De iPod is dood. Lang leve ... ?

Zelf speel ik muziek over het algemeen af met m’n laptop. Daar gebruik ik YT (radio shows) en Spotify (losse nummers) voor. Mn telefoon gebruik ik veel al in de ochtend als ik wat liedjes mee zing. Dat gaat over de speaker. En wanneer ik vlieg. Samen met een headphone luister ik naar Spotify.

Ik luister heel veel, en stream niks.
Eerst met een iPod van 120 of 160GB.
De laatste jaren gebruikte ik mijn iPhone SE (eerste generatie) met 132GB opslag, vooral muziek.
Foobar2000 is een handige app om muziekbestanden af te spelen, want iTunes/Appe Music maakte er een zootje van.
Maar ik zoek nog een app met goeie index (bibliotheek) functie zoals Apple Music of Foobar, maar waarmee je ook muziekbestanden van de iPhone kan wissen zonder die steeds op de computer aan te sluiten. Tips welkom!

Wat ook helpt, bij mij althans, is alle notificaties af zetten. Dan word je minder snel uitgenodigd wanneer het scherm van je telefoon aangaat.

Dat klopt wat je zegt. Ik heb van mijn smartphone met apps ook een 'dumbphone' gemaakt. Dan zet je alle afleiding uit en dat bevalt goed.

@bombario waarom wil je apart device om muziek af te spelen?

Als gezegd vooral omdat ik anders vaak automatisch naar mijn telefoon grijp. En dan social media aanzet, of nieuwtjes op zoek die me niet eens interesseren. Het liefst lees ik een boek met een prettig muziekje op de achtergrond, zonder extra prikkels. Godzijdank heb ik nooit TikTok op mijn telefoon gezet 😅

Ik reis voor mijn werk trouwens veel met de trein, en dan zie je vaak de hele coupé glazig naar zijn schermpje kijken. Wens je iemand goedemorgen, dan kijkt hij of zij je haast verschrikt aan. En raak je per ongeluk toch aan de praat, dan is dat bijna altijd gezellig. Dus ook daarom.

Laatst gewijzigd:
Ik heb nog steeds mijn iPod classic, met al mijn CD's erop, alleen mijn aankopen van de laatste anderhalf jaar moeten er nog op (deed het tot dusver via iTunes op een Mac uit 2003, weet eigenlijk niet of dat nog kan). Streamen doe ik niet aan - milieu onvriendelijk.

Mijn 160 GB iPod Classic begaf het onlangs na vele jaren trouwe dienst. Nu heb ik een grote microSD kaart in mijn telefoon waar ik mijn uitgebreide muziekcollectie met MP3 en FLAC bestanden op kwijt kan. Een muziekspeler app op mijn telefoon heeft de taak van mijn iPod overgenomen.

Door de uitvinding van de playlist is het album-denken wel minder geworden. Ze zijn er nog wel, maar menig artiest pusht nu vooral losse nummers/hits (om in playlists terecht te komen) i.p.v. de muzikale reizen van het traditionele album.

Ik had in de jaren 90 onderstaande Aiwa PX 547 walkman, was net iets groter dan het cassettebandje dat er in ging, ik was echt trots op dat ding, daarna nooit meer zoiets gehad of gewild. Discman vond ik ook echt stom.

Bekijk bijlage 3862613
Ik had ook een Aiwa, met radio en cassette recorder en klein microfoontje, veel plezier van gehad begin jaren 90. Daarna een sjieke 80 GB iPod, ook jaaaren gebruikt. Batterij laadt niet echt meer op. Tegenwoordig zit ik niet zoveel meer in het OV, een enkele Spotify in de trein.

Ik heb mn Ipod nog in gebruik,

Handig op reis, je hoeft de telefoon batterij niet te gebruiken om een muziekie te luisteren.

Ik zet de downloads van Bandcamp er op, helemaal leuk! 🤗

Ik reis voor mijn werk trouwens veel met de trein, en dan zie je vaak de hele coupé glazig naar zijn schermpje kijken. Wens je iemand goedemorgen, dan kijkt hij of zij je haast verschrikt aan. En raak je per ongeluk toch aan de praat, dan is dat bijna altijd gezellig. Dus ook daarom.
Dat was vroeger gelukkig wel anders
1750315057144.jpeg

Door de uitvinding van de playlist is het album-denken wel minder geworden. Ze zijn er nog wel, maar menig artiest pusht nu vooral losse nummers/hits (om in playlists terecht te komen) i.p.v. de muzikale reizen van het traditionele album.
Vond ik destijds (met de komst van de mp3 speler) een voordeel. Eindelijk gewoon alles wat ik vet vond dwars door elkaar.

