De iPod is dood. Lang leve ... ?

Telefoon is geen stoorzender hier. Mensen bellen me nooit want ik heb m enkel op tril staan en neem nooit op en bel zelf nooit. En dat al zeker 20 jaar. Meldingen staan op enkel banner en zeker altijd stil. Geen facebook messenger. En de baas zijn whatsapp groep ivm het werk heb ik me al jaren afgemeld. Ik word er nt voor betaald namelijk dus laat-me-met-rust-ik-ben-autist :werkt heerlijk

Voor onderweg heb ik nu wireless in ears met noise cancellation. In het ov leek mij dat meer zin hebben dan een audiofiele dac / dap.

Tenzij je ze ook nog eens combineert met een dap :-) Gebruik die M11 vooral voor langere trips in de trein en het vliegtuig.

Ik zie dat van die telefoon als afleiding niet zo, want ik neem aan dat je die dan evengoed bij je hebt.

Niet in het vliegtuig :-). En ik ben niet zo van die alles-een-beetje-kunnende telefoons, zeker nu er standaard geen audio-uit op zit of er een geheugenkaartje meer in past. Vind de geluidskwaliteit ook k*t, maar dat heeft ook met de streamers te maken.

Ah, ik heb zowel lokaal muziek op mijn telefoon als dat ik stream, dus ook in het vliegtuig kan ik hem gebruiken. Verder heb ik draadloze Airpod Pro 2s (incl noise cancelling), die ook meteen connecten als je ze in je oor duwt dus dat werkt ook allemaal wel lekker. SD kaartje in de iPhone zou wel handig zijn soms, maar je kunt niet alles hebben.

Nou hoor ik een aantal mensen zeggen dat streaming niet zulke goede kwaliteit kent vergeleken met de speciale mo3 spelers en cd’s. Word hier Spotify mee bedoelt? En zo ja, zit er echt zo veel verschil tussen? En… hoe kan ik dit uittesten met alleen m’n laptop en koptelefoon? Ik heb geen toegang tot cd’s of iets.

Spotify heeft muziek in OGG vorbis gecodeerd. Het gratis abonnement klinkt, ondanks dat het tussen de 96 en 160 kbs zit, toch best fris. Veel beter dan een 128 kbs MPs bv. Ik heb testen gedaan door zelf in mijn CD's in OGG vorbis te coderen en ik dacht dat als ik rond de 128kbs coverteerde er echt heel minimaal verschil was met een 320kbs MP3. Ik moest echt mijn best doen tenminste.. terwijl je met 128kbs MP3's toch echt wel hoort dat het hoog minder mooi is.

Spotify Premium zit wel op 320kbs.. en zou nog beter moeten klinken dan MP3's op 320kbs.

Zelf heb ik Deezer en daar stream je met een onbetaald abonnement lagere kwaliteit MP3's. Je het het dan ook wel 'n beetje. Betaald abonnement is 320kbs MP's. Of Flac als deze file aanwezig is. Je kunt dat niet in spotify zien, wel hoogste kwaliteit selecteren. Zelf stream ik Deezer in mijn DJ programma op locatie via mijn telefoon die dan hotspot is. Zelf heb ik weleens het idee dat sommige tracks wat langer laden. Een FLAC bestand is ongeveer 5 x zo groot als een MP3 in 320kbs.. maar het zou ook een tijdelijk overbezet netwerk kunnen zijn.. :D

Laatst gewijzigd:
Oh.. wat betreft muziek lokaal afspelen. Mijn laatste MP3 speler was een iRiver H320. Ergens begin 2005 gekocht ofzo.. 20gb en kon ook audioopnames maken. Gebruikt tot de telefoon zijn intrede deed. Streamen via de Deezer app of locale bestanden via Musicolet. Na vele appjes getest te hebben vond ik deze het best werken.. playlist aanmaken, vlug wijzigen tijdens het afspelen.. goed file management.. Prima appje.
55-150-033-11.jpg

Ben ongeveer in 1997 begonnen met verzamelen van mp3 en dat is gegroeid naar tegenwoordig iets van 100.000 stuks (en ja, allemaal beluisterd - een groot deel via nieuwsgroepen en internet en maar ook van het rippen van m’n CD verzameling . In het begin een mp3 speler van wel 512mB naar later een iPod touch van 256Gb (deze kunnen, gek genoeg, niet zo goed tegen water).

Het beluisteren doe ik nu op een iPhone (het er op zetten via iTunes gaat wel, maar nog geen betere manier gevonden).

Nu we het er toch over hebben, wie heeft een tip voor een goede mp3-speler die werkt op een verwisselbare, ouderwetse batterij of batterijen? Heb nu een Intenso die het doet op een AAA-batterijtje, maar de geluidskwaliteit is erg matig.

