Als je tracks gaat releasen...

Dozart

Ouwe rot
Hallo

Ik wil wat tracks gaan releasen. Maar nu vroeg ik me af: hoe bied je dit nou het beste aan wanneer je tracks wil delen met muzieklabels via soundcloud? De tracks die ik wil laten uitbrengen staan al een tijdje openbaar op soundcloud. En hebben ook aardig wat views en likes. Verder ben ik denk ik een redelijke nodoby op soundcloud, en moet je maar net per toeval tegen mijn profiel aanlopen. Ik promoot het verder nergens, en meestal deel ik het vooral hier op synthforum voor feedback. Maar toch. Vaak wordt gezegd dat labels wel graag exclusiviteit willen en niet graag hebben dat het al openbaar staat.
Dus wat is dan verstandig? Zet ik de tracks die ik wil laten horen een labels beter op 'private', maar wél met behoud van views en likes. Of doe ik beter 'schone' nieuwe uploads en biedt ik die dan beter aan? Of werkt het juist in je voordeel als ze kunnen zien dat het online heeft gestaan en goed ontvangen werd?
Wat is het verstandigst in deze?

Hangt van het label af natuurlijk maar de tracks die je stuurt zou ik niet meer openbaar zetten en naar het label een aparte upload sturen zodat label ook niet ziet dat het al door veel is afgespeeld. Je kunt als label het niet wil de track weer opnieuw openbaar zetten zonder verlies van je plays etc.

Met alles wat er uitkomt heeft muziek vaak korte levensduur. Dus voor label niet zo interessant als track al maanden online staat en vaak is beluisterd.

Voordelen van muziek releasen via een label (chat GPT)

Professionele ondersteuning
  • Labels bieden vaak hulp bij productie, mix/mastering, marketing en distributie.
  • Ze hebben ervaring met het succesvol uitbrengen van muziek.
  1. Toegang tot een bestaand netwerk
    • Labels hebben connecties met radiozenders, pers, streaming curators, boekers, en andere artiesten.
    • Je muziek komt makkelijker op playlists of festivals terecht.
  2. Financiële investering
    • Veel labels investeren in opnames, videoclips, promotiemateriaal of zelfs tours.
    • Dit verlaagt je eigen financiële risico.
  3. Groter bereik en zichtbaarheid
    • Dankzij hun marketingkracht kan jouw muziek sneller een groter publiek bereiken.
    • Er is vaak een bestaande fanbase waar je op mee kunt liften.
  4. Meer focus op het creatieve proces
    • Jij kunt je concentreren op muziek maken terwijl het label het zakelijke gedeelte oppakt.

❌ Nadelen van muziek releasen via een label

1. Inkomensverdeling
    • Labels nemen vaak een (groot) percentage van de inkomsten (soms 50% of meer).
    • Je verdient dus minder per stream/verkoop dan als je het zelf zou uitbrengen.
  2. Minder controle
    • Je hebt mogelijk minder zeggenschap over creatieve beslissingen (zoals artwork, promotiestrategie, releaseplanning).
    • Sommige labels kunnen bepalen wanneer of wat je mag uitbrengen.
  3. Contractuele verplichtingen
    • Je zit mogelijk jaren vast aan een contract met meerdere releases.
    • Het beëindigen van een contract is vaak lastig en juridisch complex.
  4. Risico van "op de plank blijven liggen"
    • Soms tekent een label je, maar doen ze weinig met je muziek.
    • Zonder actieve promotie van hun kant bereik je alsnog weinig, ondanks het label.
  5. Imago en reputatie
    • Je wordt geassocieerd met het imago van het label (positief of negatief).
    • Als het label in opspraak raakt, kan dat ook jou schaden.
Volgens muziekanalist MiDiA waren er in 2023 bijna 76 miljoen muziekmakers, een stijging ten opzichte van 12% in 2022, en dat aantal zal naar verwachting stijgen tot meer dan 198 miljoen in 2030. Steeds meer artiesten kiezen ervoor om zelfstandig muziek uit te brengen via platforms als DistroKid, TuneCore of CD Baby. Dat geeft meer vrijheid, maar vereist ook meer inzet op het vlak van marketing, strategie en netwerkopbouw. Je zal immers in die massa (zie hieronder) gevonden moeten worden en dat wordt richting toekomst steeds moeilijker:

• Spotify uploads dagelijks zo'n 100.000 nieuwe nummers (2023/2024 cijfers).
    Niet al deze tracks zijn via labels uitgebracht — veel zijn onafhankelijk (indie of DIY).
  • Volgens Music Business Worldwide (MBW):
    • Ongeveer 20% tot 30% van alle muziek op streamingplatforms komt van de drie grote labels:
      • Universal Music Group (UMG)
      • Sony Music
      • Warner Music
    • De rest is van onafhankelijke labels of onafhankelijke artiesten via platforms als DistroKid, TuneCore, enz.
Succes en veel wijsheid 👍👍👍

Hangt van het label af natuurlijk maar de tracks die je stuurt zou ik niet meer openbaar zetten en naar het label een aparte upload sturen zodat label ook niet ziet dat het al door veel is afgespeeld. Je kunt als label het niet wil de track weer opnieuw openbaar zetten zonder verlies van je plays etc.