Spice girls, cradle of filth, nine inch nails, en DJ Buzzfuzz dwars door elkaar. Ik hou nog steeds van extreme contrasten dwars door elkaar (ongeacht hoe de artiesen het zelf voor zich gezien hadden :D...wat weten die nou helemaal van wat ik fijn vind :)).

Dat "album denken" werd dus inderdaad veel minder (alhoewel sommige albums lekker bleven om op zn tijd gewoon in zn geheel af te luisteren, maar dat kon ook nog gewoon).

Ik ben door de MP3 collectie en Spotify gaandeweg ook steeds minder albums integraal gaan draaien en in plaats daarvan losse nummers, al dan niet in een semi-random (algoritme) playlist. Daarom vind ik het nu ook leuk om weer een platenspeler te hebben en vinyl te kopen. Dan loop ik regelmatig door de collectie heen en zoek ik een plaat uit die ik dan helemaal draai (of op zijn minst 1 kant). Is toch een andere manier van luisteren. Overigens vind ik het 1 niet per se slechter dan het ander, ik doe het allebei.

Ik heb zelf nog een iPod Touch en had hiervoor nog een aantal iPod Touchs gehad. Ik vind het mooi medium.

Ik sluit hem vaak aan op mijn stereotoren via usb en draai daar Apple Music op.. Dat vind ik erg ideaal.

Heerlijk zitten in een stiltecoupe en dan een muziekje luisteren. Als ik reis voor voetbal doe ik dat altijd wel.

Maar ik zit niet hele tijd op het scherm te turen. Om muziek te skippen gebruik ik mijn Earpods of Apple Watch voor.

Laatst gewijzigd:
Ik was begin van deze eeuw met vrienden gaan MTBen in de Ardennen. Eén van die gasten trok s'avonds bij het kampvuur een ipod tevoorschijn. Dat was toen net nieuw. Ik weet nog dat ik dacht 'wat een onzinnig ding, wat heb je eraan als je altijd al je muziek bij je hebt'. Ik denk dat ik daarna aardig ben opgeklommen in de lijst van grootverbruikers.;-)

Ik gebruik nog steeds soulseek , heb een cd speler in de auto en brand dan een album naar cd, luister het een week of wat en als ik het heel tof vindt koop of bestel ik de elpee ervan. Daarnaast ook spotify op mijn telefoon maar Spotify audio is toch wel iets anders dan van een cd of nieuwe elpee

Gebruik al jaren de M11 van Fiio, zit op twee kaartjes een tb aan (voor mij) relevante muziek in, meeste flac & wav, nog wat MQA. Ding speelt echt alles af en zou evt ook streaming kunnen doen (maar dan wordt t gewoon een zware telefoon). Staat thuis als dac aan de stereo. Onderweg met nette inears die er destijds met korting bijkonden neem ik hem vooral mee als ik lang op pad moet. Precies vanwege wat @bombario zegt; telefoon leidt af en (streaming) kwaliteit is crap. Nadeel is dat hij onder hele oude Android (7 geloof ik) draait, die niet meer update en dus ook onveilig is, dus aan de wifi gaat-ie niet meer.

Ik zie dat van die telefoon als afleiding niet zo, want ik neem aan dat je die dan evengoed bij je hebt. 't Is toch muziek kiezen, aanzetten en in de zak? Telefoon desnoods op Do Not Disturb zetten als je geen notificaties of telefoontjes wil.

Ik had altijd ruzie met iPod vanwege iTunes en sync gedoe. Ik geloof zelfs dat de iPod meer geheugen dan mn PC had 😁
Los daarvan vond ik het geweldig. Daarna een MP3 player zonder Apple gezeik. Daarna smartphone.
Daarvoor Minidisc en daarvoor Walkmans. Discman nooit gehad.
Ik heb al jaren een SD van 128 GB op mijn telefoon. De SD is vooral voor mijn eigen WAVs en Tidal voor streaming.
Voor onderweg heb ik nu wireless in ears met noise cancellation. In het ov leek mij dat meer zin hebben dan een audiofiele dac / dap.

Back