Yamaha HS8 met of zonder sub?

MstrFX

B T N!
M’n maatje @Ideale situatie heeft nieuwe monitors en krijgt van alle kanten advies. Nu heeft ie geen sub aangesloten. In theorie gaan de HS8 tot 38hz geloof ik maar mijn punt is. Ja dat komt door de bass reflex. Mij lijkt het beter om de Adam audio sub wel te gebruiken en rond 75hz pas alles naar de HS8 te sturen. Dan heb je ook minder rommel uit de poort die achterop zit. Wat denken jullie?

Dan past 38 Hz ook niet echt in de kamer. Eerder alles onder 70Hz afkappen en als de mix lekker klinkt voorzichtig laag toelaten. In zo’n hokje krijg je geen goed geluidsbeeld van het laag. Als je alleen lekker wil beuken, en contact met je buren wil hebben dan is een sub altijd fijn.

Ja ok, maar het gaat mij om ook betere geluidskwaliteit.. Die HS8 hebben een reflex poort aan achterkant. En zijn adam sub is trouwens niet zo groot als mijn adam 10" en daar krijg je vanwege een betere/grotere kast naar verhouding/frequentie gewoon beter geluid uit. Dus mijn voorstel was wel aansluiten en het laag gewoon door sub te laten gaan tm 75hz ofzo.
En wat ik merk met sub, ik speel eerder zachter dan luider af sinds ik een sub heb. Klinkt gewoon meer in balans. Ik vermoed dat gewoon standaard twee HS8 monitors in je hoeken vlak tegen je muur niet optimaal is met full bereik van 38hz tm 22khz.

Laatst gewijzigd:
Ja ok, maar het gaat mij om ook betere geluidskwaliteit.. Die HS8 hebben een reflex poort aan achterkant. En zijn adam sub is trouwens niet zo groot als mijn adam 10" en daar krijg je vanwege een betere/grotere kast naar verhouding/frequentie gewoon beter geluid uit. Dus mijn voorstel was wel aansluiten en het laag gewoon door sub te laten gaan tm 75hz ofzo.
En wat ik merk met sub, ik speel eerder zachter dan luider af sinds ik een sub heb. Klinkt gewoon meer in balans. Ik vermoed dat gewoon standaard twee HS8 monitors in je hoeken vlak tegen je muur niet optimaal is met full bereik van 38hz tm 22khz.
Als hij de sub al heeft dan toch gewoon aansluiten en zien of je het prettiger vindt of niet?

Het advies wat hij had gekregen was “ja je monitors kunnen ook laag dus sub niet nodig”

Work in progress zoals bij iedereen, hij heeft net zn hele studio omgegooid en andere lokatie.

Ik bedoel meer, zit hij in de fase dat afluistering echt een ding wordt (zoals afmixen voor releases of de sf contest :D ) of is 'ie nog volop in de ontdekkingsfase? Want in het laatste geval zou ik advies wellicht mee laten wegen maar vooral zelf gewoon proberen, zeker als je de spullen er al voor hebt staan (die Adam sub?). En zelfs dan nog, wat is advies waard. Iedereen denkt dat 'ie het het beste weet, maar uiteindelijk komt iedereen toch op wat anders uit.

Ja hij moet het ook gewoon zelf proberen maar hij is beetje druk dus denk start draadje gewoon. Kan ie even meekijken als ie tijd heeft. Z’n focus ligt meer op dj’n maar wel met een model 1 dus goed geluid blijft key.

Als een monitor tot 38 hz kan weergeven is het vrijwel nutteloos.. of die Sub moet echt tot 30hz gaan en de ruimte moet er geschikt zijn. Een sub en plaatsing is ook weer een uitdaging op zic.. fase verschillen waardoor je rondom het X-over punt juist een dip krijgt of het gewoon een raar geluidsbeeld geeft. Als een filter bv 24db per oktaaf is, reken maar uit hoeveel overlap er dan is, voor en na 75hz.

Ik heb diverse experimenten gedaan met subs en sattelieten, maar dan zat ik vaak hoger in het X-overpunt. Het was eigenlijk nooit perfect in een kleine ruimte. Met mijn VXT8's in een kleine ruimte (iets van 4,3m lang) had ik eigenlijk de beste resultaten. Maar een berg laag achterin bij de muur.. Die gaan net zo laag als de HS8 volgens mij.

Mijn idee is meer: Kleine bassreflex-monitors faken het laag (slecht voor je transients). Zet er een sub bij, filter de monitors af (crossover) zodat ze dat werk niet meer hoeven te doen, en zorg dat alles goed in fase staat. Dan heb je een veel betere, meer gecontroleerde en nauwkeurige weergave. Ik filter zelf alles onder 35hz sowieso weg terwijl m’n sub tot 30 gaat.

Ik betwijfel of je het echt hoort.. misschien op sommige plaatsen in de ruimte? Met subs hoorde / voelde ik het laag altijd op de verkeerde plek ofzo.. :D En het is ook meer het voelen van laag heb ik soms de indruk.. is ook lekker hoor. Maar de VXT's hadden in mijn beleving wel een fijn fundament altijd.. Heeft wel een front poort.

Om alles perfect te alignen in geval van faseproblemen kun je een extern X-over waar alignment in zit erbij pakken. Behringer had ook zo'n ding wat heel goed was.. Behringer DCX2496LE Ultradrive
Ik gebruikte zelf een DBX apparaat "Driverack". Filters konden ook 48db worden ingesteld.. en je kon per sectie instellen wat de vertraging was. Maar met weerkaatsing in een kleine ruimte is het een behoorlijke uitdaging met losse subwoofers.

Laatst gewijzigd:
Back