Nou hoor ik een aantal mensen zeggen dat streaming niet zulke goede kwaliteit kent vergeleken met de speciale mo3 spelers en cd’s. Zit er echt zo veel verschil tussen?

Mwaah, het is ook wel een beetje nerdy geneuzel (vind ik). Als je goed luistert hoor je wel verschil. Maar dat is dan ook afhankelijk van je versterker, speakers of koptelefoon. Het is denk ik ook een beetje psychisch. Zoon zat gisteren de kwaliteit van de matige MP3 af te kraken. Dat bleek een flac-bestand te zijn 😊 De plek waar je luistert speelt natuurlijk ook mee.

Wat betreft muziek op de telefoon: ik heb een dure bedrade koptelefoon gekocht. En mijn budget Samsusng-telefoon heeft geen koptelefooningang 🙄 Het verschil met mijn Bose bluetoothkoptelefoon is wel groot. Dat was ook een afweging bij de aanschaf, dit of een nieuwe telefoon (terwijl deze het prima doet).

Als ik de audionderds mag geloven is een bedrade koptelefoon ook beter dan via bluetooth, toch ChatGPT? Check:
  • Bedraad: meer bits, vaak hogere geluidskwaliteit.
  • Bluetooth: handig en draadloos, maar vaak wat minder gedetailleerd geluid.
Er zijn wel uitzonderingen. Sommige bluetooth-koptelefoons gebruiken betere codecs zoals aptX HD of LDAC. Die kunnen bijna hetzelfde presteren als bedraad, maar vereisen wel dat zowel de koptelefoon als het apparaat die ondersteunen.

Mwaah, het is ook wel een beetje nerdy geneuzel (vind ik). Als je goed luistert hoor je wel verschil. Maar dat is dan ook afhankelijk van je versterker, speakers of koptelefoon. Het is denk ik ook een beetje psychisch. Zoon zat gisteren de kwaliteit van de matige MP3 af te kraken. Dat bleek een flac-bestand te zijn 😊 De plek waar je luistert speelt natuurlijk ook mee.

Wat betreft muziek op de telefoon: ik heb een dure bedrade koptelefoon gekocht. En mijn budget Samsusng-telefoon heeft geen koptelefooningang 🙄 Het verschil met mijn Bose bluetoothkoptelefoon is wel groot. Dat was ook een afweging bij de aanschaf, dit of een nieuwe telefoon (terwijl deze het prima doet).

Als ik de audionderds mag geloven is een bedrade koptelefoon ook beter dan via bluetooth, toch ChatGPT? Check:
  • Bedraad: meer bits, vaak hogere geluidskwaliteit.
  • Bluetooth: handig en draadloos, maar vaak wat minder gedetailleerd geluid.
Er zijn wel uitzonderingen. Sommige bluetooth-koptelefoons gebruiken betere codecs zoals aptX HD of LDAC. Die kunnen bijna hetzelfde presteren als bedraad, maar vereisen wel dat zowel de koptelefoon als het apparaat die ondersteunen.
er is natuurlijk veel meer dan bedraad en Bluetooth wat kwaliteit bepaalt. De iPhone oortjes die voorheen bij iPhone zaten of AirPods Pro 2 dan winnen de AirPods toch echt makkelijk. Maar heb ook studio koptelefoon van audeze en die is bedraad die klinkt dan weer beter maar is ook bijna 10 keer de prijs van AirPods. Geen eerlijke vergelijking dus.

Ik zou zeker voor gebruik onderweg liever Bluetooth dan bedraad willen. En voor goede kwaliteit gewoon wat meer uitgeven.

Ik vind de kwaliteit van Spotify Premium prima, zeker voor onderweg of in de achtergrond. En de draadloze Airpods Pro 2 klinken beter dan menige bedrade oortjes die ik hiervoor had. Wel opletten dat je de juiste rubbertjes erop hebt om af te sluiten zodat je goede bas hebt en de noise cancelling goed werkt

Telefoon is geen stoorzender hier. Mensen bellen me nooit want ik heb m enkel op tril staan en neem nooit op en bel zelf nooit. En dat al zeker 20 jaar. Meldingen staan op enkel banner en zeker altijd stil. Geen facebook messenger. En de baas zijn whatsapp groep ivm het werk heb ik me al jaren afgemeld. Ik word er nt voor betaald namelijk dus laat-me-met-rust-ik-ben-autist :werkt heerlijk
Telefoneren vind ik ook iets gruwelijks. Heb op het werk een grote mok waarop staat "Mij niet Bellen". Of ik even die of die terug wil bellen... We hebben een LAN Messenger en je hebt mn email. Stuur me maar wat zodat ik er op mijn tijd naar kan kijken en over kan denken en je hoort terug. Als het dringend is, ja natuurlijk dan bel maar, begrijp ik. Maar 99 van de 100 keer is dat gewoon niet het geval.

