Modular jam met videootje: Glitchy but Chill

Klinkt heel goed! Thanks!

Ik zou zelf ook wel eens wat meer willen jammen/spelen met mijn eurorack. Kun je mij uitleggen hoe je zo'n sessie opbouwt of voorbereidt? Het gedeelte dat - zeg maar - voor de performance komt, hoe ziet dat eruit? Schijf je bijvoorbeeld je melodieën in je sequencer of niet? Ik noem maar iets. Ben erg benieuwd naar hoe je zo ver komt!

Thanks maatje!
Klinkt heel goed! Thanks!

Ik zou zelf ook wel eens wat meer willen jammen/spelen met mijn eurorack. Kun je mij uitleggen hoe je zo'n sessie opbouwt of voorbereidt? Het gedeelte dat - zeg maar - voor de performance komt, hoe ziet dat eruit? Schijf je bijvoorbeeld je melodieën in je sequencer of niet? Ik noem maar iets. Ben erg benieuwd naar hoe je zo ver komt!
Thanks! Ik ga vaak voor het slapen gaan even klooien, gewoon laagdrempelig. Dan als iets leuk klinkt bouw ik het uit met een nieuwe laag en zo verder. Soms verdwijnt er een hele laag omdat ik die waardeloos vind geworden of ik kneed het tot iets wat ik wel leuk vind. Melodieën zoals in deze jam zijn deels in de nerdseq gezet, maar zitten ook random noten tussen en de hele melodie kan ik transposen met een draaiknop om een melodie binnen een melodie te creëren. Die kan ik dus iedere keer weer anders improviseren. Die draaiknop is onderdeel van een cv looper, dus ik kan mijn draaiing aan die knop laten loopen zodat de transposities herhaald worden. Dat was eigenlijk een beetje het idee van deze jam. Volgende keer heb ik misschien weer een heel ander idee :)

Wat ik ook erg leuk vond bij deze jam was dat ik de volca sample helemaal via de nerdseq heb aangestuurd met probabilities, random notes, 64 step patterns, 3 lfo’s. Zo wordt die kleine volca bijna net zo krachtig als een digitakt.

Waar loop jij meestal tegenaan als je wil jammen?

Het ziet er wel heel cool uit, zo met al die kalbeltje en kleurtjes. Misschien een stomme vraag, maar hebben die nou ook echt allemaal een functie? Is dat niet ook erg verwarrend?
Lekker muziekje iig weer!

Super dik! Heel tof die Volca's hè! In combinatie met Bitwig ook super. Lijken ook best veel aan te kunnen qua data die je er heen spuugt :-)
Thanks! Ik heb hem nog niet geprobeerd met Bitwig, is misschien ook een idee! Bij de NerdSeq kan je de midi datastroom instellen als percentage. Bij 100% gaat de volca af en toe stotteren als je er LFO's heen stuurt, maar zet je het op 50% (waar je niks van merkt verder) werkt het perfect!
Het ziet er wel heel cool uit, zo met al die kalbeltje en kleurtjes. Misschien een stomme vraag, maar hebben die nou ook echt allemaal een functie? Is dat niet ook erg verwarrend?
Lekker muziekje iig weer!
Dankje! Is geen domme vraag. Ja ze hebben allemaal een functie. Het gaat soms best hard met hoeveel kabeltjes je nodig hebt voor 1 laagje. Voorbeeld: De main melodie.
- De noten (toonhoogtes) komen uit de sequencer, dus draadje van sequencer naar oscillator
- De hele sequencer wil ik transposen met een draaiknop van een cv looper, draadje van cv looper naar sequencer
- De oscillator gaat door een filter, draadje van osc naar filter
- De filter gaat door de VCA (volume), kabel van filter naar VCA
- De filter en oscillator hebben LFO's om het timbre te moduleren, draadjes van LFO module naar osc en filter
- De VCA heeft een envelope nodig en de envelope moet getriggered worden: Draadje van sequencer naar envelope, van envelope naar VCA
- Het geheel gaat door een delay, draadje van VCA naar delay
- De delay is gesynced aan de klok, dus draadje van de sequencer clock naar een clock divider, en dan naar de delay clock input.
- Dit geheel gaat naar de geluidskaart, draadje van delay naar output module (x2 want stereo)

Is dit efficient? Nee voor geen meter :) maar het is heerlijk ontspannen en zo kan je uren zoet zijn. En je komt voor gekke uitdagingen te staan. Bijvoorbeeld, zijn de LFO's op? Dan kan je proberen een oscillator heel langzaam te laten lopen of een envelope te loopen, of een sequencer door een slewlimiter laten lopen etc, zo kom je soms op hele creatieve ideeën.
Verwarrend vind ik het niet echt, je weet dat als je aan de filter draait wat er dan gebeurt bijvoorbeeld. Ja je draait misschien eens aan de verkeerde LFO en dan heb je soms weer een happy accident.

