets.

Is een beetje muggenziften, klinkt gewoon goed dit!

Lekker plaatje!

Wellicht zou je het bongo patroontje hier en daar wat afwisseling kunnen geven. Ik speel bongo dus het valt me op haha. Een roffeltje hier en daar, op de vierde bar soms wat anders, zoiets.

Is een beetje muggenziften, klinkt gewoon goed dit!

Dank, het is een goed idee alleen veel vroege reggae-dub producers maakten tape loops van percussie dus nu is het wel conform reggae blueprint.
Dmv echo werd er dan variatie toegebracht.. ik ga kijken wat ik kan doen want ik hoef daar niet aan vast te houden.

In plaats van langzamer is de track nu juist sneller geworden maar op driekwart wordt hij opeens half tempo.
Dat zou anders te langzaam worden. 132 bpm lijkt me het goede tempo voor deze song. (was 130 bpm).
Vind het zelf ook lekker dat snelle.. anders kakt het te veel in en wordt het een ruggegraatloze loungetrack waar ik niet zo van hou

Heb ook al een release deal aangeboden voor deze track 🍀

Back