De iPod is dood. Lang leve ... ?

bombario

Gepokt en gemazeld
Ik vroeg laatst in een high end audiozaak of er ooit een opvolger is gekomen van de iPod. Hij had wel een leuk apparaatje liggen, kostte slechts 800 euro 😅

Gelukkig kende mijn zoon een alternatief op Aliexpress van 55 euro en die kreeg ik net binnen. Hij draait Flac, gaat met een volle accu 23 uur mee en werkt met een SD-kaart die je erbij krijgt. Bovenal klinkt hij prima.

Nu ben ik wel nieuwsgierig: heb jij ooit terugverlangd naar een iPod, of nog ouder, Discman of Walkman? Of doe je alles met je telefoon?

P.S. Over Walkmans gesproken: Communityinterview met Timewa - Een ongeëvenaarde Sony Walkman-collectie

In mijn geval heb ik nog een van de laatste iPods. Gebruik ik zelden onderweg; soms op vakantie, maar smartphone werkt dan eigenlijk ook..

Momenteel is het een beetje onze mediaplayer op het hifi systeem.

Maar tegenwoordig hebben de huidige hifi versterkers/receivers deze mogelijkheden ook ingebouwd.

Discman/walkman? Meh…

Ik heb nooit een iPod gehad (nou ja, ik heb er ooit eens eentje gekregen of gewonnen, maar die heb ik weggegeven). Na de Walkman had ik een Minidisc en daarna de smartphone voor muziek onderweg. Zie het nut niet echt van een apart ding.

Uiteraard (als veertiger) vroeger ook walkman en discman gehad maar de mp3 speler tijd was goud vond ik.

Alle cd's heb ik toen geript naar mp3 en een creative mp3 speler gekocht. Later overgestapt naar ipod(s). Laatste paar jaar vooral gestreamt maar mis in toenemende mate mijn zorgvuldig opgebouwde mp3 collectie :)

Dus ik luister sinds kort weer met name naar mn mp3/flac collectie via telefoon maar daarnaast heb ik een spotify abbo.
Ik heb toevallig de laatste tijd ook een beetje naar nieuwe mp3(+flac) spelers zitten kijken die we nu blijkbaar digital audio players (DAP) noemen :)

Zit best mooi spul tussen, sluit niet uit dat ik daar een keer een impuls aankoopje aan waag :)

Ik heb nog n walkman, een cd man, ik heb draagbare MD spelers, ik heb ipods, geen idee hoeveel maar gok 5 tal, typisch klinkske, ik verkoop zelden wat :)
Hoeveel ipods nog effectief werken weet ik niet: enkele werden enkele jaren geleden niet meer wakker maar de eerste ipod wél.
Poos terug was t een hype en waren de prijzen zogenaamd hoog voor een oude ipod maar ik denk dat ze dan mint met doos enz moeten zijn. Mijne zijn allen uiteraard gebruikt.
Ik denk dat ik zelfs nog een casette adapter heb om een minidisc speler via casette adapter op de auto radio casette speler aan te sluiten. Dat wordt lachen als ze ooit na mijn overlijden moeten opruimen met al die obsolete shit :D ipod shuffle is superhandig in de sneeuw trouwens ophet snowboard, lekker minimaal en als je valt maakt allemaal niet uit, werkt toch. Ook als je gaat start to run nen (is in België n begrip) - veel lichter dan je telefoon.

Mijn laatste portable was een Zune ;) en als ik al muziek luister op een device is dat gewoon laptopje, zit nooit in een trein (enige plek waar ik het handig vond om muziek te hebben, lekker afsluiten van de andere passagiers)

Ik had in de jaren 90 onderstaande Aiwa PX 547 walkman, was net iets groter dan het cassettebandje dat er in ging, ik was echt trots op dat ding, daarna nooit meer zoiets gehad of gewild. Discman vond ik ook echt stom.

