Any love .. voor de Waldorf Pulse 1?

Michaels Keys

Ouwe rot
Ik heb na jaren opnieuw een Waldorf Pulse 1 in huis gehaald. Meerdere mono synths gehad, zoals de Moog GM, Matriarch, Karp Odyssey, Subsequent, Minibrute, Novation Bass station, .. maar de value for money van de Pulse 1 maakt hem imho toch bijzonder. Nu ben ik weer enthousiast oude geluiden aan het inladen, maar valt mij op dat de output belachelijk hoog is .. ik moet in een geluid het overall volume vaak van (max) 127 terugdraaien naar 40 of 50, en/of het volume van de individuele oscillators naar maximaal 20-40. Op internet is wel iets te vinden over de hoge output van m.n. wat oudere versies, maar vind dit welj extreem .. Vergelijkbare ervaringen of tips … ? Thanks!! Groeten, Michael

Ik heb 'm ook gehad (de plus versie). Die had ook een hoge output en een enorme dynamiek, groter dan de Pulse II die ik nu heb (en zelden gebruik).

Pulse klinkt bruut, heb er 2! Komt dacht ik door de ca3080 opamps. Om hem te temmen heb je een goede preamp nodig.

Hier ook eentje die ik nog regelmatig aanduw. Ik weet niet of het in de manual staat maar ik heb ooit gelezen dat het oscilatorvolume inderdaad het beste onder de 30 gehouden kan worden. Dat is wel express gedaan zodat de oscilatoren zonder problemen te oversturen zijn.

Net even gezocht. Niet precies wat ik bedoelde maar in een artikel van SOS van februari 1996 staat ook een reactie van Wolfram Franke op een paar vragen over de Pulse waaronder over het oscilatorvolume.

"Furthermore, the filter changes its timbre when you slightly increase the input volume. The oscillators start to affect the cutoff frequency and the resonance response. This gives a wide range of characteristics simply by lowering or increasing the oscillator volumes in the mixer. Very low volumes produce a Roland‑like character, while higher volumes result in a more Minimoog‑like tone. The filter is voltage‑controlled, as you can see from the front panel. But we made sure the voltage is 100% stable in any situation.

ik heb zelf kort de stereoping controller gebruikt maar omdat daar geen display op zit vond ik de matrix op de Pulse zelf eigenlijk fijner werken (vooral als je semitones op de oscillatoren instelt 😊). Volumes vallen mij vooral op omdat ik eerder een Pulse heb gehad en dezelfde geluiden die daar prima ging op hoge volumes klinken op de Pulse die ik nu heb zwaar overstuurd, gaan op dezelfde mengtafel zwaaaar in het rood .. Alles weer flink bijstellen en het klinkt weer helemaal top (gelukkig ‘maar’ 40 user presets 😅) …

Ik heb er door de jaren heen een aantal gehad. Ook een keer 4 in Poly setup. Blijft een super concept en klinkt strak en dik. Wil er eigenlijk wel weer eentje.
Hier een demo met de Poly setup. De poly chords komen uit 4xPulse. Andromeda voor de baseline en 303 lead uit de MAM mb33

The mixer's output sends the signal to the filter's input. The Pulse is designed to enable you
to overdrive this signal. Saturation occurs at the following values:

• If you program a sound using just one oscillator, then the signal is overdriven
somewhere in the volume value range of 40.
• If you use more than one oscillator, a volume value of approx. 30 is the overdrive
threshold for each oscillator.

The option of overdriving the signal vastly enhances the variety of sounds the Pulse
can produce. The Pulse is an analog device, so we can't give you a precise value
when a signal will be overdriven. As the volume increases, the signal becomes
slightly saturated and flows seamlessly into total disortion.
An overdriven signal has a richer sound, as overtones are added to the clean signal.
This is especially interesting in conjunction with sawtooth and triangular waveshapes,
as square waveshapes are inherently very similar in structure to other overdriven
waveshapes.
Distortion is most audible when you drastically detune several oscillators in relation
to each other, especially over a range of several octaves. This effect is even more
interesting when you tune the pitch of one oscillator a semitone or several semitones
above or below the true octave

Even benieuwd naar een praktisch probleempje .. het lukt om losse geluiden (midi/sysex) naar de Pulse te sturen. Maar als ik een setje van 40 goede geluiden naar de pc stuur (dat lijkt prima te gaan), lukt het daarna niet om dit ‘all’ bestand weer terug te sturen naar de Pulse. Dat moet dan weer per los geluid (x40…). Iemand bekend met dit probleem en hoe het op te lossen?

Kan je niet het input volume op je mixer (gain), of sound kaart naar beneden draaien zodat je geen last hebt van de hoge output? Of geeft het, door de hoge output, bijgeluiden zoals distortion?
Bij veel geluiden geeft het inderdaad (minder fraaie) distortion-achtige effecten .. nu redelijk goede soundset door volumes in een patch terug te draaien, per osc en overall level dus .. eenvoudig mengpaneel (yamaha) heeft compression op eerste twee kanalen, die zet ik dan maximaal (dempt ca 10%) en volume/ level van deze kanalen niet te hoog (+/- 10 uur) … wel weer genieten van die lekkere sound hoor, vol, vet maar ook behoorlijk ‘sharp’ - met toch iets van een warm, vintage randje .. nou ja zoiets! 😊

@flyweight De gewone Pulse is denk ik makkelijker te zoeken, verschil is alleen cv/gate in-out en audio in

Ohh ja maar "audio in" met zo een cool filter vind ik wel weer heel tof.
En cv gate ook icm met mijn modular.
Maar idd bedankt goed om te weten.

Back