Recappen SR-JV80 Expansion Boards

Takegawa

Ouwe rot
Hoi! Ik wil m'n verzameling SR-JV80 Expansion Boards met enkele 100uF, 6V SMD's recappen met thru hole capacitors, maar vind online enorm veel tegenstrijdige informatie over wat hiervoor de beste capacitor is. En ook: bij het noemen van een 'geschikt type capacitor' online lijkt steeds informatie over specificaties te ontbreken, zoals: 100uF, 10V Nichicon capacitor. Ik zoeken... kom ik alsnog andere variabelen tegen, DC of niet, discussies over toleraties [?] etc.

En ook: ik wil niet bezuinigen op dit soort onderhoud en zoek derhalve de beste capacitor hiervoor, prijzen voor deze dingen zitten toch al in de marge...

Dit houdt in; zowel qua betrouwbaarheid als levensduur.

Wie heeft voor mij een linkje naar een mooie topcapacitor hiervoor?

Alvast heel veel dank!

Waarom zou je through hole pakken als het origineel SMD is? Een SMD elcotje is groot genoeg om gewoon met de soldeerbout te solderen.

Ik zou me niet blind staren op merken en dat soort ongein. Een standaard moderne elco is altijd 10x beter als wat er origineel op zat. Snelle google levert op 100 µF bij 16V, en die AI bot stelt zelfs 2 modellen voor:
CW1E101MCL1GS (Nichicon)
EEE-FK1E101SV (Panasonic)

Je moet er alleen op letten dat de foorprint hetzelfde is zodat hij netjes op de eilandjes past.

Hier de ingreep, het stelt niet heel veel voor:

The capacitor used was a FK 100/16 AP
SMD-Elco, 100µF, 16V, 105°C, low ESR

Dank je! ik heb alle SMD's al verwijderd :D Ik wil echter perse een thrue hole plaatsen, ook omdat op termijn makkelijker te checken is of er een lek is, bij een SMD begint de rot altijd vanaf onder en is dan nog onzichtbaar. Bij het bestellen van een thru hole kom ik echter vaak 'DC' tegen, is dit iets om rekening mee te houden?

Dank je! ik heb alle SMD's al verwijderd :D Ik wil echter perse een thrue hole plaatsen, ook omdat op termijn makkelijker te checken is of er een lek is, bij een SMD begint de rot altijd vanaf onder en is dan nog onzichtbaar. Bij het bestellen van een thru hole kom ik echter vaak 'DC' tegen, is dit iets om rekening mee te houden?
Geen idee, ik ben geen expert. Deze elco's zijn wel een maatje zwaarder dan de originelen geloof ik waardoor ze lang mee zouden moeten kunnen.

(jip&janneke uitleg)
Dat houd in dat deze elco's gebruikt kunnen worden in een gelijkspanning situatie.
Dit is het geval bij de rom kaarten. In het geval van een elco dien je wel de polariteit
bij plaatsing in de gaten te houden. DC geeft dus aan dat deze condensator een min en een
plus aansluiting heeft. Sluit je hem verkeert om aan, dan heb je een rotje en hoort dan boem :doei:

ook omdat op termijn makkelijker te checken is of er een lek is, bij een SMD begint de rot altijd vanaf onder en is dan nog onzichtbaar.
Je zou kunne overwegen om voor een polymeer elko te gaan. Dan heb je performance technisch een betere dan er ooit op heeft gezeten en zonder "nat" elektrolyt en daarmee zonder die gevaren van gaan lekken en rotten. Hoef je dus ook niet (in je rats) te gaan zitten checken of ze toevallig weer zijn gaan lekken. Waarbij ik me wel afvraag of je die checks dan ook met je andere spullen doet.

Vandaag ook mijn bordjes van nieuwe SMD's voorzien. Dacht vooraf dat het niet zo'n vaart zou lopen maar blaat het niet dan schaapt het niet en een leuke oefening in solderen. Bleek toch wel nodig aangezien het Vintage Board (!) al aardig fishy was (letterlijk en figuurlijk). Tip voor wie twijfelt: Neem er de tijd voor, forceer niks. Alleen bij het vastzetten een beetje aandrukken zodat het aansluit op de plaat.

Ik ben netjes geholpen bij amateurradioshop.nl.

Ik gebruikte deze smd cap:
https://www.mouser.be/ProductDetail/598-HZA107M025X16T-F

Die is vrij duur, en eigenlijk een haartje te groot qua oppervlak om makkelijk te monteren - maar het lukt wel.
Het formaat is redelijk groot omdat die 25V is .. dat is waarschijnlijk overkill .. 16V zou prima moeten zijn.

PS. het afhalen van de originele cap gebeurt vaak foutief.
Het zilveren hoedje gaat er makkelijk af met een tang.
Dan kan je de zwarte sokkel ook met een tang verwijderen (die sokkel kraakt meestal vanzelf)
En dan is het kwestie van de overblijvende pinnen te desolderen.
Zo dus:

SRJV decap.gif

Ik heb een Roland XP-80 die al een half jaar niet meer opstartte, ik had hem al opgegeven. Toch maar open gehaald en door bij de power supply wat kabeltjes één voor één los te nemen ontdekte ik dat het EXP BASE BOARD een kortsluiting veroorzaakte. Het bleek uiteindelijk een defecte condensator op één van de SR-JV-80 expansies (session-kaart). Ik had niet verwacht dat de hele synth hierdoor zou crashen maar blijkbaar wel. Dus wellicht een tip voor andere eigenaren van dit soort synths. Ik heb op de Session-kaart en de overige 3 kaartjes de SMD-condensatoren verwijderd en vervangen voor thru-hole exemplaren.

Back