1750261269505.png

discman heb ik altijd als backup gehad als DJ en is uiteindelijk zelden gebruikt, meestal als er NIET mijn eigen gear stond, dan hed ik m nodig. Of als de band in de zaal ernaast pauze had, kwam men hem lenen. Verder vind ik ook niks aan cd (laat staan aan n discman) maar dat is omdat een cd gewoon niet tastbaar is, net zoals n vst. Ik hekel dat ding al sinds de late 80's

Zie het nut niet echt van een apart ding.

Voor mij is de voornaamste reden dat ik mijn telefoon minder wil gebruiken. Ik zet nu regelmatig het geluid uit en leg hem buiten bereik, bijvoorbeeld in mijn tas. Dan grijp ik er niet steeds impulsief en dwangmatig naar. Daarnaast kan ik slecht tegen overdaad. Bij Spotify en Netflix enzo denk ik steeds dat er iets leuker of mooier is. Nu zet ik 100 toffe albums op de SD-kaart en is dat mijn afgebakende keuze.

Ik vraag me even af hoelang itunes nog n ipod kan vullen, als dat zelfs nog kan let de nieuwe versie(s)

Ik heb ook een deel van mijn geripte fysieke albums in mijn Apple Music staan voor als ie op Airplane mode moet :) En een aantal die niet op Spotify staan.

Je kan je eigen muziek collectie toch gewoon op spotify zetten? Ik heb dat zeker al gedaan. De app, niet het platform bedoel ik.

• Mijn Walkman was tof en niet kapot te krijgen, maar vrat batterijen en spoelen was irritant. Heb ‘m nog steeds.
  • Mijn Discman was fantastisch. Eén van de dunste modellen, heb ‘m nog steeds, maar doet niks meer.
  • Mijn Minidisc speler was nog beter want was veel compacter en kon digitaal CD’s opnemen. Helaas gejat.
  • Mijn iPod Nano was qua maat en afspelen superieur in ieder opzicht. Maar DRM is kut. Uiteindelijk ook gejat.
Over oud gesproken: ik heb ook nog een Philips CD100 staan.

Je kan je eigen muziek collectie toch gewoon op spotify zetten? Ik heb dat zeker al gedaan. De app, niet het platform bedoel ik.
Ja, dat klopt. Maar ik heb het grootste deel geript nog voordat Spotify bestond, en omdat je makkelijk fysieke CDs direct naar Apple Music kunt rippen en deze ook vanuit de cloud te streamen zijn naar al je devices. Spotify kan alleen lokaal opslaan geloof ik.

Ik gebruik nog dagelijks mijn 80 GB ipod. In de auto, op het werk, in de garage. Net nog op de Makita speaker toen ik buiten bezig was. Dit is mijn tweede. Als deze de geest geeft, zal ik allicht in paniek raken, vermoed ik.... Ik gebruik het veel om eigen tracks op verschillende plekken te checken.

ik beklaag mij het nog steeds dat ik mijn beide Minidisc recorders heb weg gedaan :-(

Verlang er niet naar terug. iPhone toch wel stuk makkelijker voor muziek afspelen. Makkelijk overal mee te verbinden.

@bombario waarom wil je apart device om muziek af te spelen?

Voor mij is de voornaamste reden dat ik mijn telefoon minder wil gebruiken. Ik zet nu regelmatig het geluid uit en leg hem buiten bereik, bijvoorbeeld in mijn tas. Dan grijp ik er niet steeds impulsief en dwangmatig naar. Daarnaast kan ik slecht tegen overdaad. Bij Spotify en Netflix enzo denk ik steeds dat er iets leuker of mooier is. Nu zet ik 100 toffe albums op de SD-kaart en is dat mijn afgebakende keuze.
Wat ook helpt, bij mij althans, is alle notificaties af zetten. Dan word je minder snel uitgenodigd wanneer het scherm van je telefoon aangaat.

Back