Met alles wat er uitkomt heeft muziek vaak korte levensduur. Dus voor label niet zo interessant als track al maanden online staat en vaak is beluisterd.
Goeie overweging, ja. Ik neig hier zelf ook gevoelsmatig naartoe. 👍

Voordelen van muziek releasen via een label (chat GPT)

Professionele ondersteuning
  • Labels bieden vaak hulp bij productie, mix/mastering, marketing en distributie.
  • Ze hebben ervaring met het succesvol uitbrengen van muziek.
  1. Toegang tot een bestaand netwerk
    • Labels hebben connecties met radiozenders, pers, streaming curators, boekers, en andere artiesten.
    • Je muziek komt makkelijker op playlists of festivals terecht.
  2. Financiële investering
    • Veel labels investeren in opnames, videoclips, promotiemateriaal of zelfs tours.
    • Dit verlaagt je eigen financiële risico.
  3. Groter bereik en zichtbaarheid
    • Dankzij hun marketingkracht kan jouw muziek sneller een groter publiek bereiken.
    • Er is vaak een bestaande fanbase waar je op mee kunt liften.
  4. Meer focus op het creatieve proces
    • Jij kunt je concentreren op muziek maken terwijl het label het zakelijke gedeelte oppakt.

❌ Nadelen van muziek releasen via een label

1. Inkomensverdeling
    • Labels nemen vaak een (groot) percentage van de inkomsten (soms 50% of meer).
    • Je verdient dus minder per stream/verkoop dan als je het zelf zou uitbrengen.
  2. Minder controle
    • Je hebt mogelijk minder zeggenschap over creatieve beslissingen (zoals artwork, promotiestrategie, releaseplanning).
    • Sommige labels kunnen bepalen wanneer of wat je mag uitbrengen.
  3. Contractuele verplichtingen
    • Je zit mogelijk jaren vast aan een contract met meerdere releases.
    • Het beëindigen van een contract is vaak lastig en juridisch complex.
  4. Risico van "op de plank blijven liggen"
    • Soms tekent een label je, maar doen ze weinig met je muziek.
    • Zonder actieve promotie van hun kant bereik je alsnog weinig, ondanks het label.
  5. Imago en reputatie
    • Je wordt geassocieerd met het imago van het label (positief of negatief).
    • Als het label in opspraak raakt, kan dat ook jou schaden.
Volgens muziekanalist MiDiA waren er in 2023 bijna 76 miljoen muziekmakers, een stijging ten opzichte van 12% in 2022, en dat aantal zal naar verwachting stijgen tot meer dan 198 miljoen in 2030. Steeds meer artiesten kiezen ervoor om zelfstandig muziek uit te brengen via platforms als DistroKid, TuneCore of CD Baby. Dat geeft meer vrijheid, maar vereist ook meer inzet op het vlak van marketing, strategie en netwerkopbouw. Je zal immers in die massa (zie hieronder) gevonden moeten worden en dat wordt richting toekomst steeds moeilijker:

• Spotify uploads dagelijks zo'n 100.000 nieuwe nummers (2023/2024 cijfers).
    Niet al deze tracks zijn via labels uitgebracht — veel zijn onafhankelijk (indie of DIY).
  • Volgens Music Business Worldwide (MBW):
    • Ongeveer 20% tot 30% van alle muziek op streamingplatforms komt van de drie grote labels:
      • Universal Music Group (UMG)
      • Sony Music
      • Warner Music
    • De rest is van onafhankelijke labels of onafhankelijke artiesten via platforms als DistroKid, TuneCore, enz.
Succes en veel wijsheid 👍👍👍
Nu ga ik natuurlijk geen popmuziek uitbrengen en jaag ik niet op de grammies haha. Zit in een vrij niche gebied. Dus dat is waarschijnlijk dan ook weer anders. Ben al lang blij als het op die manier de ruimte krijgt de festivals en feestjes te bereiken. 🙂

Als je iets wilt aanbieden aan een label:
- Zorg dat het nergens (meer) publiek beschikbaar is. Zoals al gezegd zitten labels in de wedstrijd om iets te verdienen.
- Maak een nieuwe upload, labels kijken soms ook naar de upload datum. Als een track al (meer dan) een jaar oud is dan is dat voor sommigen een reden om af te haken.
- Maak de upload specifiek voor het label, zet hun naam in de titel van de upload, doe eventueel zelfs een logotje bij de upload. Je wilt ze paaien.

