Yamaha CS-30

hapierke
jaa lijkt mij ook ,...
asje dezelfde patch instelt op bv een cs10 ook met een cs 30 moet ie ongeveer t zelfde klinken ,..
maar bv een sh2/09/mc202 /101 klinken niet allemaal t zelfde iets ander structuur van hoe en waaromin de synth

:engel: dus doe me dan maar zo,n cs30 [2.5x cs10 ]haha

Mijn Yamaha CS-30 klink iets anders dan de CS-30L die ik hier heb staan, als ook een andere CS-30 die ik heb gehad.
Maar dat is dus wat ik bedoel met die trimpots die wel eens verlopen door b.v. stoten of iets dergelijks.
Heb net de CS-15 en 30 aangezet en ze 1 op 1 afgestemd, maar deze zijn identiek.
Oké de ene potmeter is iets verder dan de ander maar dan komen we weer op regel 2.

De andere CS bakken ( CS-50,60,80, CS20M,40M,70M, CS15D) zijn wel weer anders maar dat verhaal is ons wel bekend neem ik aan!?

Origineel geplaatst door oberheim
Zeg Rombraz.......... heb je ooit wel eens de CS-10, CS-15 en de CS-30 te gelijk gehoord, of beoordeeld?

M.v.g. Obie

Ja ik heb een cs15 en een cs30 tegelijk gehoord die cs15 klonk veel vetter dieper en met de cs10 is dit het zelfde geval

Waarom zie je nooit een cs15 te koop en best wel vaak een cs30? dat zegt volgens mij al genoeg

Mijn Yamaha CS-30 klink iets anders dan de CS-30L die ik hier heb staan, als ook een andere CS-30 die ik heb gehad.
Maar dat is dus wat ik bedoel met die trimpots die wel eens verlopen door b.v. stoten of iets dergelijks.
Heb net de CS-15 en 30 aangezet en ze 1 op 1 afgestemd, maar deze zijn identiek.
Oké de ene potmeter is iets verder dan de ander maar dan komen we weer op regel 2.

De andere CS bakken ( CS-50,60,80, CS20M,40M,70M, CS15D) zijn wel weer anders maar dat verhaal is ons wel bekend neem ik aan!?

oke dan zal dat daar wel mee te maken hebben moet die van mij nodig naar de synthdoc

ik geloof ook wel in de identiek heid van de mono serie maar bv de korg 800 dv en de 700 s is zeer zeker een ander esynth dan bv 2x een 700s
toch piere

en rombraz ik zal maar snel van je cs30 verkoudheid af proberen te komen ,..want das nie goe ,...
een cs10 die betert klinkt
[jij hebt toch ook diverse mods op je cs30 bv twee x cv gate in en soo,...[hoorde ik ?]

daar zou t "geprutst "een begin gemaakt kunnen hebben ,....:halleluja met "flequenties verliezen net als grijze haren die komen niett vanzelf ,..haha

re

re

Nee die mods moeten er nog op maar frequenties missen doet die zeker:D
ik heb nu alleen de seq mod

komtie wat ,..pics
zoals ik ooit zei ben ik wat gan prikken [niet zomaar ]kijken wat is interessantie en dan draadje erop en minijack in wat losse modulair onderdelen ,..bv losse ringmodulair...
pic
hmmm txt is klein vergroot zelf maar !

Attachments

• s4021335.png
    s4021335.png
    660,3 KB · Bekeken: 147
nxt pic

Attachments

• s4021336.png
    s4021336.png
    623,4 KB · Bekeken: 143
3

midden board

Attachments

• s4021334.png
    s4021334.png
    538 KB · Bekeken: 133
Hier dan wat foto's van mijn exemplaren, ook al ben ik nog niet aan schoonmaken toegekomen (je blijft er mee spelen :D ).

Attachments

• img_0913_2.jpg
    img_0913_2.jpg
    79,9 KB · Bekeken: 148
Inderdaad is het supersimpel om er zo een 4-oscillator monosynth van te maken ( a la Mono/Poly) maar door de op zich al ingewikkelde bediening van de CS-30 is het toch even nadenken, hoe je in dat geval alle osc.'s even hard zet. Om maar wat te noemen...

