Subgenres

jando

schelpdier
Ik kwam deze compilatie tegen van 120 subgenres van EDM (Electronic Dance Music) met voorbeelden. Nu is EDM wellicht een wat verwarrende term, omdat het rond 2010 is gepushed door de muziekindustrie in de VS en nu ook wel wordt gebruikt als term voor in your face uitbundige electronische muziek op grote massale events ('big room house', skrillex achtige muziek ofzo.)

Maar hoe dan ook vond ik dit wel een toffe compilatie.

Wat missende genres die in mij opkwamen:

Miami Bass, Jungle, Detroit Techno, Chicago House, Reggaeton, Dancehall, Digital Cumbia, Future Dub, Electro Trash, Digital Hardcore, EBM,Tekno, Bubbling, Witch House

Wat mist er nog meer? Of heb je sowieso niet zoveel met subgenres?

Laatst gewijzigd:
Vroeger had je alleen hardcore, en mellow toch?
😂 (Geintje)

ik ben wel ergens eind jaren 90 opgehouden met bijhouden wat voor genre er gehangen word aan 'edm'.

Soms snap ik de neiging voor een nieuw label wel, want trance was wel echt wat anders dan happy hardcore, rave, of techno vond ik.

Maar voor het maken van genre-based lijstjes is het niet heel praktisch.

Op mn mp3 speler beperk ik in elk geval de hoeveelheid genres tot iets wat ik zelf bij elkaar vind passen en door elkaar wil horen...

En zo kan bijvoorbeeld melodic techno, uplifting trance, clubhouse en psytrance in mijn lijstjes allemaal het simpele label "trance" krijgen - en interreseert het me heel weinig wat die genres van elkaar onderscheid zolang ik het bij elkaar vind passen.

De subgenres in de video:

0:20 Acid House0:30 Ambient0:40 Baltimore Club0:50 Bass House1:00 Big Beat1:10 Big Room House1:20 Brazilian Bass1:30 Breakbeat Hardcore1:40 Breakcore1:50 Brostep2:00 Bubblegum Bass2:10 Chill-out2:20 Chillstep2:30 Chill Trap2:40 Chillwave2:50 Chiptune3:00 Classic Synth-Pop3:10 Complextro3:20 Crossbreed Hardcore3:30 Dark Ambient3:40 Darkstep3:50 Deathstep4:00 Deep House4:10 Disco House4:20 Doomcore4:30 Downtempo4:40 Drill 'N' Bass4:50 Drum & Bass5:10 Dubstep5:20 Dubstyle5:30 Dub Techno5:40 Electro5:50 Electro House6:00 Electronica6:10 Electro Swing6:20 Euphoric Hardstyle6:30 Eurobeat6:40 Eurodance6:50 Extratone7:00 Fidget House7:10 Frenchcore7:20 French House7:30 Funky Breaks7:40 Funky House7:50 Future Bass8:00 Future Bounce8:10 Future Funk8:20 Future Garage8:30 Future House8:40 Ghetto House8:50 Glitch Hop9:00 Happy Hardcore/UK Hardcore9:10 Hard Bass9:20 Hard Bounce9:30 Hardcore9:40 Hard House9:50 Hardpsy10:00 Hardstyle10:10 Hard Trance10:20 Hard Trap10:30 Hardvapor10:40 Hip House10:50 IDM (Intelligent Dance Music)11:00 Industrial Hardcore11:10 Jackin' House11:20 Japanoise11:30 Jersey Club11:40 Jumpstyle11:50 Jungle Terror12:00 Kawaii Bass12:10 Kwaito12:20 Lento Violento12:30 Liquid Drum & Bass12:40 Lo-Fi12:50 Mákina13:00 Melbourne Bounce13:10 Melodic Dubstep13:20 Melodic Trap13:30 Microhouse13:40 Midtempo Bass13:50 Minimal Techno14:00 Moombahcore14:10 Moombahton14:00 Neurofunk14:30 Neurohop14:40 New Age14:50 New Beat15:00 New Wave15:10 Nu Disco15:20 Outsider House15:30 Progressive House (Classic)15:40 Progressive House (Mainstream)15:50 Progressive Trance16:00 Psytrance16:10 Rawstyle16:20 Reggaestep16:30 Riddim16:40 Speedcore16:50 Speed Garage17:00 Suomisaundi17:10 Synthpop17:20 Synthwave/Retrowave17:30 Tech House17:40 Techno17:50 Techstep18:00 Tech Trance18:10 Tekstyle18:20 Terrorcore18:30 Trance18:40 Trap18:50 Trip Hop19:00 Tropical House19:10 UK Bass19:20 UK Garage19:30 Uplifting Trance19:40 Uptempo Hardcore19:50 Vaporwave20:00 Vomitstep20:10 Wubstep

Ik onderken maar 3 genres. "Goed", "slecht" en "meh". De rest vind ik vooral hokjesgeest onzin die creativiteit beperkt. Krijg je net als bij psytrance van die muziek die allemaal hetzelfde klinkt en waar je in een mix niet eens meer kunt horen wanneer een nummer is afgelopen en het volgende is begonnen omdat ze allemaal exact dezelfde sounds en patroontjes gebruiken. Saai.