Laatst gewijzigd:
Ik vind de kwaliteit van Spotify Premium prima, zeker voor onderweg of in de achtergrond. En de draadloze Airpods Pro 2 klinken beter dan menige bedrade oortjes die ik hiervoor had. Wel opletten dat je de juiste rubbertjes erop hebt om af te sluiten zodat je goede bas hebt en de noise cancelling goed werkt
Same here. Gewoon in settings 'Media Quality' op 'Very High' zetten voor zowel mobiel netwerk als wifi gebruik. Prima. En heb zojuist ook de Airpods Pro 2. Heerlijk. Daarvoor had ik de 1ste versie. Die heb ik een goede vijf jaar gehad, maar hadden helaas na de eerste twee jaar al de issue met de noise canceling waardoor ze random gingen ruisen en kraken. In het laatste half jaar is dat ondragelijk verergered tot het punt dat ik de noise canceling gewoon niet meer kon gebruiken.

Dus uiteindelijk de APP2 gekocht. Jammer, want afgezien van die gruwelijke issue is de bouwkwaliteit wel dusdanig goed dat die krengen echt jaaaren meegaan.

Apple Music heeft Spatial Audio en de integratie tussen iPhone, Airpods en Apple watch vind ik fijn.

Zelf heb ik Airpods 4 met Noise Cancelling en ik ben er tevreden mee, al zit ie soms in mijn linker oor wat losser naar mijn idee.
Ik had getwijfeld om Airpods Pro 2 te halen, maar bang dat die rubbers snel vies worden en dat ik door de rubbers ontstoken oren krijg

al zit ie soms in mijn linker oor wat losser naar mijn idee.
Ja dat heb ik ook. Maar dat heb ik met bijna al dit soort apparaten omdat mijn oren niet symmetrisch zijn aan elkaar. Terwijl deze oordopjes dat wel zijn. Voor mijn rechter oor past de vorm heel goed en voor links altijd net iets minder. Ze blijven wel gewoon goed zitten. Met lopen en zo. Ben ik allerlei schoonmaak met buk werk of HITT training aan het doen, dan moet ik de linker wel vaker weer wat vast zetten. Dat wel. En af en toe eens het 'stammetje' naar voor en achter bewegen geeft weer een betere fit.

Ja dat heb ik ook. Maar dat heb ik met bijna al dit soort apparaten omdat mijn oren niet symmetrisch zijn aan elkaar. Terwijl deze oordopjes dat wel zijn. Voor mijn rechter oor past de vorm heel goed en voor links altijd net iets minder. Ze blijven wel gewoon goed zitten. Met lopen en zo. Ben ik allerlei schoonmaak met buk werk of HITT training aan het doen, dan moet ik de linker wel vaker weer wat vast zetten. Dat wel. En af en toe eens het 'stammetje' naar voor en achter bewegen geeft weer een betere fit.
Ik heb andere dopjes gekocht met schuimrubber. Die blijven beter zitten. Die knijp je namelijk beetje in en doe je in je oren en dan zetten ze daar weer wat uit.

Voor wie een eigentijdse en een beetje nerdy opvolger van de iPod zoekt is dit open source hardware project misschien een heel interessante. Er is vást iemand hier op het forum die zo'n speler van CV of MIDI inputs kan voorzien.
De productpagina van dit succesvol afgeronde crowdfunding project (ze zijn al in productie): Tangara

Voor wie een eigentijdse en een beetje nerdy opvolger van de iPod zoekt is dit open source hardware project misschien een heel interessante. Er is vást iemand hier op het forum die zo'n speler van CV of MIDI inputs kan voorzien.
De productpagina van dit succesvol afgeronde crowdfunding project (ze zijn al in productie): Tangara

Ziet er op zich goed uit, maar is (nog) steeds in ontwikkeling.

Ik vind ‘m eigenlijk nogal prijzig voor de basis versie (16Mb) en ik van wat ik zo lees zijn de reacties nogal gemixed.
ik heb het even overwogen, maar ik heb niet zo’n behoefte om als beta-tester te fungeren.

Telefoon + 440GB SD-kaartje waarop heel mijn CD-collectie in mp3-formaat staat. (thuis is dat FLAC) + AIMP of VLC (Android)
> Ik heb geen nood aan een apparaat waar MINDER muziek op past.

Telefoon + 440GB SD-kaartje waarop heel mijn CD-collectie in mp3-formaat staat. (thuis is dat FLAC) + AIMP of VLC (Android)
> Ik heb geen nood aan een apparaat waar MINDER muziek op past.
Helemaal mee eens. Niks zo handig als een telefoon met touchscreen, je lievelingsplayer als app (hier is het pulsar trouwens) en een SD kaart van 512GB ooit bij Bol in de solden gekocht voor 29eur, voor minder ga ik niet meer :)
1750480276698.png

Back