Welke keyboardversterker?

Klopt meestal is dat de manier. Maar dan zijn er nog tal van manieren om jezelf en de rest van de band te horen.

Daarom is die k10 wel erg fijn met zijn meerdere ingangen en doorlus mogelijkheden. Zo deed ik het jaren geleden voordat ik in-ear ging (nog even een extra promotie voor in ear, kijk hier serieus naar als je in een harder bandje speet!)

Kleine jazz achtige gigs zonder PA:
Piano/synth —> (mixer wanneer meerdere synths) —> K10 als amp en monitor op paal achter me

Kleine gigs met kleine PA / zangversterker:
Piano/synth —> (mixer wanneer meerdere synths) —> K10 (in A) als amp en monitor —> out A naar PA

Grotere gigs met PA met geen of te weinig monitors:
Piano/synth —> (mixer wanneer meerdere synths) —> K10 (in A) als amp en monitor —> out A naar PA
—> In B van K10 als monitor line voor de rest van de band (deze lijn wil je niet weer op je mixer, want dan creëer je een feedback loop)

Op deze manier ben je redelijk flexibel. Zeker als je op plekken speelt waar het niet goed geregeld is, is het dan lekker om zo’n speaker in de kofferbak te hebben liggen.

In-ear heeft veel voordelen. Ook met goedkopere dopjes klinkt het al snel beter dan een keyboardversterker. Omgevingsgeluid wordt gedempt, dus je hoeft voor jezelf ook niet zo hard te staan. Gebruik je een clicktrack, dan weet je zeker dat alleen jij die hoort en de mensen vooraan in het publiek niet.

Als het even kan, gebruik ik in-ear en blijft mijn keyboardversterker thuis. Scheelt ook weer sjouwen en ruimte op het podium.

Eens! Ook mbt die “goedkopere dopjes”. Zorg wel dat je echte in ear dopjes hebt die de omgeving inderdaad af sluiten. Heb ook wel eens mensen met Apple dopjes zien staan. Dan moet je die dopjes weer zo hard zetten dat ze alsnog je oren kapot maken. Ik ben zelf begonnen met de Shure SE215 pro en die zijn eigenlijk al heel goed en zoals synthesist zegt, beter dan een versterker.

Klopt meestal is dat de manier. Maar dan zijn er nog tal van manieren om jezelf en de rest van de band te horen.

Daarom is die k10 wel erg fijn met zijn meerdere ingangen en doorlus mogelijkheden. Zo deed ik het jaren geleden voordat ik in-ear ging (nog even een extra promotie voor in ear, kijk hier serieus naar als je in een harder bandje speet!)

Kleine jazz achtige gigs zonder PA:
Piano/synth —> (mixer wanneer meerdere synths) —> K10 als amp en monitor op paal achter me

Kleine gigs met kleine PA / zangversterker:

Grotere gigs met PA met geen of te weinig monitors:
—> In B van K10 als monitor line voor de rest van de band (deze lijn wil je niet weer op je mixer, want dan creëer je een feedback loop)

Op deze manier ben je redelijk flexibel. Zeker als je op plekken speelt waar het niet goed geregeld is, is het dan lekker om zo’n speaker in de kofferbak te hebben liggen.
Dit is ook de setup die ik hanteer. Goeie PA speaker en afhankelijk van de grootte en andere instrumenten wordt die gebruikt als monitor/DI of als versterker.

Nog wat extra opmerkingen:
-Ik ben zelf meer van mono dan stereo. Piano’s klinken door studio monitors of headphones 100x beter in stereo, maar dat effect is vrijwel weg in live situaties (door het ander soort amp en omdat publiek overal staat). Voor synths, electrische piano’s en zelfs Hammonds met Leslie maakt stereo het niet perse beter.
-Als je de speaker als DI gebruikt om door te lussen naar de PA, dan kan je het beste een speaker nemen waar het “uit volume” niet afhankelijk is van de volumeknop. Als je je monitor harder zet komt het geluid ook ineens harder aan bij de PA.
-Die QSC speakers zijn inderdaad goed. Tegenwoordig zijn ook de goedkopere modellen van Electro Voice, Yamaha etc erg goed. Vaak zijn de duurdere modellen van die merken wat beter qua materialen (krasbestendig en steviger) en outputvolume. Maar de high end modellen zijn vaak weer zwaarder.
-Als je de speaker als amp gebruikt, let er dan op dat een 10 inch speaker misschien net zo hard kan (zie SPL waarde), maar dat het geluid verder de zaal in lijkt te komen bij een grotere 12 inch speaker.

Wederom dank. Speel echter niet met een PA. De K10 is wel (zeer) krachtig, maar ook nogal prijzig. We komen er desondanks wel uit.

Back