Overdreven ruis en hum op Mackie 32.8 mixer

gstoelen

Nieuwkomer
Hoi allen,
Ik ben net begonnen aan een early hardcore avontuur met een hoop oude hardware (o.a. Roland AJ2, Alesis quadraverb etc) en ik probeer een deftige early hardcore kick te maken.
Hiervoor begin ik met een kick uit een Behringer RD-9 (misschien ook weer niet ideaal?), die stuur ik dan naar een channel op m'n Mackie 32.8. Voor het gain gedeelte volg ik een filmpje van DJ Niel op Youtube.
Dus ik lus het eerste channel door via Direct Out naar het volgende, en dat doe ik zo 3x. De Main Outs van de Mackie stuur ik terug naar m'n DAW, waar ik een audio track aanmaak om het geheel op te nemen.

En daar zit het probleem: wanneer ik input monitoring aanschakel op die audio track, krijg ik al (te) veel noise en een lage hum door, waarschijnlijk van al die overdriven kick channels. Want wanneer ik het laatste channel in die kick chain ga muten, valt die noise en hum zo goed als weg. Maar om die hardcore kick te maken heb je dus wel die overdrive nodig ....
Vraag ik me af, hoe al die early hardcore gasten de noise en hum uit hun tracks kregen.... ?

In bijlage een overzicht van hoe het bekabeld is. Synths en samplers moet je er even bijdenken :)

Attachments

• Homestudio.jpg
    Homestudio.jpg
    49 KB · Bekeken: 168
Ik neem aan dat je geen last van de hum hebt als de kick er door ramt. Wat je kan proberen is een gate zetten op de input van je daw, die alleen open gaat als je kickdrum er doorheen komt.

Ja ik zou ook sowieso aan het samplen gaan, maar kan me voorstellen dat je ook wel wat sweeps op wilt nemen enzo :)

Volgens mij begon dat doorlussen van kicks pas op zijn vroegst aan het einde van de jaren 90, zal heus wel een nerd of 2 tussen gezeten hebben die het eind jaren 80 al deed, maar het was vooral een begin millennium ding dacht ik.

Dus wat early hardcore kicks betreft, kan je de kick gewoon op 1 kanaal oversturen en daarna misschien nog op je bus en heb je dat doorlussen helemaal niet nodig en zal je dan ook minder ruis hebben.

Daarnaast hadden ze in de jaren 90 nieuwe Mackie tafels, scheelt ook wel wat ruis denk ik :)

Maar als je een beetje blijft proberen, kom je op een bepaald moment echt wel een goede verhouding tussen geluid en ruis tegen.

Succes, coole setup trouwens!

Wat ook helpt, is je hoog eruit draaien bij 1 of meerdere van de eerste kanalen van je lus. Daar zit de ruis en die wordt dan niet versterkt op je volgende kanalen.

Hoor je de noise als de kick afspeelt? ik doe hetzelfde met een Mackie 16-8 en als de kick niet afspeelt hoor je aardig wat ruis.
Ik zal vanavond wel een voorbeeldje plaats :)

Zie ook aardig wat fx in je tekening, speciaal voor de oude sound aangeschaft? ben wel benieuwd waarom bv een quadraverb of spx 990 heb :)

Back