Poeh, nou het gaat mij al aardig duizelen als ik dat zo lees haha
Dan moet je echt een goeie routingbrein hebben. Laat dat bij mij nou net een kleine ramp zijn.
Maar kan me idd voorstellen dat het wel erg leuk is, eenmaal onder de knie.

Je zult het ook vast niet voor 2 tientjes gekocht hebben?

Poeh, nou het gaat mij al aardig duizelen als ik dat zo lees haha
Dan moet je echt een goeie routingbrein hebben. Laat dat bij mij nou net een kleine ramp zijn.
Maar kan me idd voorstellen dat het wel erg leuk is, eenmaal onder de knie.

Je zult het ook vast niet voor 2 tientjes gekocht hebben?
Ja dit is idd een opstapeling van 10 jaar modules kopen/verkopen. In het begin een dure hobby maar kost nu bijna niks, want ik moet eerst iets verkopen voordat er wat nieuws in past :) Heb ook nog niet gehad dat er een module kapot is gegaan. Maar ben ook heel klein begonnen, eigenlijk met alleen een triple osc. Die kon ik aan de pro2 hangen via de cv outs zodat ik het gelijk kon gebruiken ism de filters en effecten van de pro. Maar misschien is het dan juist goed voor je, je krijgt er vanzelf een routing brein van en als je klein begint is het simpel en behapbaar :)

Mooie jam hoor, fijn ook dat je beschrijvingen erbij doet.
Ik zat me af te vragen hoe je dat doet met die jams want wij zien nu 8,5 minuut maar ik kan me voorstellen dat je gerust een uurtje aan de knoppen kan zitten met steeds waar andere variaties?
Ga je als je de jam een beetje uitgewerkt hebt gewoon wat keren ervoor zitten en als je allerlei variaties hebt gedaan ga je dan weer opnieuw met een andere basis beginnen of blijf je ook wel voortborduren maar je past de sequences aan en verandert hier en daar wat connecties of maak je het dan ook helemaal kaal en begin je met een blank panel?

Is dit efficient? Nee voor geen meter :) maar het is heerlijk ontspannen en zo kan je uren zoet zijn. En je komt voor gekke uitdagingen te staan. Bijvoorbeeld, zijn de LFO's op? Dan kan je proberen een oscillator heel langzaam te laten lopen of een envelope te loopen, of een sequencer door een slewlimiter laten lopen etc, zo kom je soms op hele creatieve ideeën.
Verwarrend vind ik het niet echt, je weet dat als je aan de filter draait wat er dan gebeurt bijvoorbeeld. Ja je draait misschien eens aan de verkeerde LFO en dan heb je soms weer een happy accident
Wat jij beschrijft als heerlijk ontspannend dat loopt voor mij meestal uit op allerlei frustraties. :stupid:D
IK zie net als jouw jam soms op youtube toffe dingen op eurorack met mooie sounds maar als ik een beginnetje hebt lukt het me nog niet om daar chocola van te maken, vaker worden het dan dingen die niet lekker kloppen met elkaar, dat ontneemt me wel het plezier enigzins en raak daardoor m'n rack minder aan dan de rest van het muziekspul.
Hoe je zo lekker al die sequences laat lopen lijkt mij ook erg leuk en wat je vertelt over dat transposen met een draaiknop en die dan weer onderdeel van een cv looper dat is interessant.
Ik zou je wel een pb willen sturen over hoe je basis eruit ziet, je zet begrijp ik wat sequences uit op de Nerdseq maar om daar wat verder op in te gaan net als die draaiknop en die cv looper en zo da's handiger om dat in een apart bericht te doen denk ik, dan kan je ook wat heen en weer bouncen als er nieuwe vragen komen.

Mooie jam hoor, fijn ook dat je beschrijvingen erbij doet.
Ik zat me af te vragen hoe je dat doet met die jams want wij zien nu 8,5 minuut maar ik kan me voorstellen dat je gerust een uurtje aan de knoppen kan zitten met steeds waar andere variaties?
Ga je als je de jam een beetje uitgewerkt hebt gewoon wat keren ervoor zitten en als je allerlei variaties hebt gedaan ga je dan weer opnieuw met een andere basis beginnen of blijf je ook wel voortborduren maar je past de sequences aan en verandert hier en daar wat connecties of maak je het dan ook helemaal kaal en begin je met een blank panel?