Ik onderken maar 3 genres. "Goed", "slecht" en "meh". De rest vind ik vooral hokjesgeest onzin die creativiteit beperkt. Krijg je net als bij psytrance van die muziek die allemaal hetzelfde klinkt en waar je in een mix niet eens meer kunt horen wanneer een nummer is afgelopen en het volgende is begonnen omdat ze allemaal exact dezelfde sounds en patroontjes gebruiken. Saai.
Ik vind de termen wel leuk, en het helpt wel bij het zoeken naar bepaalde muziek voor een bepaalde stemming, of het ontdekken van nieuwe muziek. Ja het kan creativiteit beperken als je teveel binnen het hokje probeert te blijven en het te dogmatisch wordt. Aan de andere kant kan het ook creativiteit stimuleren, omdat je dan creatief kunt zijn binnen bepaalde kaders (een beetje houvast.)

Ook kun je wel aan het mengen gaan, door bepaalde productie technieken van een bepaald genre te leren en ontdekken, en die te combineren met wat anders.

Een set van een bepaald genre wat allemaal dezelfde sound heeft, ja dat kan, maar je kunt dat ook een evenwichtige set noemen, in tegenstelling tot een set die alle kanten op springt (kan ook leuk zijn.)

Een open werkvloer is niet alles maar wel beter dan hokjes.
voor vergaderingen zijn geluiddichte hokjes anders best iets voor te zeggen :D

en ook voor festivals vind ik sub genres erg fijn, zo kan ik op een metal festival overal waar "core" in het genre zit een groot kruis door zetten dat scheelt mij weer een hoop herrie :P

We kunnen het ook gewoon omarmen... En dan een schepje er bovenop doen... Elke artiest (of zelfs elk album!) z'n eigen genre label!!

Vanaf vandaag label ik alles wat ik maak met:

"Dutch freeform melodic psyelectrindustrial mancave ravehouse met chiptune invloeden"

We kunnen het ook gewoon omarmen... En dan een schepje er bovenop doen... Elke artiest (of zelfs elk album!) z'n eigen genre label!!

Vanaf vandaag label ik alles wat ik maak met:

"Dutch freeform melodic psyelectrindustrial mancave ravehouse met chiptune invloeden"
zo bedoel je? :D
(erg leuke film trouwens als je van metal houd)

Ik vind het grootste nadeel van die genres/hokjes dat puristengezever dat er bij komt. Als het niet per se zoveel tellen dit of zoveel maten dat is, dan is het ineens niet meer dit genre maar dat genre. Of omdat mensen zichzelf wijsmaken dat ze bij bepaalde genres horen dat ze de rest dan maar bij voorbaat afwijzen ook al is er misschien meer raakvlak dan je zou denken. Hoe meer subgenres, hoe erger dat wordt. Natuurlijk is het wel handig om wat onderscheid te maken tussen bijvoorbeeld uptempo of downtempo, 4 on the floor of breakbeats etc.

Laatst gewijzigd:
In essentie lijken mij subgenres een zekere mate van gezamenlijke verfijning van muzikale keuzes van artiesten in een bepaalde categorie. Wat kan daar op tegen zijn? Of is er iets mis met categoriseren?

Als je zoek bent naar een festival dan is categorisering volgens mij ook wel handig. Tomorrowland in België of Boom in Portugal, toch wel erg verschillend met wat en wie je gaat tegenkomen. Wel fijn dat je iets kunt kiezen dat bij je past. En voor presets en sample kopers en verkopers ook best handig als je bijvoorbeeld tropical house samples wilt en iemand treft die specifiek deze verkoopt. Ook voor de vele Youtube-muziekmaak-instructeurs en hun publiek is het natuurlijk handig als je bepaalde sounds en muzieksferen redelijk precies kunt aanduiden. Een subgenre is dan een term die communicatie en dus ook marketing vergemakkelijkt.

En waarschijnlijk is het zo dat binnen de hier genoemde 120 subgenres per genoemd hokje nog weer 25 onderverdelingen zijn te maken en dat zal wel doorgaan. Uiteindelijk zijn er volgens mij net zoveel subgenres als er tracks zijn, dan houdt het nut van categoriseren ook weer helemaal op.

Ja, zoals ik zei kan enige schifting wel handig zijn ihkv verwachtingsmanagement. Maar 120 subgenres alleen al binnen elektronische (dans)muziek? Really?

ik vind het dan eerder aan de groeps benaming elektronische muziek liggen dan de subgenres, dan kun je net zo geod alle andere muziek waar acoustische instrumenten centraal staat eigenlijk op de zelfde manier gaan benamen als "traditionele muziek" want bijvoorbeeld rock en metal lijken meer op elkaar dan de veel van de sub genres onder elektronisch

ik vind het dan eerder aan de groeps benaming elektronische muziek liggen dan de subgenres, dan kun je net zo geod alle andere muziek waar acoustische instrumenten centraal staat eigenlijk op de zelfde manier gaan benamen als "traditionele muziek" want bijvoorbeeld rock en metal lijken meer op elkaar dan de veel van de sub genres onder elektronisch
In de wereld van rock en metal heb je overigens hetzelfde, met eindeloos veel subgenres en puristen die eindeloos kunnen bekvechten of iets er nu wel of niet bij hoort. Moet je maar eens de commentaren lezen op FB dat Tobias Forge van Ghost meedeed bij het Ozzy / Black Sabbath afscheidsconcert. Dat kon dus écht niet, want 'Ghost is geen metal'. Slaapverwekkend.

Voor mij is dat allemaal house. Zo noemden we het in de 80’s. Als t edm heet wil ik t meestal echt niet horen want dan is t muziek fie de fans over n paar jaar zelf niet meer willen horen omdat t shit is. Maar dat is natuurlijk mijn mening.

Back