Strymon Superkar+

Strymon Superkar+ is een nieuwe 32-stemmige Karplus-Strong synthesizer-stem voor Eurorack, die een scala aan geavanceerde, akoestisch-achtige geluiden biedt.
Strymon-SuperKar-SuperKarplus-678x381.jpg

De Strymon Superkar+ is een 10HP, 32-stemmige Eurorack-synthstem die gebruikmaakt van Karplus-Strong-synthese, een veelgebruikte techniek voor het creëren van fysieke modellering van geluiden.
Het is een vorm van delay-feedbacksynthese waarbij elke toon en textuur constant in een wisselende spanning verkeert.Het is verdeeld in twee onafhankelijke stemkanalen: een solostem en een akkoordstem, elk met een polyfonie tot 16 stemmen.
Zoals de naam al doet vermoeden, kan de solostem enkele noten spelen met de mogelijkheid om ze te sustainen.
Aan de andere kant speelt de akkoordstem akkoordstructuren gebaseerd op de grondtoon van de V/oct CV-ingang. Elk stemkanaal biedt dezelfde praktische bediening van de attack, decay en damping, samen met een schakelbaar model voor strijk- of buizengeluiden.
399$

Hmm, valt me wel lichtelijk tegen van strymon. Had dan toch wel iets meer mogelijkheden verwacht, bijvoorbeeld pluck-positie of de positionering van de "pickups", gezien die ook heel veel van invloed zijn op het geluid. Heb zelf een paar "string"-modules geschreven waar ik toch wel meer interessantere geluiden uit kan halen.
Vraag me af of ze nog nagedacht hebben over een interactie van de strings met de body of bridge, want die interactie verbetert ook echt een hoop voor strings om realistischer te klinken. Dat doe je niet simpelweg even met een externe reverb (en de daarmee bijkomende latency, gezien dat vaak digitaal is. De interactie tussen strings, bridge en body moet zonder latency zijn, wil je op de juiste manier werken).
Als ik zie dat ze tot 32-stemmig polyfoon kunnen, zouden ze ruimschoots genoeg ruimte moeten hebben voor een 6-snarige gitaar met bridge en body (scatter en kleine reverb).
Voor eenieder die geinteresseerd is, hier kun je een hoop info vinden over snaar-synthese (en nog veeeeeeel meer als je de rest van het boek bekijkt):

Back