cubase SX vs VST

BananaWorld

Addicted to Music
Hoi,

Tegenwoordig zie je veel mensen SX gebruiken, en dat zal ongetwijfeld om goede redenen zijn. Nu gebruik ik zelf VST (en ben er erg tevreden mee), maar natuurlijk zit ik er ook over te denken om te upgraden.

Maar wat is nu eigenlijk de meerwaarde van SX boven VST. Ik stuur op dit moment een aantal hardware synths aan en ook wat softsynths (nooit meer dan drie). Het afmixen e.d. doe ik allemaal op externe apparatuur.

Heeft SX wel meerwaarde voor mij? Of wat vindt jij een verbetering van SX t.o.v. VST?

Alvast bedankt,
de Wereld van de Bananen.

Zo'n lijst is idd wel makkelijk, maar ik bedoel het iets anders. Wat zijn nou nieuwigheden (hmmm... bestaat dat woord) waarvan je vindt dat ze echt een verbetering zijn of iets toevoegen.
Specs zijn helaas geen gebruikerservaringen.

mmm....ik ben van vst 5.0 naar SX2 gegaan en ik moet zeggen dat het wel een stap vooruit is...en ik werk ook voornamelijk met hardware en af en toe wat softsynths en zo...

het werken in de editor is een stuk uitgebreider,veel meer functies en handigheidjes (zoals noten aan elkaar plakken,parabooltjes tekenen etc.)....je kunt gewoon noten buiten je part tekenen,ook voor je part (voor een pre-roll of zo)....voorheen moest je daar eerst weer een partje dr voor maken,plakken enz...

ook het werken in je project-window is makkelijker....je kunt bijv. zonder tools gewoon je parts langer of korter maken,zowel naar voren als naar achter....

verder is sx veel flexibeler in het maken van je eigen set-upjes.het preferences menu is veel uitgebreider..

al met al een hele hoop handigheidjes die het werken met midi een stuk gemakkelijker maken...en ik was er ook vrij snel aan gewend....

ik mis ook wel een paar dingen,zoals tijdelijke transpose en velocity per part,dat geld nu voor een hele track...

maar de grootste uitbreidingen zitten 'm toch in het audio-gedeelte...is echt stukken gemakkelijker geworden...

Dione's uitleg is al heel erg duidelijk maar je kan zien dat ie niet veel met softsynths werkt ;)
Een van de grootste vooruitgangen in SX (als je veel met softsynths werkt zoals ik) is het zeer overzichtelijke automation edit gedeelte. Je kan heel overzichtelijk je automations editen omdat ze als een aparte lijn onder je tracks worden weergegeven.. dus per lfo of Filter een aparte lijn. Geen geklooi meer met het editen in parts en het opzoeken van het CC nr. Gewoon draaien aan die knoppen en SX doet de rest. :halleluja

Back