Attachments

• img_0922_2.jpg
    img_0922_2.jpg
    92 KB · Bekeken: 128
Heb het alleen nog over de koptelefoon beluisterd maar het is vetheid troef, zeker als je er wat modulatie aan toevoegt. En de mogelijkheden zijn bijna eindeloos zo natuurlijk, maar het is helaas gewoon te groot voor mijn studio zo =(

Attachments

• img_0929_2.jpg
    img_0929_2.jpg
    100,2 KB · Bekeken: 142
Laatst gewijzigd:
En maar even de laatste......serienummers liggen trouwens dicht bij elkaar: 3681 en 3710 :)

Attachments

• img_0941_2.jpg
    img_0941_2.jpg
    88,4 KB · Bekeken: 132
Origineel geplaatst door Hooihuis
Inderdaad is het supersimpel om er zo een 4-oscillator monosynth van te maken ( a la Mono/Poly) maar door de op zich al ingewikkelde bediening van de CS-30 is het toch even nadenken, hoe je in dat geval alle osc.'s even hard zet. Om maar wat te noemen...

jaa 4 osc cs mono met 2x seq,..maar is nie ingewikkeld / onoverzichtelijk ,..je kan tov de mp van korg dus bv elke osc totaal ander instelling laten beleven door de div filter instelling
dat bv sounds laten komen en gaan door de 5 instelbare envelopes [per cs whaaaaaa] jaloers mode of
ik denk dat ik ook pics ga nemen met de spiegel ,..hihi

naast elkaar is toch ...wel de lookz
en over zichtelijk blijfje fit by ,..renne van uiterst left naar ,..uit. rechts !hophop

Origineel geplaatst door R-ond
jaa 4 osc cs mono met 2x seq,..maar is nie ingewikkeld / onoverzichtelijk

Nou, als je een beetje aan het pielen bent wordt het op een gegeven moment toch wel onoverzichtelijk hoor. Maar is ook een kwestie van wennen natuurlijk.

Maar kolere, wat een beest van een synth zo zeg (ik begin ze nu al als 1 apparaat te beschouwen en dat is gevaarlijk :) ). Van subtiel tot een complete chaosmachine, je haalt er echt de gekste dingen uit zo. Net een simpele sound van 4 licht ontstemde osc.'s gemaakt, daarna wat crossmodulatie erbovenop (beide machines moduleren elkaar dus) en tot slot 2 onafhankelijke ringmodulators die met elkaar het gevecht aangaan :) Het lijkt wel of je naar een dikke modular luistert gewoon, zo'n diepte als er in zit.

Ik ga maar gauw slapen want het is al weer veel te laat geworden :gaap:

Origineel geplaatst door Hooihuis
Nou, als je een beetje aan het pielen bent wordt het op een gegeven moment toch wel onoverzichtelijk hoor. Maar is ook een kwestie van wennen natuurlijk.

Maar kolere, wat een beest van een synth zo zeg (ik begin ze nu al als 1 apparaat te beschouwen en dat is gevaarlijk :) ). Van subtiel tot een complete chaosmachine, je haalt er echt de gekste dingen uit zo. Net een simpele sound van 4 licht ontstemde osc.'s gemaakt, daarna wat crossmodulatie erbovenop (beide machines moduleren elkaar dus) en tot slot 2 onafhankelijke ringmodulators die met elkaar het gevecht aangaan :) Het lijkt wel of je naar een dikke modular luistert gewoon, zo'n diepte als er in zit.

Ik ga maar gauw slapen want het is al weer veel te laat geworden :gaap:

hehe
mazzl wedde dat mn trucage pic. niet gelukt is ,..wel lol 2 meter dikkuh synth is maar illusie
mijne heeft 2150 nr maak geen drol uit denk ,..mbt veranderingen nooit iets over gehoord!
jammer dat yammie nooit iets met modulaire heeft gedaan ,..ikdenk t meest complex is ,..van de mono analoogjes

- jaaaah erg inspirerend de bak idd das denk de voornaamste reden ,.dat ik mook vooral niet weg doe,...
kan mevoorstellen dat gasten drie keer een mini kopen,..zeker fat - toch meer een standaard synth!
ditniet - nodigt uit tot xperimenting!

8D

Attachments

• naamloos.jpg
    naamloos.jpg
    22,4 KB · Bekeken: 137
mods

mods

welke mods zijn er bekend voor de CS30 ?

Ik heb de seqencer sync input erop zitten .

Ik zou bvb de LFO op de VCO dieper willen laten gaan.

En ... hem half modulair maken.

Andere tips ?

Fré

iedereen vind die cs30 zo moeilijk maar ik vond dat echt 100% meevallen...gewoon een synth als anderen

Origineel geplaatst door ralphvanzeel
iedereen vind die cs30 zo moeilijk maar ik vond dat echt 100% meevallen...gewoon een synth als anderen

Moeilijk is een groot woord, maar de lay-out wijkt natuurlijk wel erg af van wat gangbaar is bij andere 2-VCO synths. Samen met de wat uitgebreidere routing mogelijkheden maakt dat hem wel wat onoverzichtelijk vind ik.

Maar inderdaad, na een misschien wat stroeve kennismaking is het verder fijn werken met deze bak en waardeer je wat er allemaal mogelijk is.

Back