Mijn eigen ervaring met labels is dat het wat tijd kost om een relatie op te bouwen maar dat zeker zijn vruchten afwerpt. Ook moet je openstaan voor de feedback die ze geven, dat betekent soms zelfs aanpassingen aan je tracks doen. Voor sommigen gaat dat te ver, maar ik ben inmiddels overtuigd dat die mensen zeker wel horen als het beter kan, dus dat als je in plaats van een "nee" een "ja, als je dit en dit fixt" te horen krijgt, het een goed idee is om daarin mee te gaan.

Als je iets wilt aanbieden aan een label:
- Zorg dat het nergens (meer) publiek beschikbaar is. Zoals al gezegd zitten labels in de wedstrijd om iets te verdienen.
- Maak een nieuwe upload, labels kijken soms ook naar de upload datum. Als een track al (meer dan) een jaar oud is dan is dat voor sommigen een reden om af te haken.
- Maak de upload specifiek voor het label, zet hun naam in de titel van de upload, doe eventueel zelfs een logotje bij de upload. Je wilt ze paaien.

Mijn eigen ervaring met labels is dat het wat tijd kost om een relatie op te bouwen maar dat zeker zijn vruchten afwerpt. Ook moet je openstaan voor de feedback die ze geven, dat betekent soms zelfs aanpassingen aan je tracks doen. Voor sommigen gaat dat te ver, maar ik ben inmiddels overtuigd dat die mensen zeker wel horen als het beter kan, dus dat als je in plaats van een "nee" een "ja, als je dit en dit fixt" te horen krijgt, het een goed idee is om daarin mee te gaan.
Nou, feedback heb ik maar zelden moeite mee zoals ik vaak wel duidelijk is in m'n topics denk ik haha. Hoewel de tracks nu wel heel erg af zijn. 😄 Maar ben er ook van overtuigd dat die mensen daar nog veel beter aanvoelen dan ik wat werkt. Dus dat zal no problem zijn.
Ik ga wat ik wil releasen gewoon privé zetten dan maar. Ook degene die ik nu die direct voor dat specifieke label heb denk ik.
Ik heb sowieso voor meer melodieuze tracks een bepaald label op het oog, en voor de meerdere duistere weirdy stuff weer wat andere labels.

En ga ervan uit dat iedereen aan je wil verdienen, dan kan het alleen maar meevallen,
of zoals iemand laatste tegen mij zei......muziek maken is een hobby toch?....en een hobby mag wat kosten:)

Op wat voor soort kosten doel je dan in dit geval?

Juist in deze tijd is de producer altijd degene die aan het eind van de keten staat als het op het geld aankomt. In die zin is het wellicht verstandiger om alles in eigen beheer te doen. Labels en distributie kanalen kunnen een voordeel hebben vanwege bereik, netwerk enzovoorts. Maar alles in eigen beheer betekend ook dat wanneer iets een succes wordt het financiele gewin ook voor de maker is, en niet voor een groot deel voor de keten.

Juist in deze tijd is de producer altijd degene die aan het eind van de keten staat als het op het geld aankomt. In die zin is het wellicht verstandiger om alles in eigen beheer te doen. Labels en distributie kanalen kunnen een voordeel hebben vanwege bereik, netwerk enzovoorts. Maar alles in eigen beheer betekend ook dat wanneer iets een succes wordt het financiele gewin ook voor de maker is, en niet voor een groot deel voor de keten.
Mjah, dat kan natuurlijk altijd nog, mocht je daar na verloop van tijd tegenaan lopen.

Je moet dat wel kunnen en zin in hebben. Labels hebben over het algemeen een veel beter bereik en makkelijker ingang tot 'de scene' dan wanneer je het allemaal zelf moet doen.
Voor mij is dat sowieso niet weggelegd denk ik. Nu iig nog niet.

Als je nog geen naam hebt opgebouwd is het heel moeilijk om gevonden te worden. Zeker zonder de nodige inspanning (wat vaak genoeg ook geld kost). Kans op succes is heel klein. En hoeveel plays vind je een succes?

