Moog Messenger

De Messenger levert een enorm geluid in een compact pakket en beschikt over twee oscillatoren met wavefolding-functionaliteit, een suboscillator met continu variabele golfvormen, dubbele looping ADSR-envelopes, 32 semi-gewogen full-size toetsen met aanslaggevoeligheid en aftertouch, en het legendarische Moog-ladderfilter, aangevuld met resonantiebascompensatie, meerdere filterhellingen en echte multimode-functionaliteit.

Volledige lijst met functies

• 32 semi-gewogen full-size toetsen met aanslaggevoeligheid en aftertouch voor een responsieve feel en dynamische controle
  • Twee continu variabele VCO's en unieke hybride wavefolders, sync- en FM-mogelijkheden
  • Sub-oscillator met continu variabele golfvorm voor extra basgewicht
  • White noise generator voor interessante textuur en diepte
  • Moog transistor ladderfilter met uniek pole-mixing ontwerp voor 4-polige low-pass, 2-polige low-pass, band-pass en high-pass responsen
  • Resonantiecontrole met resonantiebascompensatie (RES BASS) schakelaar om de lage tonen te behouden en te accentueren
  • Externe ingang voor filter, feedback en VCO FM van filter cutoff voor uitgebreide audioverwerking
  • Dubbele loopbare ADSR-envelopes met aanslaggevoeligheid en multi-trig
  • Variabele LFO (LFO 1) met sync, reset en onafhankelijke modulatiebus voor pulsbreedtemodulatie, dynamische wavefolding, filter FM en meer
  • Triangle-wave LFO (LFO 2) gekoppeld aan MOD-wiel en routeerbaar naar meerdere bestemmingen
  • Pitchwiel, octaaftransponering en variabele respons-gliding
  • 256 presetlocaties met 240 fabriekspresets, verdeeld over 16 gecategoriseerde banken, voor directe toegang tot professioneel ontworpen klanken en texturen (bassen, leads, pads, arps, percussie en meer)
  • Sla tot 256 sequenties op, elk met maximaal 64 stappen, en voeg probabilistisch generatief gedrag en parameterregistratie toe
  • Unieke configureerbare arpeggiator met meerdere patroonmodi en ritmische programmering
  • Hoofdtelefoonuitgang
  • Analoge klok-in/-uit, stuurspanning-in/-uit, gate-in/-uit via 6x 3,5mm-aansluitingen voor koppeling met analoge synthesizers en Eurorack
  • MIDI-IN/-UIT via 5-pins DIN of USB-C voor compatibiliteit met je favoriete DAW
  • Sustainpedaal- en expressiepedaalingangen via 2x 6,5mm-aansluitingen voor verdere controle over het geluid in performance-instellingen

moog-messenger-09.jpeg

Attachments

• moog-messenger-08.jpeg
    moog-messenger-08.jpeg
    77,7 KB · Bekeken: 234
  • moog-messenger-06.jpeg
    moog-messenger-06.jpeg
    81,7 KB · Bekeken: 166
  • moog-messenger-05.jpeg
    moog-messenger-05.jpeg
    71,7 KB · Bekeken: 160
  • moog-messenger-04.jpeg
    moog-messenger-04.jpeg
    117,4 KB · Bekeken: 164
  • moog-messenger-02.jpeg
    moog-messenger-02.jpeg
    115,2 KB · Bekeken: 161
  • moog-messenger-01.jpeg
    moog-messenger-01.jpeg
    112,3 KB · Bekeken: 175
  • moog-messenger-03.jpeg
    moog-messenger-03.jpeg
    283,4 KB · Bekeken: 174
  • moog-messenger-07.jpeg
    moog-messenger-07.jpeg
    56,6 KB · Bekeken: 240
Last edited by a moderator:
Hij komt er niet al te best uit in de SOS review:

Moog Messenger
dat valt toch wel mee.
behalve de manual, geen effecten en de soms wat complexe diepere programmering tgv het ontbreken van een display komt hij er best goed uit ( zeker de sound).

Net in huis, moet zeggen dat de eerste indruk zeer positief is. De Sub37 en Matriarch zijn voor mij simpelweg teveel van het goede, al is het maar vanwege de prijs (beiden kort gehad). Deze nieuw ruim onder de 700 euri, heb je toch de Moog sound in je setup, fijner keybed dan de Bass station 2 of de Karp Ody, en vreemd genoeg vind ik de knopjes fijner dan die op de Sub37 .. geen plakkerig wordende zijpanelen of wheels .. allemaal niet veel mis mee! In de presets (graag en veel afgebrand) toch een aantal fijne sounds die mij herinneren aan de Sub37, in elk geval leuk om als vertrekpunt te hebben als je even wat minder inspiratie hebt of meer bezig bent met muziek arrangeren dan sound design .. Hopelijk geen bugs of kinderziektes - maar so far so good! (nieuwere OS zijn al wat problemen mee verholpen?). Hij ziet er wat minder spannend uit maar wel heel praktisch, lekker compact. Sound lijkt iets ‘geciviliseerder’ maar dat is alleen even een eerste indruk. De Matriarch is wat dat betreft toch wel een ander koekje, maar genoeg ruimte voor een leuke reverb/delay pedaaltje erbij .. 😎

Net in huis, moet zeggen dat de eerste indruk zeer positief is. 😎
Succes ermee. ik heb gewoon de pech gehad van een verkeerd gemonteerd exemplaar waardoor ik voorlopig wel genezen ben van Moog en Messenger. Zolang er geluid uitkwam was ik daarover best te spreken, helemaal als de idiote UI voor instellingen je niet stoort.

Ik snap het, heb een Moog Grandmother gehad met het ‘bekende’ probleem van hangende noten. Ik kon deze gelukkig retourneren maar ik was er helemaal klaar mee (hoe fijn hij ook klinkt ..). De Messenger zijn ook wel wat kinderziektes van bekend, dus goede reden om toch een keer nieuw met garantie aan te schaffen. Hopelijk zijn de ergste issues opgelost met de laatste OS fingers crossed .. Inderdaad af en toe wat minder intuïtieve bediening (UI) maar dat is denk ik de keerzijde van het ontbreken van een display (en toch instellingen kunnen wijzigen)? Moet wel zeggen dat ik werken met de display op de sub37 ook niet echt intuïtief vond .. kijken hoe het gaat met de learning curve op deze instap Moog 😊

Wat betreft de settings in elk geval wat meer visuals dan bij het instellen van de global setting op de Matriarch 😅😬

Ik snap het, heb een Moog Grandmother gehad met het ‘bekende’ probleem van hangende noten. Ik kon deze gelukkig retourneren maar ik was er helemaal klaar mee (hoe fijn hij ook klinkt ..). De Messenger zijn ook wel wat kinderziektes van bekend, dus goede reden om toch een keer nieuw met garantie aan te schaffen. Hopelijk zijn de ergste issues opgelost met de laatste OS fingers crossed .. Inderdaad af en toe wat minder intuïtieve bediening (UI) maar dat is denk ik de keerzijde van het ontbreken van een display (en toch instellingen kunnen wijzigen)? Moet wel zeggen dat ik werken met de display op de sub37 ook niet echt intuïtief vond .. kijken hoe het gaat met de learning curve op deze instap Moog 😊
Je kunt er altijd nog een editor op een goedkope Windows tablet mee laten draaien. Zo bedien ik de Minitaur ook als ik presets wil beheren of ‘under the hood’ wat wil tweaken. En zelfs de S37 bedien ik soms via de editor.

Back