Erica Synths Elektor Formant

Erica-Synths-Elektor-Formant-678x381.jpg

Erica Synths Formant, de legendarische modulaire analoge synthesizer die alleen in tijdschriften verscheen, maakt een comeback als moderne doe-het-zelfkit.Eind juli organiseerde Sam Battle, alias Look Mum No Computer, een 24-uurs doe-het-zelf-evenement in zijn This Museum Is (Not) Obsolete, waar mensen de Elektor Formant soldeerden. Niet het origineel, maar een binnenkort verkrijgbare heruitgave van Erica Synths.

Het goede nieuws is dat het geen eenmalige actie zal zijn. Volgens Jacqnoise's Instagram-bericht brengt Erica Synths binnenkort het complete Formant-systeem uit als doe-het-zelfproject.

Erica Synths Formant is binnenkort verkrijgbaar. Girts heeft bevestigd dat het een bouwpakket voor gevorderde bouwers zal zijn. Reserveren voor de volgende doe-het-zelf-uitdagingen of vragen kunnen worden gesteld via edu@ericasynths.lvgevorderde bouwers zal zijn. Reserveren voor de volgende doe-het-zelf-uitdagingen of vragen kunnen worden gesteld via edu@ericasynths.lv

Ik had ooit een muur vol Formant. Klonk zeker niet slecht! Niet het soort mogelijkheden van moderne eurorack, maar wel een goede vintage klank.

Heb de documenten bekeken en toch veel aanpassingen t.o.v. de oude Formant
Frontplaatjes zijn 4mm korter dus niet te gebruiken in oude systemen
De erica frontjes passen wel in euro tack 3u en 6u. Hoop dat de modules in de toekomst ook los leverbaar zijn
Nu te duur om alles te testen. De prijs is ook erg duur en voor een kompleet set van 3000€. Hiervoor heb je bij mij een van 2x16 module en dan 20% goedkoper. Erica formant alleen maar 9 grote modules !!

De CA3080 is vervangen in de VCF’s door de LM3700 maar geeft niet het geluid en zeker niet met resoneren. En de afregeling is zeer moeilijk om telkens een weerstand los te maken!! Ze hadden daar een jumper moeten plaatsen.

De ota’ s worden gestuurd door transistor en niet door een fet !!!
Dit allemaal geeft niet het orginele formant geluid. Veel boventonen in de resonantie.
Een klets natte Synthesizer en ook niet de Ruis van de Formants.
Geen Bc108b !! Deze zijn nog goed verkrijgbaar en ook de Ca3080 alleen duur geworden

Zal nu stoppen en als er meer vragen zijn dan hoor ik het wel
Jos van Ras

wow, Formant is echt je levenswerk als ik dat zo zie ,
daar hoef je niet bescheiden over te zijn. Daar wil ik
best meer over horen en de verschillen met Erica.

Nu te duur om alles te testen. De prijs is ook erg duur en voor een kompleet set van 3000€. Hiervoor heb je bij mij een van 2x16 module en dan 20% goedkoper. Erica formant alleen maar

Legendarisch allemaal de 3080 e.d.
In-der-tijd heb ik er nog zeshonderd gulden voor gegeven voor een stuk of wat modules die wel werkten.
Met een paar voedingen.
Er waren ook onderdelen die ik niet `aan-de-praat` gekregen heb.
Het gekke is dat ik dacht dat er het een en ander niet werkte al een paar jaar.
Een paar weken geleden nog eens een opstelling gemaakt en alles werkte weer.
Het lowpass 24db was al in serie gezet om aan een hoger Db gehalte te komen was samengevoegd met de VCA op dezelfde print.
Liever had ik gezien dat ze elk een apparte print hadden gehad.
Dit om hem beter repareerbaar te maken.
De voedingen zijn 15 volt min en plus.
Ik weet niet of ze beter 12V kunnen krijgen.?
Alle mogelijke kastjes voor het samenbouwen maak ik zelf.
Zo ga ik meer voor de goede werking dan voor het uiterlijk.

Back