Wat jij beschrijft als heerlijk ontspannend dat loopt voor mij meestal uit op allerlei frustraties. :stupid:D
IK zie net als jouw jam soms op youtube toffe dingen op eurorack met mooie sounds maar als ik een beginnetje hebt lukt het me nog niet om daar chocola van te maken, vaker worden het dan dingen die niet lekker kloppen met elkaar, dat ontneemt me wel het plezier enigzins en raak daardoor m'n rack minder aan dan de rest van het muziekspul.
Hoe je zo lekker al die sequences laat lopen lijkt mij ook erg leuk en wat je vertelt over dat transposen met een draaiknop en die dan weer onderdeel van een cv looper dat is interessant.
Ik zou je wel een pb willen sturen over hoe je basis eruit ziet, je zet begrijp ik wat sequences uit op de Nerdseq maar om daar wat verder op in te gaan net als die draaiknop en die cv looper en zo da's handiger om dat in een apart bericht te doen denk ik, dan kan je ook wat heen en weer bouncen als er nieuwe vragen komen.
Ja hoor in een pbtje mag ook, of kom een keertje kijken ook leuk! De patch zit er meestal een paar weken in en dan komt er regelmatig een laagje bij en oefen ik met wat leuk zou kunnen zijn in het arrangement. Als ik dan het videootje opgenomen heb gaat alles eruit. Vind het soms heel fijn om weer lekker de ruimte te hebben, en daardoor ook weer ruimte voor nieuwe ideeen.

Waar loop jij meestal tegenaan als je wil jammen?

Sorry voor mijn late reactie, ik was even deze draad kwijt.

Ik denk dat er een aantal dingen zijn die me tot nog toe tegenhouden om op deze manier muziek te maken.
  • een vrij grote behoefte aan controle
  • niet weten waar, maar vooral hoe ik moet zoiets moet beginnen
  • ik zou zeggen dat ik modulaire synths en eurorack begrijp, maar ik heb grote problemen met het onthouden van sequencers en hoe ze werken
  • ik denk dat ik te resultaatgericht ben, als in, meestal maak ik iets op een specifieke manier met een specifiek doel, neem dat op en ga door met de volgende stap. Het idee om een 'paar weken' aan een bepaalde patch te werken, echt... ik krijg al rillingen bij het idee. :)
En toch ga ik het binnenkort eens proberen! Eerst nog even een EPtje afmaken.

Sorry voor mijn late reactie, ik was even deze draad kwijt.

Ik denk dat er een aantal dingen zijn die me tot nog toe tegenhouden om op deze manier muziek te maken.
  • een vrij grote behoefte aan controle
  • niet weten waar, maar vooral hoe ik moet zoiets moet beginnen
  • ik zou zeggen dat ik modulaire synths en eurorack begrijp, maar ik heb grote problemen met het onthouden van sequencers en hoe ze werken
  • ik denk dat ik te resultaatgericht ben, als in, meestal maak ik iets op een specifieke manier met een specifiek doel, neem dat op en ga door met de volgende stap. Het idee om een 'paar weken' aan een bepaalde patch te werken, echt... ik krijg al rillingen bij het idee. :)
En toch ga ik het binnenkort eens proberen! Eerst nog even een EPtje afmaken.
Ja ik herken wel een paar dingen waar ik ook weleens mee struggle. Ik miste ook vaak de controle over mijn sequences. De Nerdseq gaf mij wel de controle die ik zocht. Daar kan je de nootjes gewoon zien en gemakkelijk aanpassen.
En hoe je zoiets begint, wat voor mij werkt is om niet teveel in 1x te willen doen. Ik zeg vaak tegen mezelf zoiets als: Als ik 1 leuke bassline weet te maken ben ik al tevreden. En dan de volgende dag: Als ik een paar variaties op de bassline heb ben ik blij, of: als ik een paar gekke glitches erbij heb met veel randomization ben ik happy. Het helpt mij enorm om het lekker simpel en laagdrempelig te houden, dat voorkomt frustratie. En dan ben je ook doelgericht bezig :) Succes met de EP!

Thanks, en dank je wel voor de tips! Dat waardeer ik echt.

Mag ik je - uit nieuwsgierigheid - nog vragen uit hoeveel sporen, of stemmen zo'n stuk als hierboven bestaat?

Back