Welke keyboardversterker?

Henricus

Ingeburgerd
Wie kan zijn/haar keyboardversterker op grond van eigen ervaring aanbevelen?

Ik ben al tijden op zoek naar een geschikte keyboardversterker die de full-range van een Nord Stage plus Hammond en synths aankan. Een krachtige versterker die mooi diep en helder klinkt en niet samengeperst en blikkerig zoals vele Korgs of Behringers. Dit soort amps worden weliswaar in talloze promoteksten aangeprezen, maar hebben voor de ware pianist en keyboardman niet zoveel om het lijf.

Ik zou graag alle opties willen testen, maar dat is onbegonnen werk. Vandaag mijn vraag: wie kan mij helpen een goede keuze te maken? Hoor het graag.

Ligt er een beetje aan welke Roland of Behringer je neemt natuurlijk. Full range impliceert vanaf laag, dus zal je van de modellen met kleine speakers niet echt gelukkig worden. Daarnaast gaan grotere keyboard combo amps wel hard, maar eigenlijk klinken ze allemaal nogal 'boxy' (wat natuurlijk klopt, geluid komt van 1 punt).
De beste amp waarmee ik gespeeld heb is een Traynor K4, duur stukje speelgoed met switchbare buizen/transistor pre-amp en semi-stereo. Rhodes en Hammond gaan daar fijn op, maar zelfs daarop klinken piano's nog steeds wat onnatuurlijk en had ik bij synths het gevoel dat de eq niet helemaal vlak is wat sound design redelijk lastig maakt.
Gebruik voor thuis een setje actieve monitorspeakers. Minder bas, maar wel lekker accuraat.

Het is alweer een tijd geleden, maar ik heb jarenlang een QSC full range active speaker als keyboard versterker in mijn band gebruikt omdat ik geen keyboardversterkers zag die opgewassen leken tegen Hammond clone + piano + synth versus drums/bas/gitaren/zang. Niet goedkoop, maar ik heb er nooit spijt van gehad. Zie dat ze nog steeds worden gemaakt, in hernieuwde vorm QSC K 10.2

Ik zit er ook niet meer zo in de laatste jaren, maar een aantal jaar geleden was de algemene consensus wel dat goede actieve monitor speakers qua klank beter waren dan de toen verkrijgbare “keyboard versterkers”. Die zou je alleen moeten willen kopen als je die specifieke features wilt hebben (1 speaker met meerdere inputs en mixer bijvoorbeeld).
Ik gebruikte zelf ook altijd een QSC k10 met een goede mixer, maar er zijn ook andere goede alternatieven tegenwoordig.

De laatste jaren speelde ik live altijd in ear en als ik één ding in mijn leven opnieuw mocht doen was het direct vanaf dag 1 met in ears spelen. Zo veel fijner en dan had ik nu denk ik geen tinnitus gehad. Dus dat is, afhankelijk van je doel, misschien ook nog een optie?

Dank voor de uitgebreide reacties en de bruikbare info. Ik ga ermee aan de slag en zal zien wat een keuze voor actieve speakers oplevert. De QSC K10 lijkt een goede optie.

Hola.

Ik heb een behringer europa 2000 watt.
Je zou er wel voor extra een bass woofer bij hebben.
Je blaast wel elke zaal op.
Zit ook een equalizer op.

Groeten van andreos.

Hoi Andreos,

Welke versterker bedoel je precies? Ik kan geen versterker van Behringer vinden die Europe heet. Of bedoel je de europower ep2000? Want dat is een power amp en niet echt keyboard amp per se en daardoor denk ik niet echt wat de TS zoekt. Ben benieuwd wat jij gebruikt!

Alvast bedankt.

Want dat is een power amp en niet echt keyboard amp per se en daardoor denk ik niet echt wat de TS zoekt.
Volgens mij is dat een PA speaker, net zoals de hier genoemde QSC.
An sich is dat prima voor fullrange geluid, maar de TS heeft nog niet aangegeven of het voor thuis of het podium moet zijn dus misschien valt daar nog wat te verduidelijken. Want zo'n QSC van 2000W wil je de buren niet aan doen ;)

Hoi Andreos,

Welke versterker bedoel je precies? Ik kan geen versterker van Behringer vinden die Europe heet. Of bedoel je de europower ep2000? Want dat is een power amp en niet echt keyboard amp per se en daardoor denk ik niet echt wat de TS zoekt. Ben benieuwd wat jij gebruikt!

Alvast bedankt.
je hebt gelijk Europower 2000!

groeten van andreos :)

An sich is dat prima voor fullrange geluid, maar de TS heeft nog niet aangegeven of het voor thuis of het podium moet zijn dus misschien valt daar nog wat te verduidelijken. Want zo'n QSC van 2000W wil je de buren niet aan doen ;)
Hola,

Dat is een voordeel ik heb geen buren:D
groeten van andreos:)

Ik snap nog steeds niet welke speaker van behringer bedoeld wordt. Ik zie alleen deze versterker.

Ik nam aan dat de TS voor live bedoelde. Thuis heeft dit geen zin idd.

Ik heb een Roland kc500 en die gaat van 23 Hz tot 16000 Hz met een maximale dip van + - 7 dB. In mijn studio.

Ik heb een Roland kc500 en die gaat van 23 Hz tot 16000 Hz met een maximale dip van + - 7 dB. In mijn studio.

Ja klinkt die goed? Ik heb er zelf nog nooit één gehoord, maar op het “keyboard corner forum” maakte men altijd de grap; “the only thing I would run thru a KC amp is a chainsaw”. Maar misschien was dat ook wel met betrekking tot oudere versies ofzo.

Ben wel benieuwd waarom je in de studio een Roland amp hebt en niet gewoon monitors.

TS heeft nog niet aangegeven of het voor thuis of het podium moet zijn
Dit maakt nogal wat uit. Is het voor thuis op beschaafd volume, dan zou ik zeker voor (actieve) stereo monitoren gaan.

Ooit een keer voor de grap deze link op het forum geplaatst

Discussie 'DRe - Ghost station Nord-bahnhof'
DRe - Ghost station Nord-bahnhof lees de tekst . 2x kc500

Hier de TS nog even: thuis is alles in orde met Surround B&W speakers. Alles mooi stereo en full range. Maar het ging mij om het podiumgeluid voor kleine(re) gigs.
Het alternatief voor de actieve speaker-setup lijkt een stereo-combinatie te zijn. Twee (koffer)amps van behoorlijke kwaliteit. Roland komt niet in aanmerking voor mij.

Goed dat je hier nog even op terug komt. Als het gaat om kleine gigs waar je met een PA speelt en je de monitor alleen nodig hebt voor jezelf heb je sowieso aan één genoeg. Als je hem ook wilt gebruiken zodat je publiek je hoort hangt het nogal van meningen en wellicht andere parameters af. Ikzelf ga voor dat soort gigs gewoon mono met 1 K10. Maar dat zijn dan wel simpele piano/rhodes achtinge gigs. Geen massive synths enzo.

Podium amps kan ik helaas geen tips geven. Wat ik wel vaak bij liveshow zie is dat de keyboards, al dan niet via een submixertje bij de toetsenist, direct naar de PA gaan.

Back