Piano drukt pads naar achteren in track

R-WinV

Ingeburgerd
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een track en ik heb een pad (akkoorden)en een piano speelt rustige melodie met enkele noten. Ik gebruik Fabfilter Pro voor de eq. Het lukt me niet om de piano geen impact op de pads te laten hebben.

Ik heb steeds het gevoel dat de piano bij iedere slag de pads naar achter drukt.

Hebben jullie tips om dit op te lossen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Kun je daar geen compressor voor gebruiken?

Als ze qua frequenties met elkaar in de clinch liggen, is de trackspacer plug-in wel handig. Dan kan je het ene signaal gebruiken om het andere op dezelfde frequenties te laten ‘ducken’. Werkt een beetje als sidechainen.

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga de Trackspacer-plugin zeker testen. Gisteravond heb ik de track aan een aantal vrienden laten horen. Hun feedback bevestigde dat het waarschijnlijk om een psychoakoestisch effect gaa, een subjectieve waarneming waarbij het oor bepaalde frequenties anders ervaart dan ze feitelijk in de mix aanwezig zijn. Dat zou in mijn geval goed te verklaren zijn door een lichte gehoorbeschadiging.

Mijn tip zou zijn om te beginnen bij de basis en te kijken of het wel lukt met een net iets andere piano en/of pad sound. Soms klinken geluiden gewoon niet lekker samen in de mix en dan kan je eq'en, compressen en filteren tot je een ons weegt maar het gaat nooit echt lekker klinken.

Dat lijkt alsof je ergens een dynamische EQ of compressor aan hebt staan.
Vaak heb je die wel op je master bus zitten, dus als er dan een 'hard' geluid komt, dan drukt die de rest weg.
Vaak wil je dat ook, want als je alle geluiden 'optelt' kom je anders in het rood uit.

probeer eens die pads een octaaf omhoog te transposen en of de piano met eq meer high mids eruit?

koffiedik kijken zo zonder voorbeeld.

Back