Dat ligt aan het soort contract dat je hebt afgesloten met een label. Aan sommige contracten kun je jaren vastzitten.
Labels in de dansmuziek geven tegenwoordig alleen contracten per nummer, zelfs aan gevestigde artiesten. De kans dat je er geld aan overhoudt is klein, dus als dat je doel is bereid je dan voor op een teleurstelling. Die contracten houden meestal in:
- Je geeft de rechten voor die track aan het label voor onbepaalde tijd.
- Je krijgt 50% van de royalties die de track opbrengt. Dit wordt uitbetaald als je totale royalties boven een drempel uitkomen, meestal minimaal €50 of zelfs €100.
- Het label houdt een bedrag in op de royalties voor kosten voor artwork en distributie, meestal een bedrag rond de €10.

In de praktijk betekent dit dat je heel veel streams moet genereren om iets uitbetaald te krijgen. Het helpt daarbij als je meestal bij hetzelfde label uitgeeft, dan spek je immers iedere keer hetzelfde potje en kom je uiteindelijk wel een keer boven die drempel uit.

Er komt zoveel muziek uit tegenwoordig dat gevonden worden zonder label of bestaande fanbase niet te doen is. Ik heb zelf de insteek dat het gewoon een hobby is, en dat het al erg leuk is dat aan het uitgeven via labels geen extra kosten hangen. Dat ik vervolgens met mijn muziek tussen de namen sta waar ik altijd tegenop keek is leuk. En af en toe pikt een "grote naam" eens een van mijn tracks eruit en speelt die in zijn show, dat zijn de krenten in de pap.

@Dozart wij hebben wel eens contact gehad via PB en ik heb volgens mij een redelijk beeld van waar je staat en waar je naartoe zou kunnen. Mijn advies zou nu vooral zijn om je muziek uit te brengen waar je kan. Kwantiteit is net zo belangrijk als kwaliteit; met regelmatig uitgeven kom je bij de streaming diensten makkelijker door de algoritmes heen, en is de kans groter dat je er een keer wordt uitgepikt door een DJ die jouw muziek draait. En alles bij elkaar geeft dat (hopelijk) op termijn een sneeuwbal effect.

Als aflsuiter nog even een snelle berekening van hoeveel streams je nodig hebt om iets uitgekeerd te krijgen:
Stel je hebt je track getekend voor 50% van de royalties en het label houdt €10 in voor "kosten". Op Spotify levert rond de 15.000 streams €50 op. Echter het label hanteert een drempel van €100 voordat ze uitkeren. Je hebt dus 63.000 streams nodig om €210 aan royalties te genereren met je track, waarvan je dan €100 uitbetaald krijgt.

Voor het geld hoef je het idd niet te doen. Dat is volgens mij al jaren zo. Ik vind het allang best als het iig de wereld ingeslingerd wordt en het hopelijk opgepikt wordt door de DJ's.

Als aflsuiter nog even een snelle berekening van hoeveel streams je nodig hebt om iets uitgekeerd te krijgen:
Stel je hebt je track getekend voor 50% van de royalties en het label houdt €10 in voor "kosten". Op Spotify levert rond de 15.000 streams €50 op. Echter het label hanteert een drempel van €100 voordat ze uitkeren. Je hebt dus 63.000 streams nodig om €210 aan royalties te genereren met je track, waarvan je dan €100 uitbetaald krijgt.
Schitterend systeem. Stel dat je streams uiteindelijk blijven steken op 60.000 dan houdt dat label gewoon ca 200 euro aan jou over en jij niks.. :D
Voor zo'n label dus hogere inkomsten als jij niet aan je target komt.

Je moet dan op spotify ook wel voldoen aan de voorwaarden om geld te krijgen. Minimaal 1k plays in afgelopen 12 maanden en minimaal aantal unieke luisteraars (onbekend hoeveel).

Voor het geld hoef je het idd niet te doen. Dat is volgens mij al jaren zo. Ik vind het allang best als het iig de wereld ingeslingerd wordt en het hopelijk opgepikt wordt door de DJ's.
Precies. Het is ook leuk om te zien dat je track over de hele wereld afgespeeld wordt. Via spotify for artist kun je dat goed zien.

Ik heb maar 3 tips, let bij contracten voor alles op de duur van je rechten, pijnlijk als je over 5 jaar nog steeds niets met je tracks kan doen, terwijl anderen erom vragen.
Zoek een club(label) gelijkgestemden, waar je je bij (muzikaal)thuis voelt. Veel leukere gesprekken met, over en betere afspraken betreft vormgeving, stijl enzo. Delen van distributie, Fanbase en live-dingen. Inspiratie krijgen en geven.
De laatste en de lastigste (altijd al zo geweest maar tegenwoordig meer en meer) probeer een label te vinden die fysiek uitgeeft. Het is zoveel lekkerder om zo'n zwarte of doorzichtige plaat in je handen te hebben dan een paar wav-jes uploaden.

Back